Het sportlijstje: Vijf thema's die het MotoGP-seizoen mee zullen bepalen

Dit weekend start het nieuwe MotoGP-seizoen. Het vorige mag dan al een tijdje achter ons liggen, toch stond de MotoGP-actualiteit de voorbije weken en maanden niet stil. Voor de start van het 75e seizoen van de Wegraces GP maken we een stand van zaken op aan de hand van vijf actuele thema's. 

Tekst: BJ

Foto's: Constructeurs

Video: Aprilia Racing MotoGP-team 2023

De voorstelling van het Aprilia-fabrieksteam voor MotoGP 2023.

1. Sprintraces

Geen spectaculairder circuit voor een sprint-première dan dat van Portimao met z'n vele hoogteverschillen. Krijgen we zaterdag al gensters te zien? Foto: Ducati Media House

In het jaar dat het Wereldkampioenschap snelheid – de Wegrace GP’s dus - z’n 75e verjaardag viert, ondergaat de koningsklasse een fundamentele verandering. Voor het eerst zullen de tenoren uit de MotoGP al op zaterdagmiddag in actie komen tijdens een sprintrace. Die sprintrace is 50% korter, terwijl de machines toch iets meer benzine – 12 liter tov 22 l voor een volle GP-afstand – dan gebruikelijk mee krijgen. Aan de streep worden respectievelijk krijgen de eerste 9 rijders respectievelijk volgende WK-punten uitbetaald: 12–9–7–6–5–4–3–2–1. De invoering van de sprints moet opnieuw meer TV-kijkers warm maken voor de MotoGP. Maar op TiPiK (RTBF2) zal hij al niet LIVE te volgen zijn. Omdat MotoGP-promotor Dorna vorig jaar vrij laat op het seizoen de sprintraces doorvoerde hebben de meeste rijders en technische crew-leden nog geen bijkomende vergoeding afgedongen voor wat nochtans als een extra workload wordt beschouwd.

Video en fotogalerij: Ducati Lenovo-team 2023

Voorstelling van het Ducati Lenovo-fabrieksteam voor MotoGP 2023.

2. 'Aero' wordt nog belangrijker

Maverick Vinales in actie op de officiële Aprilia RS-GP tijdens de laatste voorseizoenstest in Portimao. Let op de mini-wing op het kontje van de 'Priller' en op de aerodynamisch ingekapselde voorremmen. Foto: Lulop.com/Aprilia Racing

Vleugels op MotoGP-machines, geen motorrijder die zich daar nog over verbaast. Meer nog, deze technologie heeft zich via het WK Superbikes ook een weg naar straatmotoren gebaand en dan hebben we het niet alleen over sportieve machines. Maar in 2023 dreigt het belang van aerodynamische elementen belangrijker dan ooit te worden. De uitstekels die tijdens de laatste pre-seizoenstest in 2023 uit de MotoGP-machines leken te groeien, waren niet bij te houden. Visueel oogt het allemaal niet zo fraai, maar dat is nog de minste bekommernis. De verdere ontwikkeling van aerodynamische componenten heeft de kosten van de fabrikanten nu al sterk opgevoerd en dreigt dat nog verder te doen in de toekomst. Daarenboven, en dat is misschien nog het belangrijkste contra-argument, hebben we kunnen vaststellen dat door het gebruik van winglets en dergelijke inhalen nog moeilijker is geworden, waardoor de races een stuk minder aantrekkelijk worden.

Video: 2023 GASGAS Factory Racing Tech3-team

Voorstelling van het officiële GASGAS-team voor MotoGP 2023. 

