In beeld: Feestweekend 100 jaar K.A.M.V. Mortsel

Mortsel stond dit weekend helemaal in het teken van het 100-jarig bestaan van K.A.M.V. Mortsel.

Drie dagen lang zette de 100-jarige K.A.M.V. Mortsel haar beste beentje voor en promootte de motorsport op een manier die we maar zelden zien in Vlaanderen. Gedurende het hele weekend fungeerde de 'shelter' van het Fort IV in Mortsel als uitvalsbasis voor het feestweekend. Wij waren er bij tijdens de opening op vrijdag en gingen ook een kijkje nemen op zondagnamiddag.

Vrijdagmiddag werd de tentoonstelling '100 jaar Koninklijke Auto Moto Vereniging Mortsel' plechtig geopend. Van links naar rechts op de foto: de Mortselse burgemeester Michiel Hubeau, KAMV Mortsel-voorzitter Sonja Malfroy en Christian Dejasse, de voorzitter van de Belgische Motorrijdersbond.
FN promootte in de naoorlogse jaren z'n hegemonie in de Belgische motorcross. De legendarische Karel Dom zou later zelf het management van Leon Liekens en René Baeten voor z'n rekening nemen.
In de jaren '60 moest KAMV Mortsel naar het zuiden der provincie uitwijken om haar motorcross te organiseren. De Beerzelberg in de Putse deelgemeente Beerzel, tevens het hoogste punt van de provincie Antwerpen, was het decor voor de Internationale Motorcross van de Mortselse club.
Naoorlogse dirt trackmachine.
Alle motorfietsen die in Fort IV stonden te pronken waren van clubleden van KAMV Mortsel.
Nogal wat Belgische crosstoppers uit de jaren '60 begonnen hun carrière op een (toen nog) Tsjecho-Slowaakse CZ. Dit fraai exemplaar wordt nog steeds ingezet in het BK Oldtimercross door MX for Kids-bezieler en KAMV Mortsel-lid Freddy Fleerackers.
Bakfietsen. In de jaren '70 organiseerde KAMV Mortsel een gymkhana-wedstrijd voor bakfietsen en daarmee liepen ze in Mortsel wel wat voor op de rest van het land. ;) En oh ja, het was toen ook carnaval...
Roger 'The Man' De Coster was er ook, of toch in karton...
Een schitterende AMF Harley-Davidson uit de rijke collectie van KAMV Mortsel-piloot Bart Crauwels.
Na de Beerzelberg volgde de Balenberg, in de Brabantse gemeente Tremelo, als het decor voor de crosswedstrijd van KAMV Mortsel. De club ging zich ook richten op het organiseren van de Belgische Zijspancross GP. In 1979 hadden die Zijspan GP's nog de EK-status, maar een jaar later kwam er een heus WK voor de discipline.
De motoren van het Duitse merk Maico golden tot begin jaren '80 als 'heilige graal' in het crosswereldje. Tot de Japanse merken alles veranderden...
In de jaren '80 organiseerde KAMV Mortsel ook enkele grasbaanwedstrijden - waar toen nog een Belgisch kampioenschap van bestond - in het nabijgelegen Kontich.
De Ducati 888 waarmee Alain Kempener exact dertig jaar geleden Belgisch kampioen Superbike werd.
Het zijspan waarmee Mortsel-clubleden Kenny Van Eeckhout en Axelle Cannaerts in het Open Nederlands Kampioenschap grasbaanracen uitkomen.
De Delta Motorcycle Aprilia RSV4 van clubpiloot Sander Claessen, die de afgelopen hoge ogen gooide in de BeNeLux Trophy.
100 jaar KAMV Mortsel betekende ook een eeuw lang inzet van honderden vrijwilligers met een hart voor de motorsport!
Met de e-Moto-demonstratie op het Stadsplein voor het stadhuis bracht KAMV Mortsel motorsportactie terug in het hart van de stad.

2025 was een druk jaar voor de leden van KAMV Mortsel, de voorbereiding van het feestweekend vergde heel wat tijd en inzet. Maar de club werd er dan ook ruimschoots voor beloond met een zonovergoten weekend waarin de activiteiten in en om Fort IV heel wat volk wisten te lokken. Naast de tentoonstelling in de shelter waren er ook de opstapdagen van Motorsport Vlaanderen. Dat zowel MX For Kids als E-Moto for Kids gebruik maken van schone, geluidsarme elektrische motorfietsjes zal wellicht in goede aarde zijn gevallen bij het links-progressieve stadsbestuur. KAMV Mortsel bewees afgelopen weekend dat het verleden, het heden en de toekomst van de motorsport hand in hand kunnen gaan. Het zou ons niet verbazen mocht deze regelrechte motorsport-propaganda ook in de komende jaren een vervolg zou krijgen in de stad Mortsel.

 

Tekst: Bart Jacobs

Foto's: TCR Pix

Geschreven op 29 september 2025
© Motoren & Toerisme