Minder nieuwe motoren verkocht dan vorig jaar, tweedehandsmarkt herstelt langzaam

Het aantal inschrijvingen van nieuwe motoren tijdens het eerste semester van 2025 daalde met -7% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De tweedehandsmarkt doet het dan weer beter met een stijging van +14,4%. Goed nieuws, al is de markt nog steeds herstelt sinds de invoering van de tweedehandskeuring. Een update.

Nieuwe motoren

“Na een uitstekend 2024 – het beste van de afgelopen 15 jaar – vertoont het aantal inschrijvingen van nieuwe motorfietsen tijdens het eerste semester van 2025 een daling met -7% tot 14.461 eenheden”, vertelt Christophe Dubon, woordvoerder van FEBIAC. “Al bij al een relatief mooi resultaat, want we mogen niet vergeten dat we in de laatste maanden van 2024 nog een eenmalige, sterke stijging zagen door een behoorlijk aantal last-minute Euro5-inschrijvingen net vooraleer de Euro-5+ normen op 1 januari van kracht werden. Dat heeft enkele maanden een negatieve impact gehad op de nieuwmarkt maar dit lijkt nu verleden tijd, zeker omdat we tijdens het tweede kwartaal een daling van nog slechts -0,9% en in juni zelfs een lichte stijging van +5,6% noteerden (3.070 motoren).”

Wat de merken betreft blijft Honda dit jaar absolute marktleider met 2.576 inschrijvingen. BMW volgt op de voet met 2.083 eenheden. Op de derde plaats lijkt Yamaha een flinke tik van de hamer te krijgen. Met 1.670 eenheden kennen ze een daling van -17,8% tegenover vorig jaar, wat te maken zou hebben met de moeizame aanlevering van de nieuwste modellen. Een erg opvallende uitschieter is CFMOTO, die met 551 nieuwe motoren maar liefst +76,6% meer verkocht dan vorig jaar.

De nieuwe modellen in de Hornet-familie zouden bijdragen tot de goede verkoop.

Tweedehandsmotoren

“De tweedehandsmarkt deed het in de eerste zes maanden van 2025 duidelijk beter met een stijging van +14,4% tot 35.946 stuks. Die stijging zet zich vooral door in het tweede kwartaal (+18,8%) en ook bij de occasies was vooral de maand juni was zeer goed: 7.823 motoren, hetzij een stijging met +19,1%”, vertelt Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO.

“Maar het echte referentiepunt is 2022, dus vooraleer de invoering van de tweedehandskeuring de occasiemarkt zowat de nek omwrong. Dan zie je dat de markt in vergelijking met de eerste zes maanden van 2022 is gedaald met -23,5%, wat in concrete cijfers een verschil maakt van 5.622 motoren. Goed dus dat de occasiemarkt de draad terug wat oppikt, maar we blijven nog wel een heel eind achter op vroeger. Uitstekend nieuws is dat de Vlaamse Regering van plan is om tweedehandskeuring voor motorfietsen af te schaffen want dat zal op termijn opnieuw wat ademruimte geven aan de sector – althans toch in Vlaanderen.”

Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO.

Afkalvende markt

Filip Rylant: “Wanneer we de inschrijvingen van nieuwe en tweedehandse inschrijvingen optellen, dan merken we dat het eerste semester van 2025 het 3.452 stuks beter doet dan 2024 maar wel 5.761 achterloopt ten opzichte van 2022 – vooral bij de occasies. En dat betekent een afkalvende motormarkt, met alle gevolgen van dien voor de sector: minder motoren op de baan betekent immers minder onderhoud, herstellingen en onderdelen.”

Het weer heeft geen impact

Uit de cijfers blijkt dat de verkoop van nieuwe motorfietsen niet parallel loopt met het aantal droge dagen. Het voorjaar van 2024 was kletsnat, en toch werden er toen meer nieuwe motoren ingeschreven. De impact van het weer op de verkoop lijkt dus minder groot te zijn dan vroeger.

Feedback uit de showrooms

TRAXIO ging ook luisteren bij verdelers. Zij merken op dat …

  • Klanten die naar de showroom komen zowel kooplustig als vooraf goed geïnformeerd zijn;

  • De invloed van commerciële acties zeker groot blijft, maar minder dan vroeger. Klanten vragen minder naar korting;

  • Er meer jonge kopers en vrouwen langskomen;Het supersport- en sporttouringsegement in de lift zit bij jonge kopers;

  • Leveringsproblemen bleven bestaan in de eerste jaarhelft. Deels gaat het over modellen met een Euro5+-update, maar in bepaalde gevallen ook over nieuwe modellen met behoorlijk groot marktpotentieel;

  • Wachttijden voor onderhoud en herstellingen kunnen oplopen, omdat de werkplaatsen de vraag niet kunnen volgen. Rijders willen dus duidelijk nog investeren in hun motor en dat mag wat kosten. Voor verdelers die zich specialiseren in overnames is die vraag sinds de introductie van de keuring voor verkoop sterk toegenomen;

  • Elektrische motorfietsen niet van de grond komen, met uitzondering van elektrische scooters voor woon-werkverkeer.

Gedetailleerde cijfers tweedehandsmarkt

De stijging in de tweedehandsmarkt vertoont zich in alle klassen. De sterkste stijgers zitten tussen de 126-500cc en bij de 751-1.000cc, maar de verschillen tussen de klassen zijn niet extreem groot. Het belangrijk om te onthouden dat de 125cc-klasse met 31,7% marktaandeel de grootste blijft, wat een goed teken is omdat hier vaak de motorrijders van de toekomst zitten.

In de gecumuleerde top 10 van merken op de tweedehandsmarkt zitten alleen maar stijgende cijfers. Piaggio gaat er met +21,2% stevig op vooruit, en ook Ducati en Kawasaki stijgen met meer dan +15%. Het is een goed teken dat de positieve tendens zich in alle segmenten voordoet. Opvallend is het enorme aandeel van BMW (37,3%) in de klasse > 1001cc, net als het gecumuleerde aandeel van Honda en Yamaha in de middenklassers (501-750cc), waar ze samen 50,3% van het segment in handen hebben.

Gedetailleerde cijfers nieuwe motoren

De gecumuleerde cijfers van de nieuwe inschrijvingen per regio zijn ook interessant. Vlaanderen blijft de grootste regio met 58% van de totale verkoop van nieuwe motorfietsen in ons land. Wallonië neemt 36,1% voor zijn rekening en Brussel 5,9%.

Het 125cc-segment blijft een aanzienlijk onderdeel van de markt.

Persbericht en cijfers: TRAXIO Stats

Samenstelling: Maarten Van Caesbroeck

Geschreven op 9 juli 2025
© Motoren & Toerisme