The Couch Racer: Waarom Rossi in 'de flow' zit

The Couch Racer laat wekelijks z’n licht over de motorsportactualiteit schijnen.

Dit weekend start het Europese luik van het MotoGP-seizoen met de GP van Spanje in Jerez. Een ideaal moment om even terug te blikken op ‘het voorseizoen’, de drie eerste races van het jaar die overzee werden verreden.

In de Moto3 was de actie zoals steeds op het scherp van de snee, tegelijkertijd waren de races vaak chaotisch. Maar dat hoort nu eenmaal bij deze erg spectaculaire klasse. Wat de Moto2 betreft onthouden we dat ‘oude rot’ Thomas Lüthi het nog steeds kan en wellicht dé favoriet is voor de titel. De komst van de Triumph driecilinder als officiële krachtbron heeft het rijden in deze klasse wel enigszins veranderd. The Couch Racer houdt alvast van de nieuwe, typische ‘sound’ van deze klasse. Dat was het wat de ‘nevenklassen’ betreft en dan nu over naar de MotoGP.

 

 

Flops:

 

  • Circuit of the Americas:

Keert de MotoGP volgend jaar nog terug naar deze ‘crossbaan’? Omdat er nu eenmaal zoiets bestaat als langetermijncontracten wellicht wel. Maar ze mogen in Austin toch weleens werk maken van nieuw asfalt, al zou het probleem eerder van geologische aard zijn en een nieuw wegdek geen garantie zijn.

 

  • Repsol Honda:

Dit moet zowat het slechtste seizoensbegin sinds mensenheugenis zijn voor het officiële HRC-team. De rijders kregen herhaaldelijk met technische problemen af te rekenen. Zowel Marquez als Lorenzo kregen al met een afgelopen ketting te maken. Iets wat je bij een team van dit kaliber absoluut niet verwacht. Lorenzo’s aanpassing aan de Honda RC213V verloopt allesbehalve naadloos. En zelfs de op COTA schijnbaar ongenaakbare Marc Marquez, blijkt kostbare fouten te maken. De ‘comedy capers’-act die hij nadien opvoerde maakte het alleen maar erger.

 

  • Johann Zarco:

Zowel Red Bull KTM als Johann Zarco zelf hadden wellicht veel meer verwacht van deze nieuwe samenwerking. Maar na drie GP’s heeft de Fransman maar 7 schamele wk-puntjes verzameld. Is dit de man die het de Italianen en de Spanjaarden moeilijk ging maken? Wellicht toch niet dit jaar.

 

 

Tops:

 

  • Jack Miller:

Het seizoen begon allesbehalve gunstig voor Miller, toen ie in Qatar reeds in de openingsfase z’n losgekomen racezitje diende weg te gooien. Even later moest de Australiër zelfs opgeven. Maar met een vierde plaats in Argentinië en een derde in de Verenigde Staten herpakte Miller zich goed. De Australiër staat momenteel zesde in de tussenstand en kan de komende GP’s nog terrein goedmaken.

 

  • Alex Rins en Suzuki:

Alex Rins is ogenschijnlijk geruisloos tot de absolute top van de MotoGP doorgedrongen. In Qatar miste de Spanjaard nog nipt het podium. Een GP later, in Argentinië, kwalificeerde hij zich pas als 16e maar wist hij zich in de race toch als vijfde te finishen. En in Austin won Rins z’n eerste GP. Samen met Rins lijkt ook de Suzuki GSX-RR doorgegroeid tot één van de beste MotoGP-machines van het moment. Dat kwam ondermeer tot uiting op het Circuit of the Americas, waar de GSX-RR niet de minste moeite had met het hobbelige wegdek.

 

  • Valentino Rossi:

Dé man van het voorseizoen was zonder twijfel Valentino Rossi. Kwalificaties waar nooit z’n allersterkste punt, races wel en dat werd opnieuw duidelijk tijdens de GP van Qatar. Gestart vanaf de 14e plaats, kwam Rossi uiteindelijk toch als vijfde aan. Daarmee bleek de snelheid toch goed te zitten. In Argentinië was Rossi ‘best of the rest’ na een ongenaakbare Marquez. En dan was er Texas waar Rossi, na de fout van Marquez, toch even op z’n eerste GP in bijna twee jaar leken af te stevenen. Tenminste, als het niet aan Alex Rins had gelegen. Of Rossi in die allerlaatste ronde echt niet beter kon zullen we wel nooit echt weten, maar iets zegt ons dat de oude rot met het kampioenschap in het achterhoofd reed. Het mag duidelijk zijn: Rossi verkeert momenteel in topvorm en zal één dezer weken opnieuw een GP winnen. Als hij nog éénmaal een wereldtitel kan winnen is het wellicht dit jaar.

 

Op z’n 40e maakt Valentino Rossi nog steeds kans om een achtste titel in de koningsklasse van de Motorsport te veroveren. Bovendien laat hij zien dat hij, ondanks z’n 40 jaar, nog steeds de beste Yamaha-piloot is. Over de pikorde binnen het Monster Energy Yamaha-team is er dan ook geen twijfel mogelijk. Ik krijg zowaar een beetje medelijden met Rossi’s 16 jaar jongere teamgenoot, Maverick Vinales. Rossi staat momenteel 2e in de WK-stand, na z'n landgenoot Andrea Dovizioso. Toch denk ik echt dat niet Dovizioso maar wel Rossi de morele WK-leider is.

 

Omdat dit toch de week van de sportieve verrassingen is, verwacht ik Valentino Rossi zondag, in het hol van de ‘Spaanse leeuw’, op het hoogste podiumtrapje, na de GP van Spanje!

 

Foto: Yamaha Racing

Geschreven op 2 mei 2019
© Motoren & Toerisme