Eerste rij-indruk: Yamaha MT-07

The Dark Side of Japan, daarmee wordt de presentatie van de nieuwe Yamaha MT-07 ingeleid. De duistere slogan gaat al even mee en zou het karakter van de Master of Torque (MT) reeks belichamen. 2021 brengt drie nieuwe modellen in deze succesvolle reeks en de belangrijkste daarvan mag de aftrap geven.   

En belangrijk mag je vrij letterlijk nemen. De MT-07 is met stipt het meest verkochte model van Yamaha Motors in Europa. Om dit even uit te drukken in cijfers: 43 procent van de verkopen binnen Yamaha vallen binnen de categorie hypernaked waaronder dus de MT-reeks valt. Van dat percentage neemt de MT-07 bijna de helft voor zijn rekening of nog anders gezegd, de MT-07 vertegenwoordigt twintig procent van de verkopen. Een enorm aandeel dus, en deze make over werd goed doordacht. 

2021_Yamaha_MT-07_01

Eigenwijs

Een winnende formule drastisch aanpakken is niet per se nodig, dus hebben ze ervoor gekozen om de grote wijzigingen achterwege te laten. Als we het design monsteren, valt natuurlijk de koplamp dadelijk op. Ze luidt een nieuw tijdperk van de MT-reeks in en moet een herkenbare familiesmoel worden. Het lijkt dezer dagen een dingetje te zijn bij de motorfabrikanten om een uitgesproken koplamp te ontwerpen. You love or you hate it. Ik vind het prima want een motor mag en moet eigenwijs zijn. De benzinetank is opnieuw geboetseerd en de aparte kunststof luchtinlaten zijn opgenomen in de benzinetank waardoor het geheel eleganter en meer premium oogt. De rem en koppelingshendels zijn voortaan in zwart, het achterlicht is hertekend en het motorblok is nu ook volledig zwart (grafiet). Het LCD-scherm is nog steeds niet vervangen door een TFT-scherm, maar dit is bewust gedaan om de prijs te drukken nadat uit marktonderzoek bij de dealers bleek dat de potentiële kopers liever iets minder betalen dan een flitsende display te hebben. We zien toch al voldoende kleurtjes op onze smartphone redeneerde Yamaha, en geef ze eens ongelijk. 

2021_Yamaha_MT-07_01

CP2 klassieker

Het motorblok voldoet nu natuurlijk aan EURO5 en produceert min of meer dezelfde cijfers als de voorganger. 74 pk bij 8.750 opm en 67 Nm bij 6.500. Meestal zien we bij de komst van een nieuw model een lichte vermogensstijging, maar deze trend lijkt door de strengere normen wat gebroken. We mogen al blij zijn als de cijfers gelijk blijven. Stijging of niet, het zijn prima prestaties voor de openbare weg en veel meer heb je niet nodig. Het CP2 blok blijft een geliefde klassieker. En dat is helemaal terecht. De gasrespons is direct maar nooit bokkig, waardoor het een vergevingsgezind en vertrouwenwekkend blokje is dat het prima doet zonder elektronische rijmodi. Er staat toch altijd een lekkere punch klaar om je uit de bocht te lanceren. De consumptie is met een tiende van een liter afgenomen, maar ik denk niet dat veel rijders dit gaan merken in de portefeuille. 

2021_Yamaha_MT-07_01

Winterband

De MT-07 is niet alleen de bestverkochte motor binnen Yamaha, maar tout court in zijn segment en heeft een gemiddeld marktaandeel van 38 procent in de toch wel druk bevochte middenklasse van de nakeds. Dit komt natuurlijk niet uit de lucht gevallen, en het is naast het heerlijke motorblok ook te danken aan het prima chassis. De MT-07 is lekker licht en wendbaar. Het blijft dus een speelvogel die geen noemenswaardige verschillen laat optekenen met het uitgaande model. Wel indrukwekkend zijn de nieuwe Michelin Road 5 banden die vandaag de show stelen. Het is bij onze testrit amper zes graden en naarmate we klimmen in de bergen boven Marseille ligt de ene helft van de bocht er droog en gripvast bij, terwijl die andere helft in de schaduw nog akelig glad is. Elke blinde bocht is een verrassing en een uitdaging. Tegen ijzel kan je weinig beginnen dus viel het tempo telkens terug maar op de vochtige stukken die als het ware net ware ontdooid bleef het tempo strak en gingen de rubberzolen met een topscore lopen. Op de presentatie de avond voordien werd al geopperd dat deze banden ook onder winterse banden goed presteren en dat is met verve bevestigd. Een mooi koppel dus die MT-07 en de Road 5. In de volgende editie van Motoren en Toerisme lees je het uitgebreide verslag over dit huwelijk. 

2021_Yamaha_MT-07_01
Yamaha MT-07
Motor: vloeistofgekoelde tweecilinder lijnmotor viertakt
CI: 689 cc
Rijklaar gewicht: 184kg
Vanaf: € 7.499,00

Tekst: Charly de Kinderen

Foto’s: Yamaha Motors

Geschreven op 21 januari 2021
© Motoren & Toerisme