Economie: Hebben de hoge brandstofprijzen een impact op motorrijden?

Motorrijden en motorsport zijn de afgelopen weken een stuk duurder geworden. Dat heeft natuurlijk alles te maken met de hoge brandstofprijzen. Maar hebben die duurdere brandstofprijzen ook een effect op de motorbranche? We vroegen het aan een aantal stakeholders uit de brede motorbranche. We hebben het dan over motorzaken, motorreis-organisaties en motorsport-organisaties.

Voor Filip Rylant, woordvoerder van Traxio (de koepelorganisatie van auto- en motordealers), kaderen de hoge brandstofprijzen in een algemene hausse van grondstofprijzen en de toenemende vraag na de coronacrisis, waardoor bepaalde onderdelen vorig jaar duurder werden. 

Wat de hogere brandstofprijzen betreft, verwacht Traxio zich aan een impact op bedrijven en particulieren. Toch ziet Rylant ook een wezenlijk verschil tussen automobilisten en motorrijders. Waar de auto in de eerste plaats als vervoersmiddel fungeert, ligt dat toch anders bij de motorfiets die voor veel mensen vooral een hobby is. “Het verleden leert ons dat de impact van een brandstofprijsstijging op de verkoop van zowel nieuwe als tweedehandse motoren eerder beperkt is: mensen willen hun hobby blijven uitoefenen. Wie krapper bij kas zit, zou eventueel uitstel van aankoop overwegen, maar voor de meesten gaat er niet veel veranderen qua aankoopgedrag. Vooral niet omdat we nog altijd in een periode van schaarste zitten - het is moeilijker dan normaal om aan een nieuwe motor te geraken en de levertermijnen zijn lang- en dan gaat men nog minder geneigd zijn om af te zien van aankoop of om reeds een bestelde motorfiets af te zeggen”, denkt Rylant.

Traxio verwacht niet dat de hoge brandstofprijzen een negatieve invloed gaan hebben op de motorverkoop. Foto: Motocentermertens.be

Traxio verdedigt ook de belangen van tweedehandshandelaars. Ook voor gebruikte motorfietsen blijft Rylant, ondanks de hoge prijzen aan de pomp nog volop kansen zien. “Door de langere levertermijnen blijven de tweedehandse motorfietsen trouwens ook in trek, ik zie daar niet meteen grote veranderingen in komen. Februari was wel een mindere maand tov 2021, maar toch nog beter dan 2020 - de Coronacrisis heeft ons ook de weg getoond naar meer individuele ontspanningsmiddelen zoals de fiets en de motorfiets. Ik denk dan ook niet dat de brandstofprijzen een enorme impact gaan hebben op het aantal verreden kilometers”, aldus Rylant.

De Traxio-woordvoerder eindigt op een positieve noot door te stellen dat oorlogsdreiging veel spanning met zich meebrengt en dat een motorritje nét dan ontspannend kan werken.

Motorreizen

Dennis De Jonckere van motorreisorganisatie Network On Wheels (NOW) merkt voorlopig nog geen impact van de hoge brandstofprijzen op de zakencijfers. Stefaan Verbeke van Détour vindt het nog te vroeg om conclusies te trekken en verwacht dat reizen waarbij de motorfiets naar de bestemming wordt getransporteerd weleens concurrentiëler zou kunnen worden.

Bij motorreizen in overzeese gebieden zouden brandstoftoeslagen van luchtvaartmaatschappijen wel een invloed kunnen hebben op de prijs. Foto: Network On Wheels

De Jonckere (NOW) sluit niet uit dat de hoge brandstofprijzen wel een rol zouden kunnen spelen bij hun voor de nazomer geplande reizen naar de Verenigde Staten. Luchtvaartmaatschappijen zouden dan weleens een brandstoftoeslag kunnen aanrekenen, die toeslagen zullen dan, zoals wettelijk voorzien is, doorgerekend worden aan de klanten. Bij Détour denkt Verbeke dat de hoge brandstofprijzen een nadelige invloed op de rentabiliteit van het bedrijf zullen hebben. Aan de prijzen van reizen die nu al geboekt zijn, wordt uiteraard niet geraakt. Maar Verbeke sluit niet uit dat hij de prijzen voor bepaalde reizen in de toekomst toch zal moeten aanpassen indien de brandstof duurder blijft worden. Want die prijsstijgingen laten zich ook voelen in de prijs van het motortransport en in duurdere vliegtuigtickets.

Motorsport

Bij de Belgische Motorrijdersbond merken ze voorlopig nog maar weinig van de dure brandstofprijzen. Maar het toerseizoen is nog maar enkele weken bezig en het sportseizoen moet nu nog goed en wel beginnen. Toch was er volgens Stijn Rentmeesters, de seretaris-generaal van de BMB, de afgelopen weken zowel op de eerste treffens, als op de openingswedstrijd van het motorcrossseizoen in Lommel een goede opkomst.

Ook  bij circuitdag-organisator circuitdagen.be is er voorlopig niets van terughoudenheid te merken, zegt organisator Dave Rogge. Voor Rogges gevoel willen mensen, na een jaar van terughoudenheid, dit jaar volop terug op circuit gaan rijden.  In het dagelijkse leven is Rogge zaakvoerder van een bandenzaak in in het Antwerpse Sint-Job in ’t Goor en daar merkt hij dat het veel drukker is dan vorig jaar, waardoor hij zich niet aan problemen verwacht.

Op de eerste motortreffens van het seizoen 2022, zoals hier het Drie Ridderstreffen in Alveringem, was het alvast druk. Foto: KAMC Gyverinckhove/Robert Top

BMB-secretaris-generaal Rentmeesters is er evenwel niet helemaal gerust op, want hij vreest dat de brandstofprijzen in de loop van het seizoen en zeker naar het einde toe weleens meer impact zouden kunnen krijgen. Toch ziet hij ook een lichtpuntje want hij denkt dat de huidige economische situatie de omslag naar een elektrificatie van de motorsport zou kunnen versnellen.

 

Tekst: BJ

Foto's: Bigstock Photo, Motocenter Mertens, Network On Wheels, KVAMC Gyverinckhove

Geschreven op 10 maart 2022
© Motoren & Toerisme