Londen en Parijs weren oudere motorfietsen uit stadscentrum

Wie deze zomer tijdens een motorreis Londen of Parijs wil aandoen, of een city trip naar één van deze hoofdsteden plant, informeert zich maar beter goed. Zowel in de Britse als in de Franse hoofdstad treden er nieuwe milieunormen inzake motorfietsen in voege.

In Londen is de nieuwe Ultra Lage Emissiezone (ULEZ) al een feit. Ze werd namelijk op 8 april ingevoerd en betreft het stadscentrum van Londen. Anders dan de ‘Congestion Charge’, die al jaren van kracht is, geldt de ULEZ 365 dagen per jaar, 24u op 24u. Voor motorfietsen geldt dat machines die aan de Euro 3-emissie-normen voldoen (of beter), vrijgesteld worden van een taks. Wil je met een Euro 2-motorfiets London in, dan  moet je dus een taks betalen. Die taks bedraagt per dag £ 12.50. Betaal je de taks niet, maar wordt je betrapt dan kan je een boete van £160 krijgen.

Meer informatie over de Londense ULEZ vind je via deze link.

De zes verschillende Crit'Air-vignetten. Alleen met één van de eerste vier kom je nog het Parijse stadscentrum binnen.

In Parijs treedt vanaf 1 juli 2019 een nieuwe fase in de LEZ in werking. Vanaf dan zal je in het gebied binnen de périphérique - de bekende Parijse ringweg – alleen nog met een motorfiets, die na 1 juli 2004 werd geregistreerd, mogen rijden. Of beter gezegd met een Euro 2-machine. Eerder al, in juli 2017 om precies te zijn, had Parijs motorfietsen van voor 1 juni 2000 geweerd. Deze laatste categorie zal nu ook in bepaalde gemeenten (buiten de phériphérique) in de Parijse agglomeratie geweerd worden. In 79 gemeenten rond Parijs zal vanaf 1 juli een nieuwe LEZ in voege trede.

Wil je vanaf 1 juli met je motorfiets Parijs – binnen de phériphérique – binnen, dan moet hij voorzien zijn van een oranje (3), geel (2), paars (1), of groen milieuvignet. Voor de agglomeratie  buiten de ring kan dat ook nog met een bruin (4) milieuvignet.

Een Crit’Air milieu-vignet bestel je via deze site: https://www.certificat-air.gouv.fr/en/

Anders dan in Londen, kan je in Parijs geen ‘aflaat’ kopen als je een oudere motorfiets bezit. Waag je je toch binnen Parijs zonder Crit ‘Air-vignet, of zit het verkeerde vignet op je motorfiets, dan mag je je aan een boete van € 68 Euro verwachten. In Parijs ‘Intro Muros’ zullen deze boetes zeker toegepast worden. Maar in de gemeenten in de agglommeratie valt dat nog af te wachten. Sommige burgemeesters uit de agglommeratie vinden het systeem associaal omdat het vooral minderbegoeden zou treffen en weigeren dan ook in de LEZ, die voor hen vanaf 1 juli 2019 van kracht gaat, te stappen.

 

Tekst: Bart Jacobs

Foto: Big Stock Photo

 

Geschreven op 29 april 2019
© Motoren & Toerisme