3. Europees overwicht

Regerende wereldkampioenen Ducati en Francesco Bagnaia toonden zich tijdens de voorseizoenstests al oppermachtig. Zijn ze dat zaterdag ook nog? Foto: Ducati Media House

Voor het eerst in bijna vijftig jaar staan er meer Europese dan Japanse motorfietsen op de grid in de koningsklasse. Concreet betekent dat 16 Europese MotoGP-machines. Daarvan neemt Ducati er 8 voor z’n rekening. Naast het Ducati Lenovo-fabrieksteam, krijgt ook Prima Pramac Racing de beschikking over GP23-versies van de Desmosedici. Gresini Racing en Mooney VR46 moeten het stellen met GP22’s. Aprilia zet naast de twee RS-GP’s van het fabrieksteam ook  nog twee exemplaren in bij het  CryptoData RNF-team. Red Bull KTM zet twee RC16’s in. En het Franse Tech3 zet er ook twee in, maar dan in de kleuren van KTM’s zustermerk GASGAS. De Japanners zetten tegenover de 16 Europese machines samen slechts 6 motorfietsen. Twee Honda RC213V’s voor Repsol Honda en nog eens twee voor LCR. Het Monster Energy Yamaha-fabrieksteam zet de twee enige M1’s in.

Video: 2023 Repsol Honda-team

Video-voorstelling van het Repsol Honda-team voor het seizoen 2023. 

4.     Laatste kans voor Marquez?

Zesvoudig wereldkampioen Marc Marquez kwam in Portimao niet verder dan de 14e tijd (op 22 rijders). Foto: HRC

De afgelopen tien jaar zette de machtige Honda Racing Corporation nagenoeg al z’n jetons, in het ‘grande casino’ dat de MotoGP toch ook wel is, in op Marc Marquez. Nu blijkt dat de grootste motorconstructeur ter wereld z’n hand daardoor overspeelt heeft. Het aanhoudende blessureleed betekende dat ook de RC213V, die ooit als dé referentie in de klasse gold, nu in een doodlopende straat lijkt te zitten als het op ontwikkeling aankomt. Marc Marquez zou zelf ook stilaan ongeduld verliezen door het recalcitrante gedrag van de Honda en lijkt de motorfiets die ooit helemaal op zijn rijstijl werd afgestemd nu niet meer de baas te kunnen. In die mate zelfs dat Honda een beroep zou doen op de diensten van de Duitse chassisbouwer Kalex, al bevestigen noch ontkennen beide partijen dat. Slaagt Marquez er dit jaar niet in om met de Honda regelmatig mee te strijden voor de zege, dan zou het sprookjeshuwelijk weleens ten einde kunnen lopen.

Video: 2023 Red Bull KTM MotoGP

Video-voorstelling van het Red Bull KTM-fabrieksteam met Brad Binder en Jack Miller. 

5. Sterren gezocht

Heeft deze Fabio 'El Diablo' Quartararo het in hem om tot het nieuwe gezicht van de MotoGP uit te groeien? Foto: Yamaha Racing

Het laatste, en op lange termijn misschien wel belangrijkste thema, heeft alles te maken met de tanende populariteit. Twintig jaar lang kon de MotoGP teren op de populariteit van Valentino Rossi. Maar de Italiaan kon natuurlijk niet eeuwig actief blijven in de koningsklasse. Dat Rossi gemist werd bleek vorig jaar al duidelijk door de afgelopen publieke belangstelling voor  sommige Europese GP’s en dan vooral voor die van Italië (in Mugello) en die van San Marino (in Misano). MotoGP heeft de afgelopen jaren veel aan populariteit moeten inboeten, deels ook door het groeiende succes van de Formule 1. De razend populaire Netflix-reeks ‘Drive to Survive’ slaagde erin om zelfs van een voordien quasi onbekende teammanager als Gunther ‘F*ckin’’ Steiner een cult-held met een wereldwijde aanhang te maken. Ook in de MotoGP-paddock zullen er wellicht wel zo’n personages rondlopen, maar promotor Dorna slaagt er tot nu toe niet in om ze aan een groter publiek ‘te verkopen’. Benieuwd of daar in 2023 een positieve wending aan gegeven kan worden.

Video: 2023 Monster Energy Yamaha MotoGP

Video-presentatie van het Monster Energy Yamaha MotoGP-team voor 2023.

Geschreven op 23 maart 2023
© Motoren & Toerisme