Benelux Trophy 2023 - Mettet

Het circuit Jules Tacheny was tijdens het Pinksterweekend het decor voor de 3e ronde van de Benelux Trophy Wegrace. Het was RAC Junior Liège, onder leiding van de legendarische Jean Patinet, dat tekende voor de organisatie op het Naamse circuit. Belgische, Nederlandse en ook Luxemburgse piloten vochten onder elkaar voor de punten op België's derde permanente circuit.

Tekst en foto's: Jan Vermeer

Afgelopen weekend vond op het circuit Jules Tacheny in Mettet, genoemd naar één van de eerste racepiloten van België en fabrieksrijder bij F.N. de Herstal bijna een eeuw geleden, de derde wedstrijd plaats van de Benelux Trophy voor Supersport en Superbike. Een blakende zon brandde op ieders kruin want de zomer is in het land. Mettet is één van de drie permanente circuits in Belgen land en bijna iedere week zijn er wel evenementen. Het circuit werkt gestaag aan verbetering van de baan en infrastructuur, -cafetaria met mooi terras, zonnepanelen of nog de veiligheidsinstallatie met lichten langs de baan-, maar het is een werk van lange adem. Op diverse fora werd er reeds hevig gediscussieerd over de wedstrijd, maar laat ons stellen dat het al bij al mooie races waren waarbij in de kopgroep meermaals van positie werd gewisseld en er fel strijd werd geleverd. De aanwezigen genoten van het gebrachte spektakel en de Benelux Trophy heeft zeker een bestaansrecht in de Lage Landen.

 

De Luxemburger Andy Anen duikt naar beneden op Mettets eigen versie van de beroemde 'corkscrew'.

Na twee kwalificaties op zaterdag was Ricardo Brink, die in het begin van de week voor het eerst ging trainen op de baan van Mettet, opnieuw polesitter voor Sander Claessen, Yan Ancia en Sebastien Le Grelle dit kwartet vormde zo de eerste startrij. Bij de 600cc was Bram Lambrechts snelste met zelfs een plek in de top tien tussen heel wat ‘dikke’ 1000cc machines. Jef Van Calster, opnieuw van de partij, reed alleen Q2, nadat vader Bart nog naarstig moest sleutelen aan de Yamaha R6, die ferme schade opliep bij een crash, de week voordien bij de IDM-race in Oschersleben, en waarbij er moest gewacht worden op onderdelen.

Supersport-rijder Jef Van Calster blijft, met vallen en opstaan, aan de weg timmeren.

Op plaats dertien scratch en tweede in de SSP-klasse stond Van Calster iets verder op de grid dan Lambrechts. Romain Louppe werd derde Supersporter op diezelfde gezamenlijke startgrid van Ssp- en Sbk-motoren.

Van Saarinen naar De Radigues tot Mertens

Sébastien Legrelle was in Mettet opnieuw van de partij op z'n Moto's Rosmant Honda Fireblade SP.

Op het ruim 2 km lange circuit van Mettet, luisteren alle bochten naar illustere namen zoals good-old Giacomo Agostini of Jarno Saarinen of nog bekende Belgische wegracers als Stephane Mertens, Michael Paquay of Didier De Radigues. Deze laatste gaf zijn naam aan de bocht die in analogie met de baan van Laguna Seca, ook wel de Belgische corkscrew genoemd wordt, waarbij de S-bocht eindigt op een lager niveau en de rijders soms volledig loskomen van het zadel bij het nemen van de bocht. Omdat een 4uren wedstrijd voor Classic Bikes de hoofdmoot van de dag vormde, moesten de rijders van de Benelux reeds vroeg in de voormiddag aan het werk voor Race 1.

De concurrentie zag op Mettet vooral de achterkant van Ricardo Brink. De Nederlander is dan ook een heuse aanwinst voor de Benelux Trophy én stilaan de te kloppen man bij de Superbikes.

Het was Brink die als snelste ervan doorging maar dat was niet gerekend op Claessen die de aanval inzette en de leidersplaats opeiste. Brink reageerde gepast en nam de leiding terug over om die niet meer af te staan. Deze twee rijders doken ook als enigen in het weekend onder de grens van 01:05, maar aan het ronde record van Gregory Fastré, dat reeds een tiental jaren standhoudt, kwamen ze niet. Le Grelle won de strijd tegen Yan Ancia voor het laatste trapje van het podium. De Limburger kon de Nederlander Thijs Peeters van zich afhouden. De Nederlander had voor de eerste tijdstraining nog nooit op het circuit van Mettet gereden en was dan ook tevreden met zijn resultaten na de races.

