In beeld: Dit was het WorldSBK 2025

Het WorldSBK stond dit jaar in het teken van de magistrale tweestrijd tussen Toprak Razgatlioglu en Nicolo Bulega.

 

Topsport in het algemeen, en zeker ook motorsport op hoog niveau, wordt nog interessanter wanneer er zich een duel tussen twee rivalen ontspint. Dat was zeker dit jaar zo in het WorldSBK, met de strijd tussen titelverdediger Toprak Razgatlioglu en diens uitdager, Nicolo Bulega. Turkije vs Italië, maar ook BMW vs Ducati. De twee protagonisten uit de strijd om de wereldtitel acteerden beiden op hoog niveau. Verspreid over 12 WK-ronden, uitgesmeerd tussen februari en midden oktober, betwistten de WorldSBK-tenoren in totaal 36 races. Maar liefst 21 daarvan werden gewonnen door Razgatlioglu. Bulega nam 11 zeges voor z’n rekening. Andrea Locatelli was de enige andere rijder die één race wist te winnen.

De tweede opeenvolgende wereldtitel van Toprak Razgatlioglu op de M 1000 RR, betekende meteen ook het einde van z’n WorldSBK-carrière. De Turkse ster maakt nu de overstap naar de MotoGP waar hij getekend heeft voor het Prima Pramac Yamaha-satelietteam. Met Jonathan Rea verdween er naast Razgtlioglu nog een legende uit het WK Superbike. De Noord-Ier stond tussen 2014 en 2023 tienmaal op het eindpodium. Zes keer daarvan pakte hij de wereldtitel.

Wat brengt de toekomst?

Door het wegvallen van namen als Razgatlioglu en Rea, zal het WorldSBK de komende jaren aan prestige moeten inboeten. Bovendien is het nog maar de vraag wat de nieuwe eigenaar Liberty Media, dat met de overname van Dorna Sports ook de WorldSBK-cyclus in handen kreeg, op middellange termijn van plan is met het productie-kampioenschap.

Sportnieuws: Liberty Media mag MotoGP overnemen

Vanaf 2027 switchten de Superbikes in ieder geval naar Frans racerubber, want Michelin wordt dan de exclusieve bandenleverancier. Dat zal overigens niet alleen het geval zijn voor de WorldSBK, maar ook voor het WorldSSP (WK Supersport) en de nieuwe World Sportbike-klasse.

Sportnieuws: Michelin wordt vanaf 2027 de bandenleverancier van het WorldSBK

Met die laatste klasse, waarvoor ze de mosterd in Engeland haalde, speelt Dorna Sports in op het groeisegment dat de middenklasse sportmotoren nu vormen. We hebben het dan over machines als de Aprilia RS 660, de Suzuki GSX-8S,  de Triumph Daytona 660 en de  Yamaha R7. Maar daarnaast staan op de deelnemerslijst voor het seizoen 2026 ook de Kove 450 RR, en verrassend genoeg de Kawasaki ZX-6R 636. Opvallend want die laatste is een viercilinder, maar door het uitgekiende technische reglement dat op FIM-niveau nog enigszins verschilt van de (oorspronkelijke) Engelse en Duitse reglementen, is er toch plaats voor zulke machine.

Sportnieuws: De deelnemerslijsten van het 2026 WorldSBK, WorldSSP en WorldSportBike

WorldSBK 2025 in 10 foto's:

1. Toprak! - Legde de lat weer hoog

21 race-zeges en een tweede opeenvolgende wereldtitel. 'El Turco' bleef ook in 2025 ongemeen sterk presteren. Was de start op Phillip Island nog wat aarzelend, dan ging het eenmaal terug op Europese bodem crescendo voor Razgatlioglu. Foto: BMW Motorrad Motorsport/BMW Group Press

2. Tweestrijd – Razgatlioglu vs Bulega

Anders dan in die 'andere koningsklasse', de MotoGP dus, was er in het WorldSBK nog wel close racing te zien. Vooral in de duels tussen titelpretendenten Toprak Razgatlioglu en Nicolo Bulega, ging het er vaak op haren en snaren aan toe. De strijd was zo intens dat de twee slokoppen slechts kruimels aan de andere rijders overlieten... Foto: BMW Motorrad Motorsport/BMW Group Press

3. Spektakel! – Iets wat Razgatlioglu alvast niet schuwt.

Of het nu wheelies, stoppies, of jumps over de heuvels van Portimao zijn: Toprak Razgatlioglu geeft de fans altijd waar voor hun geld. De motorsport-roots van de Turkse wereldtopper stammen dan ook uit het stuntrijden. Foto: BMW Motorrad Motorsport/BMW Group Press

