Faillissement en redding voor CAKE

De EV-startup is voorlopig gered en blijft in Scandinavische handen.

Het was ooit één van de meest beloftevolle e-motormerken, maar een echt commerciële doorbraak zat er niet in voor CAKE. Het merk zag in 2017 het levenslicht in Stockholm. De Zweedse startup trok van begin af aan volledig de EV-kaart en richtte zich daarbij zowel op brom- als motorfiets-modellen. Het bekendste CAKE-model werd de in 2018 gelanceerde Kalk een elektrische crossmotor, die evenwel ook voor straatgebruik gehomologeerd kon worden.

Al vrij vroeg in z’n bestaan vond CAKE een prima samenwerking met het eveneens Zweedse elektrische automerk Polestar. CAKE kon even meeliften in de snelle Europese expansie van de Volvo-dochter. Tijdens de coronacrisis werd de samenwerking zelfs verder geïntensifieerd.

CAKE en Polestar versterken samenwerking

Daarnaast richtte CAKE zich met de AP-versie van de strak – functie primeerde op vorm – vormgegeven Kalk ook op een ander publiek dan early adapters en offroadrijders. De Kalk AP werd specifiek voor Zuid-Afrikaanse wildwachters ontwikkeld, in hun strijd tegen stropers. Later bood CAKE de Anti-Poaching-versie van de Kalk ook voor het grote publiek aan.

Video: CAKE Kalk AP - Speciaal ontwikkeld voor Zuid-Afrikaanse rangers

Vier jaar na de lancering van de Kalk kwam CAKE met de Bukk, een model dat eveneens z’n op E-MX gericht is. De vormgeving was nog futuristischer en strakker, maar de lancering ervan kwam quasi op hetzelfde moment dat de eveneens Zweedse startup Stark Future met de Varg een beter ontwikkeld product voorstelde.

Video: CAKE Bukk

Volgens het gezaghebbende TechEU zou CAKE op goed zes jaar wereldwijd zo’n 6.000 gemotoriseerde tweewielers verkocht hebben. Een flink deel daarvan waren bromfietsen of fatbikes zoals de Makka, Ösa en Aik.

Begin februari gebeurde dan het onvermijdelijke en moest het Zweedse bedrijf de boeken neerleggen. CAKE kampte blijkbaar al langer met betalingsproblemen. Volgens CAKE had dat alles te maken met het feit dat z’n doelpubliek minder van klimaatdoelstellingen wakker lag en meer van een industriële recessie.

Gelukkig voor CAKE kwam er snel een overnemer en dus ook een doorstart. Eind vorige week berichtte de Zweedse krant Breakit dat CAKE verworven werd door Espen digernes, de CEO van Brages Bilforretning AS, een Noorse verdeler van Lexus en Toyota. Hoe de Noorse zakenman CAKE’s verdere toekomst ziet is nog onduidelijk. Maar dat de meer utilitaire modellen zoals de Makka en Ösa daarin een belangrijkere rol zullen spelen mag duidelijk zijn.

 

Tekst: BJ

Foto's: CAKE motocycles

Geschreven op 7 maart 2024
© Motoren & Toerisme