Industrienieuws: e-motorfabrikant Damon vindt investeerders

Na het opwindende publieke debuut van Damon Motorcycles, bleef het lang stil rond de start-up e-motorconstructeur. Daar zat de coronacrisis uiteraard voor iets tussen, maar ook Damons zoektocht naar geldschieters. Dik 14 maanden nadat Damon de show stal op de 2020-editie van de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas, heeft het eindelijk investeerders te pakken.

Het is de Amerikaans-Canadese SOL Global Investments-groep (SIG) die wel brood ziet in het wervende verhaal dat Damon op CES 2020 bracht. Het in Miami en Toronto gevestigde SIG controleert dankzij een investering van zo’n 6.1 miljoen CAD 5% van de aandelen van Damon Motorcycles.

De HS-versie van de HyperSport.

Een Tesla op twee wielen?

Damon wist tijdens de laatste CES, in januari 2020, veel mensen uit de Tech-wereld te overtuigen. Zodanig zelfs dat het jonge bedrijf uit Vancouver (BC) met de felbegeerde Innovation-award aan de haal ging. Het bedrijf ontwikkelde, én patenteerde, z’n eigen elektrische aandrijflijn, de HyperDrive. De HyperDrive-aandrijflijn maakt gebruik van sensor-fusie, robotica en artificiële intelligentie en zou daarmee ’s werelds veiligste, slimste en best geconnecteerde motorfiets zijn. Het geïntegreerde CoPilot-systeem moet de veiligheid te allen tijde garanderen. Dat gebeurt met een 360° geavanceerd waarschuwingssysteem. Bestaande uit sensoren, camera’s en radar, die de rijder voor opdoemende obstakels moeten waarschuwen én behoeden. Dankzij het gepast, benoemde Shift-systeem kan de rijder, al rijdende, de positie van het stuur en de voetsteunen aanpassen, teneinde de optimale ergonomie te vinden.

Her en der wordt in de Noord-Amerikaanse media al de vergelijking gemaakt tussen Damon en Tesla, dat zelfstandig en wars van de conventionele autoindustrie, het begrip 'elektrische auto' wist te herdefiniëren. Of Damon motorfietsen ook zo nadrukkelijk z'n stempel zal kunnen drukken op de  motorindustrie in het algemeen, en de 'e-motorfiets' in het bijzonder, valt af te wachten.

3 x 200

Dat elektrische motoren een fenomaal koppel ontwikkelen weten we al langer. Maar de Damon HyperDrive ontbreekt het ook niet aan vermogen. De Canadezen claimen dat hun elektrische krachtbron niet alleen 200 Nm koppel – in tegenstelling tot de VS hanteert men in Canada ook het metrische stelsel – maar ook 200 pk. Dat piekvermogen moet goed zijn voor een top van 200 mijl/uur, of een slordige 320 km/u.  Damon steekt dan ook niet onder stoelen of banken dat het de ‘sportsbike’ wil heruitvinden.

Toch zijn bovenstaande cijfers alleen weggelegd voor de Premier, het absolute topmodel van de Damon line-up.

Abonnementsformule

Eenmaal de HyperDrive in productie is, zal Damon de zaken ook anders aanpakken dan de traditionele motorconstructeurs. Net als sommige vierwielige EV-fabrikanten opteert Damon voor een doorbreken van de gevestigde normen – of ‘disruptie’ zo je wil... – door z’n motorfietsen per abonnement aan te bieden. Dat kan voor een periode van 24, 36 of 48 maanden. De abonnementsprijzen beginnen vanaf $ 199 voor het SE basismodel (100 pk), of € 286 voor de 150 pk sterke SX-versie. Voor de bijna $ 40.000 kostende Premier topversie komt de maandelijkse abonnementsprijs op $ 530.

De recente investeringen in Damon motorcycle moeten er voor zorgen dat de HyperSport in productie gaat, wanneer dat exact zal zijn is echter nog niet bekend.

 

Tekst: BJ

Foto's: Damon Motorcycles

Video: YouTube.com/Damon Motorcycles

 

Geschreven op 16 maart 2021
© Motoren & Toerisme