Future Metal: BMW Motorrad Vision CE

De opmerkelijke Vision CE moet één van de blikvangers worden op de BMW-stand tijdens de IAA Mobility 2025.

Volgende week gaat de IAA Mobility van start in München. Wat ooit de hoogmis van de Duitse automobielindustrie was, is nu een internationaal forum rond de toekomst van mobiliteit. De Duitse constructeurs, en hun toeleveringsbedrijven, tekenen nog steeds present maar presenteren nu 'mobiliteitsoplossingen'. Een term die niet echt sexy klinkt, maar toch is de IAA Mobility goed voor een paar blikvangers. Een daarvan, is het Vision CE conceptmodel dat BMW Motorrad in de Beierse hoofdstad voorstelt.

De Vision CE, presenteert een visie op de toekomst voor elektrische tweewieler-mobiliteit. Het model moet BMW Motorrads leiderschap inzake intelligente, geconnecteerde, elektrische tweewieler-mobiliteit onderstrepen.   Bovenop de elektrische aandrijflijn valt de Vision CE op door het wegvallen van de verplichting tot het dragen van een helm en beschermende kledij. Daardoor zouden z'n bestuurders een toegenomen gevoel van vrijheid en een zorgeloze rij-ervaring moeten krijgen.  Door nieuwe standaarden te zetten, moet de Vision CE een emotionele, creatieve en frisse kijk op pendelen bieden en tegelijkertijd de toekomst van tweewielige mobiliteit beschrijven. 
 

De BMW Motorrad Vision CE valt op door z'n veiligheidsconcept. Een metalen buizenconstructie, die het merk als 'kooi' bestempeld. Samen met de aangepaste bestuurderstoel met veiligheidsgordel, wordt daardoor een veilige en emotionele rijervaring verzekerd en dat zonder een helm of de gebruikelijke beschermende te moeten dragen. 

Een bovenaanzicht van de kooi waarmee de Vision CE z'n bestuurder beschermt. Afbeelding: BMW Motorrad

De ietwat rijpere lezers herinneren zich misschien de C1 nog wel, waarmee BMW Motorrad rond de eeuwwisseling uitpakte. Die eigenzinnige tweewieler - met roll-bar én driepuntsgordel - was de eerste scooter die BMW Motorrad op de markt bracht. De scooter, waarmee je in kostuum en das mee naar kantoor kon rijden, was destijds een eyecatcher van jewelste. Een commercieel succes werd de C1 echter nooit. Toch werden er enkele tientallen exemplaren van verkocht in België en een kwarteeuw na de lancering ervan betaal je voor een C1 nog steeds rond de € 3000.

BMW Motorrad haalde de mosterd voor de Vision CE uit de eigen rijke merkgeschiedenis en welbepaald bij deze C1 uit 2000. Illustratie: Archief M&T/BMW Motorrad

Tekst: BJ

Illustraties: BMW Motorrad, Archief M&T

Video: YouTube.com/BMW Motorrad

Geschreven op 4 september 2025
© Motoren & Toerisme