The Couch Racer: (Not yet) ready to win

Elke week belicht 'The Couch Racer' de motorsportactualiteit.

Er was een tijd dat je zelfs in een motorcross-paddock niet met een KTM moest uitpakkenMaar kijk, bijna 25 jaar later zwaait KTM stevig de plak in de Motorcross. Niet alleen in de MXGP en in het WK MX2, maar ook in de AMA Supercross series, waar Cooper Webb (Red Bull KTM) week na week dichter bij de titel komt. Anno 2019 wordt je in de cross dus niet meer uitgelachen met een KTM, maar is de kans héél groot dat je net op één zit.

Ook in de Enduro is KTM al jarenlang hét merk. Sinds enkele jaren is daar dan ook nog eens zustermerk Husqvarna bijgekomen. Sinds vorig jaar creëerde de Oostenrijkse off-road-reus met de WESS (World Enduro Super Series) z’n eigen kampioenschap en dat uit onmin met het ‘officiële’ WK van de FIM: de EnduroGP. Over KTM’s impact in de Dakar Rally zullen we het maar niet hebben, de Oostenrijkers domineren er simpelweg sinds jaar en dag.

Anders loopt het in de MotoGP, in z’n derde seizoen in de koningsklasse van de Motorsport doet het Red Bull KTM-fabrieksteam nog steeds niet mee om de prijzen. Erger nog, de met veel bombarie binnengehaalde Fransman Johann Zarco sprokkelt met moeite punten – 2x 15e -  in de MotoGP. Zarco is als voormalig vice-wereldkampioen 125cc en tweevoudig wereldkampioen Moto2 nochtans geen ‘pannekoek’. Bovendien pakte Zarco de voorbije twee seizoenen met Tech3 Yamaha, telkens twee pole-positions en drie podiumplaatsen. Je kan je afvragen of de Yamaha M1 van Tech3, met z’n viercilinder-in-lijn gewoon niet veel beter aansloot op Zarco’s in de Moto2-opgedane ervaring. Tenslotte is het in die klasse dat hij met een multicilinder viertaktmachine leerde racen.

Ook Zarco’s voormalig teamgenoot, Hafizh Syahrin (Tech3 KTM), lijkt met de KTM RC16 te worstelen. Weegt de Maleisiër figuurlijk te licht voor de MotoGP en is hij uit voornaamelijk economische overwegingen aangetrokken, of ligt de fout bij het team? Ik kan me inbeelden dat een switch naar de KTM RC16, na 15 jaar met de Yamaha M1 gewerkt te hebben, niet vanzelf gaat. Maar Tech3 is altijd één van de meest performante satellietteams in de MotoGP geweest en moet in staat zijn om de technische uitdagingen, die met zo’n merkwissel gepaard gaan, tot een goed einde te brengen. Bovendien haalde die andere Tech3 KTM-rijder, de Portugees Miguel Oliveira, in de Argentijnse GP een bemoedigende 11e plaats.

 

Miguel Oliveira stroomde vanuit Red Bull KTM-fabrieksteam, via de Moto2, door naar het Tech3 KTM-satelietteam in de MotoGP.

Al bij al, kan je stellen dat de KTM RC16 nog steeds groeipijnen doormaakt. Of de Oostenrijkers ooit echt tot de top zullen behoren in de MotoGP valt niet te voorspellen. Een merk als Aprilia, dat veel meer race-ervaring heeft met zware viertakten, doet het na jaren in de klasse gewoon niet veel beter. Wat KTM mijns inziens zekeer wel juist deed, was het uitbouwen van een filière of piramide. Die begint bij de Red Bull MotoGP Rookies Cup. De beste talenten daaruit, kunnen dan doorstromen naar de Moto3, waar ze met een RC250 GP aan de slag gaan. Momenteel is het Turks/Noorse supertalent Can Öncü de enige officiële Red Bull KTM-fabrieksrijder in de Moto3. Van daar uit kunnen talenten naar de Moto2 opklimmen waar KTM naast het eigen fabrieksteam ook nog een viertal andere teams met chassis belevert. De volgende stap is dan de MotoGP.

Het opzetten van een filière of piramide is niks nieuw. Het is een manier om talenten vroegtijdig te ontdekken, te ontwikkelen en tot kampioenen te kneden. KTM past het systeem al jaren toe in de Motorcross. Zo rijdt regerend wereldkampioen MXGP Jeffrey Herlings al tien jaar in de oranje kleuren. Eerst als 15-jarige in het EK MX2, om daarna door te stromen naar de MX2 GP’s en tenslotte de MXGP. Ook Miguel Oliveira doorliep een soortgelijk pad. Hij werkte voor Aki Ajo’s Red Bull KTM z’n laatste seizoen in de Moto3 af, en werd toen vice-wereldkampioen.  Nadat KTM hem een jaartje bij Leopard Racing in de Moto2 ‘stalde’, maakte hij vanaf 2017 deel uit van het officiële Red Bull Moto2-team, met een derde en tweede plaats in de WK-eindstand tot gevolg. Wordt de Portugese ‘tandist’  de man die KTM naar het MotoGP-podium leidt? Wait and see…

 

Tekst: The Couch Racer

Foto’s: KTM Images/Gold and Goose

Geschreven op 3 april 2019
© Motoren & Toerisme