Mini-globetrotter: dit is de BMW F 450 GS

Precies een jaar geleden rolde BMW het concept van de F 450 GS binnen op EICMA. Vandaag onthulden ze daar hun productieklare motorfiets, met al zijn specificaties en computergegenereerde beelden in een fictieve stadsjungle. Kan de nieuwe mini-GS het goed gevulde segment van de A2-vriendelijke allroads op z’n kop zetten? Dit weten we al:

De belangrijkste kenmerken:

  • 420cc tweecilinder-in-lijn met 135°-krukas
  • 35 kW (48 pk) bij 8.750 opm en 43 Nm koppel bij 6.750 opm
  • 178 kilogram rijklaar
  • Optionele BMW Easy Ride Clutch (= centrifugaalkoppeling die het gebruik van de koppelingshendel overbodig maakt)
  • 19-inch voorwiel en 17-inch achterwiel (optioneel: tubeless spaakwielen)
  • 43mm UPSD-voorvork van KYB (optioneel: instelbare sport-variant) en qua veervoorspanning en uitgaande demping instelbare KYB-achterschokbreker

Het gaat hard in het segment van de beginnersvriendelijke allroads. De nieuwe F 450 GS volgt de G310GS op en lijkt op het eerste gezicht beter aan te sluiten bij het DNA van de GS-familie. Het is een veelzijdige allrounder die dagelijks gebruiksgemak, sportieve eigenschappen, tourcomfort en offroad-capaciteiten combineert – en dat allemaal in een A2-rijbewijsvriendelijk pakket.

“De huidige trend richting downsizing, oftewel overstappen van zware motoren naar compacte en veelzijdige machines, toont de grote interesse in dit segment aan. De F 450 GS biedt de ideale combinatie van speels rijgedrag, wendbaarheid, rijdynamiek en hoogwaardige uitrusting – zonder concessies te doen aan kwaliteit of technische prestaties”, aldus Astrid Neudecker, Product Manager van de BMW F 450 GS.

Klein maar capabel

Zo omschrijft BMW de nieuwe 420cc tweecilinder-in-lijn met unieke 135°-krukas. Hij overtuigt met maximumwaardes die recht op de limiet van het A2-rijbewijs liggen: 35 kW (48 pk) bij 8.750 opm en een maximaal koppel van 43 Nm bij 6.750 opm. De keuze voor deze kleine cilinderinhoud maakt het volgens BMW de meest compacte en krachtige motor in het A2-tweecilindersegment.

Uniek is ook dat de motor werkt met een krukas waarvan de kruktappen 135 graden verschoven zijn, wat in combinatie met een enkele balans-as, een technisch statement neerzet. Het ontwerp moet een karaktervolle, emotionele rijervaring bieden, en vermindert tegelijk ongewenste trillingen tot een minimum.

De nieuwe motor voldoet niet alleen aan de Euro 5+-normen, maar zou ook bijzonder zuinig zijn, met een verbruik van slechts 3,8 l/100 km. In combinatie met de tank van 14 liter belooft dat een actieradius van meer dan 350 km.

Centrifugaalkoppeling

BMW presenteert een bijzondere primeur op dit nieuwe model: de optionele BMW Easy Ride Clutch (ERC), een doorontwikkelde centrifugaalkoppeling die – in combinatie met de quickshifter - het gebruik van de koppelingshendel helemaal overbodig maakt.

Met dit systeem wordt de koppeling automatisch bediend afhankelijk van het toertal. Met ERC kan de rijder dus wegrijden of trage manoeuvres uitvoeren zonder het koppelingshendel te gebruiken. Voor alle duidelijkheid: er blijft wel een hendel aanwezig, waarmee te allen tijde manueel ingegrepen kan worden.

Technologisch is de ERC gebaseerd op een geavanceerde centrifugaalkoppeling, maar in tegenstelling tot andere systemen blijft deze gesloten wanneer je het gas lost. Zo behoudt BMW het vertrouwde karakter van een conventionele koppeling. De motorrem blijft actief tot de motor quasi helemaal stilstaat: pas wanneer het stationaire toerental wordt bereikt, opent de ERC automatisch – wat voorkomt dat de motor afslaat.