Ondanks een gebrek aan terreinkennis deed Thijs Peters het wel goed op Mettet.

Tweemaal Van Calster bij de SSP

Het was een hele klus voor de snelste 600cc piloten om hun motoren tussen de Sbk's te laveren en in de beginfase lukte het Bram Lambrechts het beste, maar eens Van Calster het gat gedicht had, ging de Aarschottenaar voorbij Lambrechts. Louppe werd derde. In de herneming kregen we hetzelfde toneel tot de Ducati Panigale V2 van Lambrechts koelingsproblemen kreeg en op een cilinder begon te lopen. Bram werd nog zesde 600cc rijder. Meteen een dubbel voor youngster Van Calster.

Van Calster was ongenaakbaar bij de Supersports.

Louppe werd nu tweede en Nederlander Wes Kleinfeld derde. Van Calster neemt in de tussenstand de leiding over van Lambrechts, maar als je weet dat Van Calster Chimay niet rijdt en dat ook de laatste race van het seizoen in Croix, samenvalt met de laatste wedstrijd van de IDM, blijft Lambrechts de grootste titelkandidaat. De Nederlanders Kleinfeld, Elias Van Roekel en René Bosma klampen in de tussenstand aan bij de leider en de tweede in de stand. Ook Joshua Broes, Martin Hubert of nog Wouter De Cooman scoorden als Belgen heel wat punten voor de Benelux Trophy SSP.

De start van Race 2 met van links naar rechts: Miguel Correia Lourenco (133), Ricardo Brink (4), Yan Ancia (91), Romain Louppe (79), Sander Claessen (189), Arnaud Mulders (33), Sébastien Le Grelle en Thijs Peeters (841).

Ricardo Brink voor zijn tweede van de dag

In de herneming van de SBK-klasse koos Brink opnieuw het hazenpad tot 600cc-rijder Simon Falla, bij de SSP in Race 1 met een vierde plaats nipt naast het podium, zwaar ten val kwam en de rode lichten naast de baan begonnen te knipperen. Omdat volgens de reglementen de benodigde afstand nog niet was verreden, volgde een herstart voor een ingekorte race. Met Falla gaat het relatief goed gezien de plaats waar hij in het decor belandde.

Sander Claessen zou in de tweede race crashen.

Sander Claessen kwam met zijn Aprilia RSV4 na de eerste start ten val, toen zijn voorwiel weggleed. Maar door de rode vlag en het oponthoud dat daarmee gepaard ging, haastte hij zich naar de paddock om de schade snel te laten herstellen door zijn mekanieker. Claessen moest wel starten op de laatste rij van de grid en finishte na een inhaalrace als achtste. Brink won voor Le Grelle en Ancia, die nu wel een podiumplaats kon wegkapen, waarbij het verschil op de meet amper 2/10” was. Tussen Thijs Peeters en de heroptredende Charl Van Gysel, -na een blessure-, was het verschil nog minder, 2/100”.

Charl Van Gijsel werd mooi vijfde in de 2e race. Een sterk wederoptreden voor de Vlaams-Brabantse rijder die vlak voor de start van het Benelux Trophy-seizoen geblesseerd raakte.

In afstand amper uit te drukken. Winnaar met een neuslengte kan men stellen. Christopher Lequeux, Kevin Neyt, Mike Parmentier en Arnaud Mulders scoorden meerdere top tien plaatsen bij de SBK's.

Yan Ancia (91) en Ricardo Brink (4) knokken om de leiding bij het ingaan van de 1e bocht, vlak na de start van de tweede race. Daarachter zien we Sander Claesssen (189) gevolgd door Charl Van Gijsel (85), Sébastien Le Grelle (45) en Thijs Peeters (841).

Over minder dan twee weken mogen de rijders van de Benelux Trophy al opnieuw aan het werk, deze keer bij de oosterburen op het GP-circuit van de Nürburgring in de Eifel. Volgens heel wat rijders het mooiste en tevens moeilijkste circuit, van de hele Benelux Trophy-kalender. Bij de zwaarste motoren zullen Peeters, Ancia en Claessen zeker de achterstand op leider Brink proberen te verkleinen. Dit terwijl Bram Lambrechts zijn voorsprong nog zal willen uitdiepen op de hele trits noorderburen. Maar ook op de Nürburgring zou Jef Van Calster wel eens aan de start kunnen verschijnen.

Geschreven op 1 juni 2023
© Motoren & Toerisme