Honda breidt gebruik van duurzame materialen verder uit

Honda kijkt al lang verder dan alleen motorprestaties. Achter de schermen werkt het merk volop aan manieren om de ecologische impact van zijn motoren te verkleinen, en dat gebeurt steeds vaker via slimme materiaalkeuzes. Van kuipdelen op basis van maïs tot onderdelen uit gerecycleerde autobumpers.

Een van Honda’s meest in het oog springende innovaties is DURABIO, een bio-gebaseerd kunststof ontwikkeld door Mitsubishi Chemical Group. Het materiaal wordt gemaakt uit niet-eetbare maïs en tarwe, die via een chemisch proces worden omgezet in isosorbide, een sterke en duurzame bouwsteen voor hoogwaardige plastics. De groene kunststof werd in 2024 voor het eerst geïntroduceerd op de Honda Africa Twin, waarvan het windscherm dus uit maïs werd vervaardigd.

Het resultaat is een materiaal dat:

  • krasbestendig is

  • UV- en weersbestendig blijft

  • slagvast is

DURABIO werd voor het eerst gebruikt in 2024 voor het windscherm van de CRF1100L Africa Twin. Sindsdien dook het materiaal op in diverse modellen, waaronder de NT1100, X-ADV, NC750X, CB1000GT en Forza 750.

Tweede pijler: recyclage

Naast bio-materialen zet Honda voluit in op gerecycleerde kunststoffen. Dat gebeurt op verschillende manieren:

1. Gerecycleerde autobumpers

Bumpers uit de automobielsector worden vermalen, gezuiverd en opnieuw verwerkt tot onderdelen voor motorfietsen. Zo krijgen onder meer de bagagebox van de NC750X en X-ADV en de zadelbasis van de Forza 750 een tweede leven dankzij dit materiaal.

2. Pre-consumer gerecycleerd polypropyleen (PP)

Dit zijn restmaterialen die ontstaan tijdens de productie van auto-onderdelen of huishoudtoestellen. Ze worden opnieuw gesmolten en verwerkt tot hoogwaardige pellets die dezelfde eigenschappen hebben als nieuw PP.

De X-ADV en Forza 750 gebruiken al meer dan 15 onderdelen uit dit gerecycleerde PP, en ook de CB1000F (26YM) sluit zich daarbij aan.

3. Ongeverfde panelen met lagere CO₂-impact

De SH125i en SH150i Vetro gebruiken semi-transparante, ongeverfde kappen. In Honda’s fabriek in Atessa zorgt dat voor een CO₂-reductie van 9,5% ten opzichte van gelakte onderdelen.

Van lineair naar circulair

Honda’s focus op bio-materialen en recyclage past in een ruimere strategie om van een lineair “gebruik en gooi weg”-model naar een circulaire aanpak te evolueren. De principes omvatten onder meer:

  • producten ontwerpen die makkelijk te demonteren en te recycleren zijn

  • investeren in nieuwe recyclagetechnieken

  • grondstoffen beter opvolgen via digitale systemen

  • en samenwerkingen opzetten om materialen langer in de keten te houden

Het uiteindelijke doel blijft duidelijk: het rijplezier van Honda-motoren behouden, maar wel met een steeds kleinere ecologische voetafdruk. En als je binnenkort rondrijdt met onderdelen die deels uit maïs of een vroegere autobumper bestaan, heb je meteen een sterk verhaal voor op de volgende koffiestop.

Samenstelling: Charly de Kinderen

Media: Honda

Geschreven op 9 december 2025
© Motoren & Toerisme