Het ERC-systeem komt standaard op de GS Trophy-variant en is als optie verkrijgbaar op de andere varianten. Op de basisversie na komen alle varianten van de F 450 GS af-fabriek met een quickshifter (ook wel Shift Assistant Pro gedoopt).

Frame en vering

De F 450 GS is gebouwd rond een stalen buizenframe dat de motor gebruikt als een dragend onderdeel. Een korte wielbasis (1.465 mm) belooft een flitsend en speels rijgedrag.

Zowel voor- als achteraan wordt de vering geleverd door KYB. Vooraan zien we een 43mm UPSD-voorvork met 180 mm veerweg. Op de basisvariant is die voorvork niet-instelbaar, op de Sport- en GS Trophy-varianten is zowel de in- als uitgaande demping instelbaar.

Achteraan verbindt een KYB-monoschokbreker de dubbelzijdige aluminium achterbrug met het frame. Deze is instelbaar qua veervoorspanning en uitgaande demping, en biedt eveneens een veerweg van 180 mm.

Wielen en remmen

Naar analogie met vadertje R 1300 GS, krijgt de F 450 GS standaard lichte maar robuuste gegoten aluminium wielen, met een 19-inch voorwiel (100/90-19) en 17-inch achterwiel (130/80-17). Aluminium kruisspaakwielen zijn als optie verkrijgbaar.

Vooraan zien we een radiaal gemonteerde vierzuigerremklauw van Brembo en een 310mm-remschijf. Achteraan een enkele tweezuigerremklauw en een 240mm-remschijf.

Standaard is de F 450 GS uitgerust met ABS Pro, bochtengevoelige, IMU-gestuurde ABS dus, die veiligheid bij remmen in bochten verzekert. Ook Dynamic Brake Control (DBC) is standaard aanwezig, een functie die onbedoelde gasinput tijdens plotse remacties voorkomt. Een dynamisch achterremlicht waarschuwt achterliggend verkeer bij bruusk remmen.

Technologie

De elektronisch gestuurde gashendel en zes-assige IMU maken een waaier aan rijmodi en bochtengevoelige hulpsystemen mogelijk.

Drie rijmodi (Rain, Road en Enduro) zijn standaard aanwezig, net als ABS Pro, DBC, DTC (bochtengevoelige tractiecontrole) en MSR (motorremcontrole). Er is ook een optionele Enduro Pro-mode beschikbaar, waarin de ABS op het achterwiel uitgeschakeld kan worden.

Om dit alles te bedienen installeerde BMW een 6,5-inch TFT-scherm, dat twee verschillende dash-lay-outs biedt, alsook multimedia- en navigatiemogelijkheden. Het scherm wordt geflankeerd door een handige USB-C-poort.

Opties en varianten

Naar goede gewoonte is de optielijst van BMW even eindeloos als de horizon. Zo komt de F 450 GS standaard met een tweedelig zadel en een zithoogte van 845 mm, al kan die met optionele zadel naar 830 mm of 865 mm gebracht worden. Denk verder aan opties als stuurverhogers, enduro-voetsteunen, verschillende windschermen, een robuuste bodemplaat, valbeugels, bagage-systemen en nog veel, veel meer.

De F 450 GS zal in vier varianten verkrijgbaar zijn:

  • Basic
  • Exclusive (incl. enduro-voetsteunen, handbescherming, motorbescherming, Pro-rijmodi, een quickshifter en een transparent windscherm)
  • Sport (incl. enduro-voetsteunen, handbescherming, motorbescherming, Pro-rijmodi, een quickshifter, een transparent windscherm en instelbare Sport-vering)
  • GS Trophy (incl. enduro-voetsteunen, handbescherming, motorbescherming, Pro-rijmodi, een quickshifter, een getint rally-windscherm, instelbare Sport-vering, een aluminium bodemplaat en de ERC (cetrifugaalkoppeling))
Het eendelige rally-zadel.

Prijs en beschikbaarheid

De basisvariant van de BMW F 450 GS zal verkrijgbaar zijn vanaf 7.250 euro in België. Vanaf wanneer hij bij dealers te zien zal zijn, is nog niet bekend. 

 

Tekst: Maarten Van Caesbroeck

Beeld: BMW Motorrad

Geschreven op 4 november 2025
© Motoren & Toerisme