Legendarische Honda Trike maakt comeback

In de vroege jaren ’70 lanceerde Honda een compleet nieuw concept, de ATC (All Terrain Cycle) beter bekend als trike. Met z’n dikke ballonbanden zag de ATC er allesbehalve gevaarlijk uit. De eerste modellen waren dat ook niet maar later in de jaren ’80 zat Honda in een vermogenswedloop met Kawasaki en Yamaha verwikkeld. De Japanse fabrikanten stopten steeds meer tweetakt-technologie van hun crossmotoren in de trikes, waardoor die ‘dingen’ harder dan ooit gingen. In de Verenigde Staten waren trikes dan ook amper aan te slepen in de eerste helft van de jaren ’80.

De Honda ATC 250 R uit 1986 wordt nog steeds als dé ultieme trike ooit gezien. Toch zou de machine in 1987 een krachtigere opvolger gekregen hebben. Maar dat feestje ging niet door omdat Honda de geleverde ATC 250 R’s liet vernietigen door z’n Amerikaanse  dealers, nog voor er één exemplaar verkocht kon worden.

De Honda ATC 250 R uit 1986 heeft bij trike-liefhebbers een legendarische status verworven.

Het probleem was dat er veel zware ongevallen gebeurden met trikes. De Japanse constructeurs spraken een vrijwillig productieverbod voor trikes af dat op 1 januari 1988 inging. Ondertussen vulden de snel populair wordende quads, de leemte die trikes achterlieten, op. Achteraf zou blijken dat het hoge aantal ongevallen dat met trikes gebeurde niet aan constructiefouten lag. Maar veel mensen die een trike kochten, bleken de rijtechniek niet te beheersen of droegen niet de juiste beschermende kleding.

10 jaar na het ingaan van het vrijwillige productie- en verkoopverbod bleken de Japanse constructeurs maar weinig trek meer te hebben in trikes. Laat staan dat ze er opnieuw geld in zouden investeren om hun oude modellen up te daten.

220 Trikes' moderne interpretatie van een Honda ATC 250 R.

En dus zijn het gespecialiseerde dealers die deze rol overnamen. Zo’n dealer is 220 Trikes LLC uit Pennsylvania. Dat deze moderne versie van een Honda ATC 250 bouwde.  De rode ATC 250 is overigens een eerbetoon aan de TRX250R, Honda’s eerste competitiequad uit 1988. Een CR250R crossmotor uit 2003 fungeerde hierbij als donor voor het alumium frame en het eencilinder tweetakt blok.

220 Trikes bouwt nu crossmotoren om naar trikes. Dat kan met een Honda CR250R maar is ook mogelijk met modellen van andere merken.

 

Tekst: Bart Jacobs

Foto’s: 220 Trikes LLC, Tony Blazier collection

Geschreven op 11 maart 2019
© Motoren & Toerisme