De wereldberoemde brug, genoemd naar de gelijknamige bandenfabrikant, verdwijnt van het circuit Bugatti.
De wereldberoemde brug, genoemd naar de gelijknamige bandenfabrikant, verdwijnt van het circuit Bugatti.
Vanaf 1 januari 2026 moet de wereldberoemde Dunlop-brug, over het Circuit Bugatti, in Le Mans plaatsmaken voor een Goodyear-brug. De switch komt er nadat Goodyear begin dit jaar dochtermerk Dunlop verkocht aan het Japanse Sumitomo Rubber Industries. In tegenstelling tot Dunlop produceert Goodyear geen motorbanden.
De Dunlop-brug op het circuit Bugatti in Le Mans was decennialang een belangrijke landmark van het circuit, waarop naast de 24 Heures Motos ook de Franse MotoGP-ronde plaats vindt. De eerste versie van de brug werd al in 1923 geïnstalleerd, toen was er nog geen sprake van motorraces op het Circuit de la Sarthe. De huidige locatie van de Dunlop-brug is tussen de Dunlop-bocht en de Dunlop-chicane.
De Dunlop-brug in Le Mans, was niet de enige in de internationale motorsportwereld. Zo prijkten er ondermeer ook Dunlop-bruggen over Donington Park, Laguna Seca en Suzuka. In Donington Park en Suzuka verdwenen deze iconische voetgangersbruggen lang geleden al. De brug over de Weathertech Raceway - zoals Laguna Seca officieel heet - werd eerst herdoopt tot een Michelin-brug en draagt nu het logo van de online-bandenspecialist Tire Rack.
Ook in de offroad-wereld doken er af en toe Dunlop-bruggen op. In de Supercross de Paris in het Palais Omnisports Paris Bercy fungeerde de Dunlop-brug jarenlang als een gedeelte van het circuit. Eerst als 'up and under' waarbij de deelnemers zowel over de als brug ingeklede finish-berg sprongen als eronder reden, daarna gewoon als finish-berg.
Tekst: Bart Jacobs
Foto's: FIMEWC.com, Archief Motoren & Toerisme/MotorWeek2