Inpakken en wegwezen: hoe verstuur ik mijn motor naar het buitenland?

Met je eigen motor verre, vreemde landen verkennen is een droom van veel motorrijders. Als je eindelijk de tijd en het budget voor elkaar hebt gekregen, is één van laatste hindernissen niet zelden de vraag: hoe krijg ik mijn eigen motor op mijn bestemming? We krijgen met de regelmaat van de klok vragen over hoe je dit op een budgetvriendelijke en betrouwbare manier aanpakt.

Tekst en foto’s: Tom De Mits

Als je tijd en moeite hebt geïnvesteerd om je motor precies te krijgen zoals jij het wil – met net die specifieke accessoires, beschermstukken en navigatie-instrumenten – is het toch jammer als je voor veel geld ter plaatse een andere motor moet huren die misschien niet helemaal aan je wensen voldoet. Wij weten het maar al te goed: met je eigen motor exotische oorden verkennen is veel leuker dan met een huurmotor. In dit artikel leggen we piekfijn uit hoe jij je eigen motor naar de verste uithoeken van onze aarde verstuurt.

We hebben het hier niet over wegtransport om naar pakweg Spanje of Marokko te verschepen. Als je het zelf niet ziet zitten om tot daar te rijden, hetzij op je motor of met je motor op een trailer, kan je in onze contreien gemakkelijk firma’s vinden die tijdens de toeristische piekmaanden met vrachtwagens vol motoren heen en weer pendelen. We hebben het in dit artikel over verre, exotische bestemmingen die enkel met de boot of het vliegtuig praktisch te bereiken zijn. Hier een aantal tips en tricks die wij doorheen de jaren hebben geleerd.

Motomorgana_Motor verzenden
Kijk eens hoe gelukkig ze is. Kuala Lumpur, Maleisië

1. Een motor is een vracht zoals alle andere

Laat je niks wijsmaken. Om een motor te versturen heb je geen gespecialiseerd motor-verschepings-bedrijf nodig. Een motor is in se een zending als een andere. Dus als je een pakje kan versturen naar Verweggistan, dan lukt het voor een motor ook wel.

Motomorgana_Motor verzenden
Aan de slag! Kathmandu, Nepal

2. Kies zorgvuldig je bestemming

Je wil natuurlijk niet alleen dat je motor op de bestemming aankomt. Je wil dat die aankomt net als jij aan je reis begint. En liefst van al wil je er niet te lang op wachten. In dat opzicht is de ene bestemming de andere niet. Sommige landen hebben de reputatie traag en kafkaiaans te zijn, andere blinken uit in efficiëntie. Vergeet niet dat wachttijden niet alleen kostbare reistijd opvreten, maar dat opslagkosten je ook nog eens een heel pak euro’s lichter kunnen maken. Kies zorgvuldig je uitvalsbasis en plan je reis van daaruit. Een zoekopdracht op online fora als horizonsunlimited.com of speurwerk op blogs van andere reizigers, maakt al gauw duidelijk welke plaatsen te vermijden zijn en waar je de grootste kans hebt op een zorgeloos motortransport.

Dit lijstje geeft je alvast een goed idee:

  Do Don't
Zuid-Amerika Uruguay, Chili Argentinië, Colombia, Brazilië
Noord-Amerika Canada, Mexico, Panama Verenigde Staten
Afrika Zuid-Afrika, Senegal, Namibië Kenia, Marokko, Egypte, Centraal-Afrika
Azië Maleisië, Dubai, Nepal, Georgië, Mongolië, Kazachstan India, Iran, Pakistan, Thailand, Rusland
Australië Melbourne, Perth, Sydney Darwin

3. Kies voor luchtvracht

Laat ons meteen een fabeltje de wereld uithelpen: zeevracht is niet altijd goedkoper dan luchtvracht. De eerste prijs die je van de verschepingsfirma krijgt, doet nochtans vermoeden van wel. Niet zelden is zeevracht op het eerste gezicht stukken goedkoper... tot je de kosten op bestemming meetelt. Want in de haven rinkelt de kassa: administratiekosten, handlingkosten, opslagkosten en allerhande toeslagen waar geen enkele motard nog wijs uit geraakt. Niet zelden loopt het totaal van die kosten hoger op dan de kosten van de verscheping zelf.

Daarbij komt dat zeevracht niet meteen de meest aangewezen verschepingsmethode is voor time-critical cargo. Boten doen er maanden over om op bestemming te geraken. Bovendien reserveer je, tenzij je een hele container volstouwt met motoren, een plaatsje in een container samen met een hoop andere vracht (LCL-verscheping). Is de container nog niet helemaal vol wanneer je motor zou moeten vertrekken? Dan gaat hij wel mee met een latere boot. In het slechtste geval kan dat weken of zelfs maanden vertraging opleveren.

