Future Metal: Suzuki GSX-S 1000

Van alle grote constructeurs is Suzuki zonder twijfel diegene met het meest verouderde gamma, maar de Japanners werken nu hard aan een comeback. Suzuki 'loste' afgelopen weekend een teaser-video waarin de komst van een nieuwe GSX-S 1000 wordt aangekondigd. Héél veel valt uit zo'n teaser-vid natuurlijk nooit af te leiden, maar wij ontwaarden toch al 't een en ander. Zo leek de 'achterhand' van Suzuki's nieuwe dikke naked opvallend hoger, dan bij z'n voorganger het geval is/was. Verder vielen ook de drie boven elkaar gepositioneerde koplampen op, een nieuwigheid die we onlangs ook al op de nieuwe versie van de Hayabusa zagen. Tot slot bespeurden we ook nog winglets, of stabilisatievleugeltjes. Wil dat zeggen dat de toekomstige GSX-S 1000 een stuk krachtiger wordt dan z'n voorganger? Misschien wel. De huidige Euro 4-versie heeft een maximaal vermogen van 146 pk, en valt daarmee toch een beetje bleekjes in vergelijking met de zogenaamde 'super nakeds'. Maakt Suzuki gebruik van een al dan niet getemdere versie van het huidige GSX-R 1000 R-blok, dan zou het vermogen weleens richting 200 pk kunnen klimmen. 

Tegelijkertijd kunnen we een heleboel nieuwe elektronica op de GSX-S 1000 verwachten. Suzuki stond jarenlang ogenschijnlijk weigerachtig tegenover de implementatie van zaken als launch control, cruise control en ride-by-wire, maar nu lijkt het er sterk op dat het merk uit Hamamatsu wel op de trein der vooruitgang zal moeten springen. Ontdek de contouren van de toekomstige Suzuki GSX-S 1000 in de video hieronder.

 

 

Tekst: BJ

Foto en video: YouTube.com/Suzuki Global

Geschreven op 6 april 2021
© Motoren & Toerisme