4. Bimota - Speelt weer mee.

Alex Lowes viert z'n derde plaats in race 1 op Magny-Cours met een dikke wheelie. De Brit vormde samen met Axel Bassani het Bimota by Kawasaki Racing Team. De machines van het team waren niet zomaar Kawasaki's in een hip Italiaans jasje, maar echt gebaseerd Bimota's KB998 Rimini superbike. Foto: Kawasaki Racing Press

5. Carrière geherlanceerd - De WorldSBK-route rendeerde voor Bulega

Toen Nicolo Bulega in 2021 na een moeilijk Moto2-seizoen een reddingsboei toegeworpen kreeg door Ducati, greep hij die met beide handen aan. Twee jaar later werd hij wereldkampioen Supersport en een vanaf 2024 schitterde hij aan de zijde van Alvaro Bautista in het WorldSBK. Dit jaar overvleugelde Bulega de Spaanse veteraan en was hij ontegensprekelijke de kopman van het Aruba.it Ducati-fabrieksteam. Als beloning voor een puik WorldSBK-seizoen mocht Bulega tijdens de laatste twee MotoGP-races de gebleseerde Marc Marquez vervangen binnen het Ducati Lenovo-fabrieksteam. Een eerste stap terug richting een nieuwe kans in de MotoGP? Wait and see. Foto: Ducati Media House

6. Marc VDS Racing -  Ook in het WK Superbike

Naast de Moto2 en het FIM EWC was het bekende Marc VDS Racing-logo voor het tweede opeenvolgende jaar ook in het WorldSBK te zien. Sam Lowes - de tweelingbroer van Bimota-kopman Alex - kwam met z'n privé-Ducati Panigale V4R tot een mooie 8e plaats in de eindstand en wist daarbij vijfmaal het podium te halen. En zo is België toch ook een beetje present op de WorldSBK-grid. Foto: MarcVDS.com

7. JR - The best ever?

Na een carrière die twintig jaar geleden in het British Superbike begon en hem onder andere zes WorldSBK-titels zou opleveren, kondigde Jonathan Rea z'n vertrek als actief rijder aan. De Noord-Ier is een levende legende in z'n race-gekke thuisland. Alleen de legendarische Joey Dunlop - op wiens helm Rea's Arai op deze foto geïnspireerd was - is er nog populairder. Rae's switch naar Yamaha in 2024 was er misschien net teveel aan. Helemaal uit de sport verdwijnt JR zeker niet, want hij krijgt nu een testrol bij HRC en keert zo terug naar het merk dat hem ontdekte. Foto: Yamaha Racing

8. Strijd! – Op het scherpst van de snee.

Op het ultrasnelle circuit van Phillip Island neemt het WorldSBK - door de Aussie liefkozend 'World Supers' genoemd - steevast een vliegend start. Niets hartverwarmender dan vanuit een koud Europa naar motorsport op het scherpst van de snee, aan het eind van de wereld - ja, want alleen de zuidelijke Stille Oceaan scheidt het eiland van Antarctica - te kijken. Foto: BMW Motorrad Motorsport/BMW Group Press

9. Mickey  - Nieuwe rol voor van der Mark

Michael van der Mark in actie op 'zijn' Assen. Jarenlang wist de begaafde Rotterdammer heel wat landgenoten naar de Nederlandse WorldSBK-ronde op de Drentse Hei te lokken. Maar na twee moeilijke seizoenen viel eind dit seizoen het doek over de actieve WorldSBK-carrière van van der Mark. De Nederlander blijft evenwel betrokken bij het RokiT BMW WorldSBK Team en dat in een testrol. Daarnaast zou hij ook deel kunnen uitmaken van Werner Daemens BMW Motorrad World Endurance Team. Foto: BMW Motorrad Motorsport/BMW Group Press

10. Zandbak - Soms eindigt het daar...

Crashes zijn een belangrijk aspect van de racerij. Ze bepalen het verschil tussen winst, en verlies. Ze zijn soms grappig, soms bloedstollend, en heel soms simpelweg misselijkmakend. Maar altijd spectaculair. Niemand ziet ze graag gebeuren, maar toch praat iedereen erover. Ze zijn, af en toe, de bubbels in een anders saaie race. Zonder crashes, geen races. Foto: Marc VDS Racing.com

Tekst: BJ

Introfoto: BMW Motorrad Motorsport/BMW Group Press

Foto's: constructeurs

Geschreven op 18 december 2025
© Motoren & Toerisme