Bij luchtvracht ligt het anders. Bij de originele verschepingsprijs komt slechts een beperkt bedrag voor lokale kosten. Als je het een beetje handig aanpakt, ben je doorgaans voor minder dan € 50 gesteld. Daarbij komt dat het proces veel controleerbaarder is en dat je zending binnen de paar dagen ter bestemming is.

De rest van het verschepingsproces is voor lucht- of zeevracht verder niet gek verschillend.

Video: van transportpallet tot reismotor

De Husqvarna-motoren werden vanuit België naar Zuid-Afrika verscheept, en dat betekent natuurlijk ook dat ze daar terug uitgepakt en geassembleerd moeten worden. Een unboxing video van de bovenste plank.

4. Zoek de juiste firma

Google Maps is je beste vriend. Overal ter wereld levert de cargo area van de (lucht)haven tal van verschepingsfirma’s op. Pak de telefoon en bel, of neem een halve dag om de toer van de firma’s te doen. E-mails zijn pas zinvol na een eerste fysiek of telefonisch contact, anders beland je onderaan de stapel en wacht je een eeuwigheid op een antwoord. Doe ook de nodige opvolging: ‘Heeft u mijn e-mail ontvangen? Wanneer kan ik antwoord verwachten?’. Je moet er toch een beetje achteraan gaan.

Wij proberen standaard 4 à 5 firma’s te contacteren en vergelijken hun voorstel. Niet zelden levert dat gigantische verschillen op in prijs. In sommige gevallen lag de duurste prijs 3 à 4 keer hoger dan de goedkoopste. Maar een goed gevoel en een responsieve medewerker die je begrijpt, is minstens zo belangrijk.

De populaire verzendfirma’s die je her en der op de reizigersfora vindt, kunnen een eerste stap zijn, maar weet dat die regelmatig hun prijs fors opvoeren omwille van hun online populariteit, onder het voorwendsel dat zij de enigen zijn met kennis van zaken. Niets is minder waar. Wij hebben in het verleden meermaals samengewerkt met internationale firma’s die nog nooit meer dan de doorsnee pakketjes hadden verstuurd, en dat lukte ook prima.

5. Verpak je motor correct

Gebruikte motoren staan gecatalogeerd als ‘gevaarlijke goederen’, ook wel DGR genoemd. Daarom zal er een extra documentatiekost aangerekend worden door de verzendfirma, en zal jij vooral een aantal strikte regels moeten respecteren:

  • Stop niet meer dan 2 liter benzine in de tank;
  • Koppel de batterij los (of beter nog, demonteer ze);
  • Stop geen andere brandbare stoffen in de kist (zoals motorolie, kettingsmeer, …);
  • Tot slot: maak alles stevig vast!

Je kan natuurlijk je motor gewoon op een groot pallet (laten) sjorren en alles op die manier bij de verzendfirma aanleveren. Weet dat zowel het volume als het gewicht de prijs bepalen. Je hebt er dus alle belang bij het volume en gewicht zo laag mogelijk te houden. Je hebt firma’s die zich specialiseren in het verpakken van goederen allerhande en die tegen betaling een mooie – maar soms ook loodzware – kist rond je stalen ros bouwen die, als het moet, een nucleaire aanval overleeft. Onze tip: je bespaart kosten (tot -50% of meer) als je zelf een beetje handig bent of op zijn minst het verpakkingsproces monitort en stuurt.

Wij verpakken twee motoren in één kist van om en bij de 2 m³ en demonteren daarbij altijd de wielen, vorken en alle uitstekende stukken. Eens de motoren in de kist zitten, wordt alle ongebruikte ruimte opgevuld met de gedemonteerde stukken, onze bagage en onze rijuitrusting. We omwikkelen het geheel met plastic folie en het deksel gaat erop. Tot slot maken we nog een gat in de folie waar het framenummer zit. Een grote pijl met ‘VIN number’ in alcoholstift vermijdt dat één of andere douanemedewerker op bestemming de kist moet laten openmaken voor hij de zending laat passeren.

Afhankelijk van de bestemming zal de verzendfirma je kist laten fumigeren, d.i. een vergassingsproces waarbij alle mogelijks aanwezige insecten vakkundig geëlimineerd worden.

