Lezerstest BMW R 18-familie

Met de R 18-familie wil BMW zich ook een plaats veroveren in het cruisersegment, en dat is met de grote namen die daar heersen een stevige uitdaging. In vergelijkingstesten scoort de Duitser wel bijzonder goed, maar je moet ook de rijders overtuigen door ze in het zadel van een machine van dit kaliber te krijgen. M&T nodigde zijn lezers uit om dat samen met ons te proberen tijdens een heuse testdag, helemaal in de stijl van hoe we dat zelf ook aanpakken.

We kregen bijna tweehonderd sollicitaties binnen, en na een strenge selectieronde door de redactie en het team van BMW, hielden we acht gemotiveerde rijders over. Zes mannen en twee vrouwen van diverse leeftijden en met een verschillende motorachtergrond gingen mee op pad voor een tocht van 180 kilometer, Leuven-Huy-Leuven. Dat is geen Luik-Bastenaken-Luik, maar met het bloesemseizoen in aantocht reden we toch een mooie route. We hadden ook geluk dat 15 april ongeveer de enige droge, en zelfs zonnige dag van de somberste lentemaand in jaren was. Het waren dus ideale omstandigheden en dat vertaalt zich in erg enthousiaste deelnemers. In het volgende nummer van M&T lees je het volledige verslag van onze tocht, maar hier verzamelen we al enkele quotes en sfeerfoto’s.

De deelnemers vlnr.: Guido, Stef, Daniël, Sarah, Bjorn, Guy, Griet, Tom, Luc.

Deze fijne motor combineert luxe en rust met pittige acceleraties wanneer het nodig is. Qua wegligging, bochtengedrag en wendbaarheid kan ik enkel positief zijn.

Luc

Sommige motoren waren uitgerust met een hak-teen schakeling wat voor mij de eerste keer was dat ik dit gebruikte. In het begin is het even zoeken waar het schakelmechanisme zich juist bevindt, maar eenmaal je dit door hebt, gaat het vanzelf.

Stef

De 8 machines die stonden te blinken bij aankomst bij de BMW-dealer waren prachtig. Eén voor één beesten, verpakt in een glanzend old school hoesje, een hoesje waar ik al langer verliefd op ben.

Griet

De lichtste van dit gezelschap weegt 345 kg, maar daar merk je tijdens het rijden weinig van. Ik heb zelden met zo’n uitgebalanceerde motorfietsen gereden. Het zwaartepunt ligt zeer laag en dat geeft een zeer fijn gevoel en maakt het sturen verrassend licht zodat je al snel de grenzen gaat opzoeken.

Daniël

Tijdens het rijden vergeet je het gewicht van deze gigant, bochten gaan vlot en op de heuvels voel je dat je met een koppel van 158 Nm kracht op overschot hebt. Wat je niet op overschot hebt is afstand tot de grond. Bij het nemen van ronde punten verschenen hier en daar toch wat vonkjes onder de treeplanken.

Guido

In die grote kuip zitten enkele analoge tellers die het benzinepeil, de snelheid en het toerental aangaven, alsook een groot scherm voor navigatie, motorinfo en FM/DAB radio. De Marshall speakers die zowel in de stuurkuip als in de zijbakken zitten, produceren een mooi geluid en ruimschoots genoeg volume om op de snelweg AC/DC en Metallica te kunnen luisteren.

Bjorn

Na de gezellige en lekkere lunch op de muur van Hoei kies ik voor de R18 Bagger. Omdat er een hele kuip met uitgebreid infotainmentsysteem op het stuur vastgemaakt is, stuurt hij iets zwaarder in trage bochten, maar op snelheid is hij comfortabeler, mede door de windbescherming en de iets zachtere vering.

Sarah

De zithouding is anders dan je verwacht op een 'cruiser' maar niet onaangenaam. Dit komt door het korte stuur en de positie van de benen. Als Harley Davidson Road King rijder ben ik gewend om de benen naar voor te steken, bij de R18 moet je ze achter de cilinders plaatsen. In eerste instantie voelde dat vreemd aan maar het went snel.

Guy

Rij zelf de lezerstest Leuven-Huy-Leuven

BMW R 18
Motor: lucht/oliegekoelde tweecilinder boxer viertakt
CI: 1.802 cc
Rijklaar gewicht: 345kg
Vanaf: € 21.580,00
BMW R 18 Transcontinental
Motor: lucht/oliegekoelde tweecilinder boxer viertakt
CI: 1.802 cc
Rijklaar gewicht: 427kg
Vanaf: € 30.530,00
Geschreven op 26 april 2023
© Motoren & Toerisme