Industrienieuws: Yamaha mikt als leverancier op hypercars

Yamaha heeft grootse plannen met elektrische motoren, en dan doelen we op krachtbronnen voor auto’s. Die conclusie kunnen we althans trekken uit een persbericht dat de Japanse motorreus vandaag uitstuurde. Eerder had Yamaha al opdrachten voor het ontwikkelen van e-motoren van 35 tot 200 kW aanvaard. Die elektrische krachtbronnen waar naast auto’s ook voor andere ‘mobiliteitstoepassingen’ bedoeld.

Nu komt Yamaha, op eigen initiatief met een krachtige elektrische motor. Yamaha heeft een 350 kW (of 475 pk in ‘oud geld’) e-motor voor de autoindustrie ontwikkeld. Het is de bedoeling om met die ‘high output motor’, zoals Yamaha hem zelf omschrijft, klanten uit de autoindustrie te beleveren en dan vooral bouwers van zogenaamde ‘hypercars’ . De e-motor in kwestie is oliegekoeld, maar Yamaha benadrukt dat de koeling van de e-motoren aangepast zal worden aan de eisen van de klant.

Op een bijgevoegde foto zien we een elektrische aandrijflijn voor een auto zoals Yamaha ze beoogt met z’n high output motor. Elk wiel krijgt dus z’n eigen e-motor, en dus zien we twee motortandems met daartussenin de batterij. Naast het feit dat deze aandrijflijn integraal is – dus vierwielaangedreven – is ze ook goed voor een totaal vermogen van 1400 kW of 1900 pk!

Yamaha mikt dus vooral op bouwers van exclusieve sportwagens of hypercars. Dit soort auto’s is steeds vaker voorzien van een hybride aandrijflijn, of zelfs geheel geëlektrificeerd. Aangezien heel wat kleinere start-ups in de automotive industrie niet over de financiële vuurkracht, noch over de know-how voor de ontwikkeling van een elektrische aandrijflijn beschikken, is er zeker ruimte voor kant-en-klare oplossingen zoals Yamaha die wil aanbieden.

 

Tekst: BJ

Foto's: Yamaha

Geschreven op 12 april 2021
© Motoren & Toerisme