Motomorgana_Motor verzenden
Een kijkgaatje voor het VIN nummer. Kuala Lumpur, Maleisië

6. Ga langs de douane

Afhankelijk van de bestemming is je paspoort en het inschrijvingsbewijs voldoende, of heb je een specifiek document – de zgn. Carnet de Passages en Douane (CPD) – nodig. Dit laatste kan je bekomen bij RACB in Brussel, maar is eigenlijk enkel echt aangewezen voor Iran, Egypte, Zuid-Afrika en Australië. Douaneformaliteiten in België zijn eenvoudig en efficiënt als je ze zelf doet. Even langs de verificateur en de inspectie (gebouw 705 in BruCargo) duurt meestal niet langer dan een kwartier. Tegen een meerprijs kan je dit ook door de verzendfirma laten doen. Geef in dat geval heel duidelijk aan dat het een tijdelijke export betreft en dat je motor later gewoon terug naar België komt.

Met het bewijs van de douane haal je je Airway Bill (luchtvracht) of je Bill of Lading (zeevracht) op bij de verzendfirma. Dit is de bevestiging dat je zending ook daadwerkelijk vertrekt met een welbepaalde vlucht. Het documentnummer laat toe je zending online te tracken zodat je steeds precies weet waar je motor ergens zit en wat de geschatte aankomstdatum is. Dan pas weet je dat alles rond is. Dan pas boeken wij een last minute vlucht voor onszelf.

Motomorgana_Motor verzenden
De douane controleert onze carnets en checkt de chassisnummers via het kijkgaatje. Kuala Lumpur, Maleisië

7. Neem je kist in ontvangst

Met je trackingcode heb je doorgaans een goed zicht op de vooruitgang van het proces. Een geschatte aankomstdatum vertelt je wanneer je echt ter plaatse moet zijn, wil je geen onnodige opslagkosten betalen. Contacteer op de plaats van bestemming op voorhand de cargoafdeling van de maatschappij waarmee je zending vliegt of vaart, zodat je weet waar je moet zijn als je je tweewieler ophaalt. De bus of een taxi brengt je tot daar. Een slaapplaats voor de eerste nacht in de buurt van de cargo area maakt alles des te efficiënter.

Op vertoon van je Airway Bill of je Bill of Lading krijg je de nodige documenten voor de douane, die doorgaans op wandelafstand een kantoor heeft. Leg opnieuw duidelijk uit dat het een tijdelijke import (TIP) betreft, anders betaal je invoerrechten. Soms volgt er nog een fysieke inspectie door de douane of door een biosecurity-inspecteur voor je zending finaal vrijgegeven wordt. Hierna betaal je de lokale kosten en neem je de kist in ontvangst. Een vorklift zet ze neer waar jij dat wil.

De kist openmaken en je motor terug monteren kan doorgans in de cargo area (maar niet in Australië en Dubai) en dan is het net zo gemakkelijk dat je al het juiste gereedschap bij de hand hebt. Wij nemen daarom altijd een goedkoop elektrisch schroevendraaiertje mee in onze handbagage op het vliegtuig. Plan je op het einde van de reis terug te vertrekken vanop dezelfde locatie, vraag dan rond of iemand je kist (tegen betaling) bijhoudt zodat je ze kan hergebruiken.

Eens de motoren terug rijklaar zijn gemaakt, kan je de weg op. Voor het hele proces ter plaatse, inclusief het rijklaar maken van de motoren, rekenen wij standaard één dag, maar meestal zijn we sneller klaar.

Motomorgana_Motor verzenden
Uit de weg! Zo een grote lading waren ze hier niet gewoon. Kathmandu, Nepal

8. Wat mag dat kosten?

Prijzen zijn in de eerste plaats afhankelijk van vraag en aanbod en in mindere mate van de afgelegde afstand. Sommige regio’s kunnen tijdelijk heel duur of net heel goedkoop worden. Je hebt er dus alle belang bij je tijdig goed te informeren om onaangename verrassingen te vermijden.

In totaal hebben we onze motoren een 12-tal keer verscheept en betaalden daarbij steeds prijzen tussen de € 1100 (België-Dubai) en € 2700 (Australië-België) voor twee motoren in één kist, alle kosten inbegrepen. Het kost je natuurlijk enige moeite, maar als je voor een maand twee motoren gaat huren, dan ben je gegarandeerd een veelvoud van dat bedrag kwijt.

Laat nu die motor maar brullen, laat de wind maar heerlijk door je haren waaien en geniet met volle teugen van de rit op je eigen motor!

Motomorgana_Motor verzenden
Pakjes openmaken is altijd leuk! Montevideo, Uruguay

Het avontuur gaat verder!

Wereldreizigers Tom en Caro vlogen hun motoren onlangs naar Zuid-Afrika, vanwaar ze hun reis vervolgen door Zimbabwe en Botswana. Benieuwd? Dit verhaal lees je vanaf 11 september in Motoren & Toerisme.

Geschreven op 18 augustus 2025
© Motoren & Toerisme