LiveWire wordt zelfstandig merk

Harley-Davidson krijgt er een dochteronderneming bij. Onder de merknaam LiveWire wil The Motor Company mee de toon zetten op de markt van de elektrische motorfietsen. LiveWire wil niet te lang wachten, want reeds over twee maanden, op 8 juli, wordt het eerste LiveWire-model gelanceerd. Een dag later zal die eerste LiveWire al te bewonderen zijn op de International Motorcycle Show in Irvine California. 

In een persbericht claimt Harley-Davidson dat LiveWire het DNA van de legendarische constructeur meekrijgt, maar tegelijkertijd ook op een decennium aan ervaring inzake EV's kan bogen. 

LiveWire zal zich initieel op een (groot)stedelijk publiek richten en wil een pioniersrol spelen op de elektrische motormarkt, maar ook daarbuiten. Wat men met dat laatste bedoelt is niet helemaal duidelijk, maar LiveWire wil duidelijk meer dan alleen maar motorfietsen bouwen. Ook de structuur van het nieuwe merk wordt opvallend. LiveWire krijgt namelijk een virtueel hoofdkwartier, maar de eigenlijke ontwikkeling zal in zogenaamde 'hubs' in Milwaukee (Wisconsin, waar Harley-Davidson z'n hoofdkwartier heeft) en in Silicon Valley (CA) gebeuren. Die laatste hub krijgt overigens de hippe naam LiveWire Labs. 

Om z'n e-motorfietsen te 'vermarkten' zal LiveWire als onafhankelijk merk samenwerken met 'deelnemende' Harley-Davidson-dealerships. De start-up wil z'n waren op een innovatieve manier aan de man en vrouw brengen en dat door de vermenging van digitale en fysieke verkoop-formats. Daarnaast gaat LiveWire ook met zogenaamde 'dedicated' showrooms - waar dus alleen LiveWire verkocht wordt - werken. Daarmee mikt LiveWire duidelijk op een nieuw en jonger publiek, dat misschien wel 'drempelvrees' heeft om een Harley-Davidson-dealership binnen te stappen. De eerste LiveWire-showrooms zullen in Californië openen en de potentiële klant in staat stellen om het merk op een immersieve en innovatieve manier te ervaren.

De technologische focus van LiveWire zal op EV's liggen. LiveWire wil daarbij de technologie van de toekomst ontwikkelen en een leidende rol spelen in de omslag van de motorsector. Het jonge merk verwacht eveneens te kunnen profiteren van de expertise van Harley-Davidson inzake ontwikkeling, fabricage, bevoorrading (van onderdelen) en wereldwijde distributie van producten. LiveWire wil samen  met Harley-Davidson technologie ontwikkelen en delen, en dat met het oog op een mondiale leidersrol in hun respectievelijke segmenten.

 

Tekst: BJ

Foto's: LiveWire

Geschreven op 11 mei 2021
© Motoren & Toerisme