Future Metal: KTM 390 Adventure

KTM mag dan misschien wel hét offroad-merk bij uitstek zijn, aan lichte allroad waagde het zich tot nog toe niet. En we hebben het dan niet over de EXC(-F) enduro-modellen maar over meer straat-gerichte allroads.

Nochtans heeft KTM, met het 373cc eencilinder blok dat we ook in de RC 390 en 390 Duke aantreffen, een uitstekend uitgangspunt. Gaan we er vanuit dat KTM dit eencilinder blok onaangeroerd laat, op misschien een aanpassing van de versnellingsbak-verhoudingen na,  dan zal het ook in de 390 Adventure een maximaal vermogen van 43 pk hebben. Het maximale koppel zou in dat geval ook 35 Nm bedragen.

Zoals we dat van KTM gewoon zijn zal de 390 Adventure een chroommolybdeen buizenframe hebben. In het geval van de 390 Adventure lijkt het erop dat het eencilinder blok als dragend element van het chassis zal fungeren. KTM-dochter WP zal uiteraard instaan voor de vering met de gekende upside-down voorvork en een schokbreker achteraan. Wij gokken alvast op een veerweg tussen de 170 en 180 mm en dat zowel voor- als achteraan. De radiaal gemonteerde remklauw vooraan zal KTM bij Brembo-dochter ByBre betrekken.

Het 373 cc metende eencilinder blok van de 390 Adventure produceert een maximaal vermogen van 43 pk en heeft een maximum koppel van 37 Nm.

Bij een motorfiets van het derde decennium van de 21e eeuw – de 390 Adventure wordt immers een 2020-model – past uiteraard de nodige elektronica. Verwacht daarom naast ABS ook een ride-by-wire-systeem op 390 Adventure. Verder zal de kleine avonturier ook over een TFT-dashboard beschikken – wat nu ook al het geval is op de 390 Duke – en moet KTM’s eigen ‘My Ride’-systeem voor de nodige connectiviteit zorgen.

<p>Net als de 390 Duke zal ook de 390 Adventure met een TFT dashboard uitgerust zijn.</p>

Met de komst van de KTM 390 Adventure krijgt het lichtste allroad-(sub)segment er vanaf volgend jaar een belangrijke speler bij. De 390 Adventure zal het vanaf dan opnemen tegen de BMW G 310 GS, de Kawasaki Versyx-X 300, de Zontes T 310 en in mindere mate de Suzuki V-Strom 250.

 

Tekst: Bart Jacobs 

Foto: KTM Images/F. Montero

 

Geschreven op 19 augustus 2019
© Motoren & Toerisme