Future Metal: Arc Vector

Ambitieus

Arc Motorcycles – niet te verwarren met Arch motorcycles van Kenau Reeves - is een jonge en ambitieuze Britse constructeur. Jong, omdat ze hun eerste model nog in productie moeten nemen en ambitieus, omdat het de bedoeling is dat de Arc de meest geavanceerde elektrische motorfiets ooit wordt.

Arc Motorcycles zal z’n motorfietsen in een gloednieuwe fabriek in Zuid-Wales gaan bouwen. Het bedrijf van stichter en CEO Mark Truman kan sinds eind vorig jaar op  financiering van InMotion Ventures rekenen. Dat investeringsfonds is ook één van de grootste aandeelhouders van Jaguar Land Rover (JLR).

 

CEO Mark Truman, is ook de hoofdingenieur achter het project. De Engelsman heeft de lat hoog gelegd voor zichzelf. Zo zal het chassis van de Arc Vector uit een koolstofvezel monocoque bestaan. De elektrische motor en de batterijen worden structureel geïntegreerd in de monocoque, waardoor het chassis erg stijf wordt. 

 

Hoogwaardig materiaal

Naast het feit dat Arc Motorcycles rijkelijk gebruik maakt van koolstofvezel, worden ook andere materialen aangewend voor de constructie van de Vector. Zo zullen bepaalde details in koper worden uitgevoerd en worden bepaalde componenten uit vliegtuig-aluminium vervaardigd. Het gebruik van deze hoogwaardige materialen zorgt ervoor dat het rijklare gewicht van de Arc Vector onder de 220 kg blijft.

 

Ook de swingarm zal uit hetzelfde materiaal vervaardigd worden. Arc Motorcycles werkt daarvoor samen met het Italiaanse Riba Composites. De swingarm moet lateraal flexibel zijn  om zo meer stabiliteit te krijgen in de bochten en tegelijkertijd ook meer grip en beweeglijkheid te hebben.

Naafbesturing

Vooraan opteert Truman voor een naafbesturing, een systeem dat we kennen van op de Bimota Tesi's. Volgens de Arc Motorcycles-bezieler geeft de naafbesturing meer controle over de motorfiets aan lage snelheden. Bovendien onderscheidt de voortrein van de Arc Vector zich door het feit dat hij ‘duikt’ bij het aanremmen. Iets waarvoor Truman opteerde omdat rijders dat nu eenmaal gewoon zijn. De voorwielophanging van de Arc Vector zou alle voordelen van een naafbesturing hebben, maar aanvoelen als een voorvork. Dankzij de naafbesturing krijgt de motorfiets een steilere balhoofdhoek en krijgt het chassis meer stabiliteit aan hoge snelheden.

 

Geavanceerde technologie

De andere innovaties van de Vector situeren zich eerder in de relatie tussen rijder en motorfiets. Zo zal de Arc Vector zijn berijder op een haptische manier waarschuwen. Concreet betekent dat de motorfiets zal gaan vibreren tijdens bepaalde situaties.

 

De Britse constructeur hecht veel belang aan de mens-machineinteractie (MMI), een aspect dat op de Vector heel erg merkbaar aanwezig zal zijn. Arc Motorcycles denkt ‘out of the box’ en pakt daarbij ook de uitrusting van de rijder aan. Zo werkt Arc ook aan een helm met head-up display waarbij gegevens zoals snelheid, afstand en autonomie op het vizier geprojecteerd worden.  Arc wil dan ook niet voor niets de meest geavanceerde, elektrische motorfiets ooit bouwen.

Arc Vector – Technische gegevens

Motor: 399 Volt elektrische motor

Maximaal vermogen: 133 pk

Acceleratie 0 tot 100 km/u: 3 seconden

Topsnelheid: 200 km/u

Remmen: Brembo Stylema

Wielen: BST koolfstofvezel racevelgen

ABS-systeem: Continental

Vering: Öhlins TTX schokbrekers

Batterijpak: 960 Samsung 21-700 batterijen

Banden: Pirelli

Voorzien productie-aantal: 399 exemplaren

Leverbaar vanaf: 2020

Basisprijs: € 101.500

 

 

Tekst: Bart Jacobs

Foto’s: Arc Motorcycles

Geschreven op 6 juni 2019
© Motoren & Toerisme