Future Metal: Honda Transalp 750

Officieel is het nog niet, maar het lijkt er nu wel sterk op dat Honda voor modeljaar 2023 met een nieuwe allroad op de proppen zal komen. Al kunnen we in het geval van de Transalp misschien beter van een comeback spreken.

Allroads vormen momenteel het felst bevochten segment op de motormarkt. En alhoewel we onder de noemer allroads dan vooral aan reismotoren op noppen denken, kunnen we hen nog onderverdelen in subsegmenten, met de specifieke cilinderinhoud als bepalende factor. En dan stellen we vast dat een héél groot deel van de spreekwoordelijke koek zich in het midden (650-900cc) van het allroad-segment bevindt. Ook Honda wil nu een deel van de koek en zou daarom volop werken aan de terugkomst van de Transalp.

De allereerste Transalp werd 35 jaar geleden door Honda als antwoord op Yamaha’s populaire XT600 Ténéré gelanceerd. De Transalp deed het met dezelfde cilinderinhoud als de Yamaha maar was voorzien van een V-twin motorblok. Vandaar de typeaanduidng XL600V. De Transalp zou daarna nog een kwarteeuw op de markt bleven en groeide in die periode van 600cc, over 650cc, naar 700cc. Na het modeljaar 2013 trok Honda stilletjes de stekker uit het model.

De Transalp waarop Honda nu broedt, zou als 750cc door het leven gaan. Maar, de motorconfiguratie wordt wel gewijzigd van V-twin naar paralleltwin. Logisch, want dit motorplatform (zoals dat nu heet) zal ook de toekomstige Honda Hornet aandrijven.

 

Tekst: BJ

Fotomontage: YouTube.com/Motorcycle Trend

Geschreven op 25 augustus 2022
© Motoren & Toerisme