Future Metal: Ducati Multistrada V4

Twee jaar na de introductie van de Panigale V4, gaat Ducati het nieuwe motorblok ook in andere modellen gebruiken. Dat Ducati aan een V4-versie van de Streetfighter werkte, wist je wellicht al. Nu lijkt het er  echter sterk op dat ook de Multistrada binnenkort met een V4-motorblok leverbaar wordt.

Verwacht dus een Multistrada V4 met een cilinderinhoud van 1103 cc – identiek aan die van de Panigale V4 – als aanvulling op Ducati’s bestaande hoogpoter-gamma. Naar het maximale vermogen en het koppel is het voorlopig nog gissen. We mogen er echter wel vanuit gaan dat het vermogen van de nieuwe V4 hoger zal liggen dan de 158 pk die de Ducati Multistrada 1260 momenteel produceert.  Het V4-blok zal in de Multistrada echter ‘gedowntuned’ worden en meer dan waarschijnlijk zullen de Ducati-ingenieurs het motorkarakter aanpassen aan de noden van een reisgrage hoogpoter.

Zoals we dat van een premium Ducati mogen verwachten zal de Multistrada V4 voorzien zijn van de nodige rijhulpmiddelen. Verwacht dus verschillende rijmodi, een powershifter, het Ducati Safety Pack (Bosch bochten-ABS en Ducati’s eigen tractiecontrole-systeem) en Ducati’s Cornering Lights-systeem.

Meer dan waarschijnlijk zal Ducati initieel met twee versies van de Multistrada V4 komen: een basisversie en een iets luxere S-versie. Daarbij zal de S-versie wellicht uitgerust zijn met Öhlins vering-componenten.

 

Tekst: Bart Jacobs

Foto: Ducati Media House

Geschreven op 6 augustus 2019
© Motoren & Toerisme