GETEST: BMW R 1250 GS

Zichzelf overtreffen, dat was de opdracht die de ingenieurs van BMW Motorrad hadden meekregen.

Maar hoe maak je iets beter, dat al jaren de benchmark in zijn segment is? De R1200GS is voor de motorafdeling uit München met voorsprong hun belangrijkste verkoopsmodel. De ruime vertegenwoordiging van de motor in het straatbeeld bevestigt hoeveel liefhebbers dit uitgekiende product rijk is. Een vaste waarde als de R1200GS verder op punt stellen, is daarom een aartsmoeilijke opdracht.

Om duidelijk te maken hoe belangrijk de opvolger van de R1200GS is, laten we enkele markante cijfers de revue passeren. Het is allemaal begonnen in 1980 met de typeaanduiding R80GS. Deze alleskunner was gebaseerd op de succesvolle woestijnracer, die maar liefst vier Dakar-overwinningen op zijn naam mocht schrijven. 700.000, zoveel motoren zijn er gebouwd binnen de GS-familie sinds 1980. De mijlpaal van één miljoen zal binnen een paar jaar ongetwijfeld stevig gevierd worden. In 2017 zijn er meer dan 50.000 R1200GS-motoren verkocht; dat is meer dan 30 procent van het totale verkoopsaantal van 164.153 BMW-motoren in 2017. En nu komt het: de R1200GS is de best verkochte motor in eender welk klassement voor de laatste tien jaar in het Verenigd Koninkrijk, Italië, Frankrijk, Zuid-Afrika, Duitsland en natuurlijk België, en de GS is ook een cruciale speler in Spanje, de VS en Australië. Kortom, het is werkelijk een motor van wereldbelang.

De R1200GS is sinds 2004 in productie en onderging tijdens die periode al drie updates. Dat neemt niet weg dat het design en de prestaties van BMW's cash cow verder moesten worden verfijnd om de alsmaar sterker wordende concurrentie van Ducati en KTM voor te blijven.

De nieuwe R1250GS ziet er niet wereldschokkend anders uit dan zijn voorganger. De legendarische veelzijdigheid staat centraal als design driver in dit nieuwe hoofdstuk van de GS-familie. Het is duidelijk dat de ingenieurs hun werkdagen vooral hebben gevuld met het verfijnen van de onderhuidse technologieën. Enkel een kenner zal de aangepaste uiterlijke details zoals de nieuwe motordeksels en de andere kleurenthema’s opmerken. Het mag duidelijk zijn, de rijervaring staat centraal. Door het nieuw ontwikkelde variabele kleppencontrole-systeem en een licht verhoogde cilinderinhoud is er meer koppel en kracht beschikbaar op een breder bereik in het toerental. Tegelijkertijd is BMW erin geslaagd de emissies en het verbruik te verlagen. Dat wil zeggen dat de nieuwe modellen al voldoen aan de Euro 5-norm, die vanaf 2020 geldt.

Geschreven op 19 oktober 2018
© Motoren & Toerisme