Het WorldSBK stond dit jaar in het teken van de magistrale tweestrijd tussen Toprak Razgatlioglu en Nicolo Bulega.
Het WorldSBK stond dit jaar in het teken van de magistrale tweestrijd tussen Toprak Razgatlioglu en Nicolo Bulega.
Topsport in het algemeen, en zeker ook motorsport op hoog niveau, wordt nog interessanter wanneer er zich een duel tussen twee rivalen ontspint. Dat was zeker dit jaar zo in het WorldSBK, met de strijd tussen titelverdediger Toprak Razgatlioglu en diens uitdager, Nicolo Bulega. Turkije vs Italië, maar ook BMW vs Ducati. De twee protagonisten uit de strijd om de wereldtitel acteerden beiden op hoog niveau. Verspreid over 12 WK-ronden, uitgesmeerd tussen februari en midden oktober, betwistten de WorldSBK-tenoren in totaal 36 races. Maar liefst 21 daarvan werden gewonnen door Razgatlioglu. Bulega nam 11 zeges voor z’n rekening. Andrea Locatelli was de enige andere rijder die één race wist te winnen.
De tweede opeenvolgende wereldtitel van Toprak Razgatlioglu op de M 1000 RR, betekende meteen ook het einde van z’n WorldSBK-carrière. De Turkse ster maakt nu de overstap naar de MotoGP waar hij getekend heeft voor het Prima Pramac Yamaha-satelietteam. Met Jonathan Rea verdween er naast Razgtlioglu nog een legende uit het WK Superbike. De Noord-Ier stond tussen 2014 en 2023 tienmaal op het eindpodium. Zes keer daarvan pakte hij de wereldtitel.
Door het wegvallen van namen als Razgatlioglu en Rea, zal het WorldSBK de komende jaren aan prestige moeten inboeten. Bovendien is het nog maar de vraag wat de nieuwe eigenaar Liberty Media, dat met de overname van Dorna Sports ook de WorldSBK-cyclus in handen kreeg, op middellange termijn van plan is met het productie-kampioenschap.
Vanaf 2027 switchten de Superbikes in ieder geval naar Frans racerubber, want Michelin wordt dan de exclusieve bandenleverancier. Dat zal overigens niet alleen het geval zijn voor de WorldSBK, maar ook voor het WorldSSP (WK Supersport) en de nieuwe World Sportbike-klasse.
Met die laatste klasse, waarvoor ze de mosterd in Engeland haalde, speelt Dorna Sports in op het groeisegment dat de middenklasse sportmotoren nu vormen. We hebben het dan over machines als de Aprilia RS 660, de Suzuki GSX-8S, de Triumph Daytona 660 en de Yamaha R7. Maar daarnaast staan op de deelnemerslijst voor het seizoen 2026 ook de Kove 450 RR, en verrassend genoeg de Kawasaki ZX-6R 636. Opvallend want die laatste is een viercilinder, maar door het uitgekiende technische reglement dat op FIM-niveau nog enigszins verschilt van de (oorspronkelijke) Engelse en Duitse reglementen, is er toch plaats voor zulke machine.
Tekst: BJ
Introfoto: BMW Motorrad Motorsport/BMW Group Press
Foto's: constructeurs