Langeduurtest: Moto Morini X-Cape

Het was nog pre-corona toen we de Moto Morini X-Cape voor het eerst opmerkten op de EICMA in Milaan, en het was liefde op het eerste gezicht. Er stonden heel wat exoten op die beurs, maar met zijn originele lijnvoering en felle kleur wist deze middenklasser toch met meer aandacht te gaan lopen dan je zou verwachten.

We kregen de sleutel overhandig van Jan Ykema, CEO van Motomondo.

We moesten mede door dat virus wat langer dan gepland wachten voor we elkaar de eerste keer recht in de ogen konden kijken, maar het was het wachten waard. Eind 2021 hadden we onze eerste echte date, en dat was een voltreffer. En niet enkel bij Charly, die de eerste presentatie voor zijn rekening nam. Ook andere redactieleden raakten in de ban en dat inspireerde onze motorcoach Wim Depraetere en redacteur/fotograaf Pieter Pacques tot een flitsende videoclip met liefst twee versies van de X-Cape in de hoofdrollen.

Veelzijdig platform

Onze interesse was dus zeker gewekt, en daarom stappen we nu in een langere relatie met de X-Cape. Moto Morini heeft dan wel een indrukwekkende geschiedenis, het merk is de laatste jaren toch ook door een grondige evolutie gegaan. Het Italiaans-Chinese merk werkt nu hard aan het gamma, dat volgend jaar ook zou uitbreiden naar + 1.000cc. De fijne Seiemmezzo naked bike was in ieder geval ook een goed voorbeeld van de visie van Moto Morini en de veelzijdigheid van de 650cc twin als platform.

Moto Morini X-Cape

Tegelijkertijd werken het Nederlandse Motomondo samen met het Franse SIMA (het bedrijf van de recent betreurde Frédéric Fourgeaud) hard aan de verdeling in de Benelux en de uitbouw van een dealernetwerk.

Moto Morini X-Cape
Moto Morini X-Cape
Motor: vloeistofgekoelde tweecilinder lijnmotor viertakt
CI: 649 cc
Drooggewicht: 213kg
Vanaf: € 7.999,00

De X-Cape als langeduurtest in huis halen geeft ons een unieke mogelijkheid om de technologie en evolutie van Moto Morini en de achterliggende structuur beter te leren kennen. Daarom zullen we de X-Cape de komende maanden inzetten voor heel wat test- en reiswerk. We proberen zo veel mogelijk kilometers te malen en alle aspecten van de motorfiets onder het vergrootglas te leggen. We weten al dat het een zeer knappe machine is die veel waar voor z’n geld biedt, maar nu zullen we dus ook ondervinden of het ‘girlfriend/boyfriend material’ is. We beginnen er vandaag aan met 0 kilometer op de teller, en op 1 april staat het eerste onderhoud gepland. De eerste 1.000 zullen er dus snel op moeten staan.

De redactie

 

Geschreven op 23 maart 2023
© Motoren & Toerisme