Met de nieuwe Honda Monkey naar de Distinguished Gentlemen’s Ride

De reïncarnatie van het iconische model van Honda brengt een gevoel van nostalgie met zich mee.

Voor talloze jongeren is hun gemotoriseerde carrière begonnen met de aankoop van een Dax of een Monkey. Mijn eerste brommer was weliswaar een Chinese variant van deze iconen, maar dat neemt niet weg dat ik me ongelooflijk heb geamuseerd.

Tekst & Foto’s: Charly de Kinderen

Ik ben de Monkey gaan ophalen bij de Honda dealer in Aalst, een uurtje rijden van Antwerpen. Vermits ik zelf met een KTM 950 Super Enduro rijd, een motor met een hoge zitpositie, kon het verschil met de Monkey niet groter zijn. Mijn eerste kilometers zijn dan ook aanpassen in elk opzicht van het motorrijden. Eenmaal aangekomen in Antwerpen is mijn oordeel eerder negatief dan positief, maar al gauw maak ik mezelf erop attent dat het niet eerlijk is om nu al een oordeel te vellen. De terugrit via de verzadigde lintbebouwing van Aalst naar Antwerpen heeft ook niet bijgedragen aan een leuke rijervaring. Het is op deze wegen, samen met autosnelwegen, dat ik het afraad om de Monkey als transportmiddel te gebruiken. Het 125 cc-blok haalt met veel moeite 100 km per uur, afhankelijk van de windsterkte. Zeker op onze overdrukke wegen kan dit voor gevaarlijke situaties zorgen. Zo werd ik op een bepaald moment opgejaagd door een vrachtwagen, terwijl ik vast zat achter een vrachtwagen voor me. Doordat het blok souplesse ontbeert zag ik geen kans om de tragere vrachtwagen voorbij te steken en was ik ettelijke kilometers veroordeeld tot een benarde situatie. Het moet ook gezegd worden dat de Monkey op het uiterste van zijn kunnen niet stabiel aanvoelt en weinig vertrouwen geeft, ondanks de extra groeihormonen ten opzichte van zijn voorouder.

Maar voor ritjes in de stad, en zeker met een groep goedgeklede zielsgenoten is het een uitermate geschikt vervoersmiddel. Daarom trokken we ermee naar de Distinguished Gentlemen’s Ride in Antwerpen. Benieuwd naar het eindoordeel? Lees het in de nieuwe Motoren & Toerisme. Deze kan je vinden bij de lokale krantenboer of op Tijdschriftenwinkel.be.

Geschreven op 17 oktober 2018
© Motoren & Toerisme