80's Week: Vijf lichte allroads

yamaha tt

Wie eind jaren '80 af en toe graag een stukje onverhard meepakte op zijn of haar zondags ritje, deed dat dan steeds vaker op een viertakt. De lichte viertakt allroads van destijds, werden als gebruiks- en onderhoudsvriendelijker bestempeld. Dertig jaar later lijkt de recreatieve endurist op zijn beurt steeds meer van het omgekeerde (tweetakts dus) overtuigd.

Hoe dan ook, wie in 1988 op zoek ging naar een lichte allroad en daarbij pure enduromachines als de Husqvarna viertakten wilde vermijden vond best z'n gading bij Italiaanse en Japanse constructeurs. Hieronder zetten we de vijf meest voor de hand liggende modellen uit 1988 voor u op een rijtje.

 

Aprilia ETX6.350

aprilia

Anno 2018 word Aprilia vooral als een fabrikant van sportieve wegmotoren gezien, maar in 1988 was dat nog lang niet het geval. Het merk uit Noale had immers z'n sporen in de offroadwereld verdiend en bouwde verder heel wat lichte motorfietsjes. Destijds was deze EXT6.350 een van de zwaardere modellen uit de Aprilia-line-up. De machine werd door een luchtgekoelde viertakt eencilinder van 350cc aangedreven. Die krachtbron produceerde 33 pk (aan 7500 opm) en had een maximaal koppel van 34,3 Nm (aan 6750 opm). Met een prijs van (omgerekend) om en bij de 5.000 Euro was de Aprilia de duurste allroad uit dit lijstje. Helaas was de Aprilia met z'n drooggewicht van 146 kg  ook de zwaarste.

 

Cagiva T4 500E

Cagiva

Cagiva maakte in de jaren '80 een stormachtige ontwikkeling door. Naast crossmotoren en lichte sportmotoren bouwde men dus ook lichte viertakt allroads. Ondanks z'n type-aanduiding beschikte deze Cagiva 4T maar over een cilinderinhoud van 452cc en dus geen 500. De luchtgekoelde vierkleps eencilinder produceerde een maximaal vermogen van 40 pk (aan 7000 opm), terwijl het koppel de kaap van 39,2 Nm (aan 6000 opm) bereikte. Droog aan de haak woog de Cagiva 140 kg. Omgerekend kostte de Cagiva destijds zo'n 4.500 Euro.

 

Honda NX250

Honda NX250

Misschien komt het smoelwerk van deze kleine Honda allroad u wel bekend voor. De NX250 is dan ook de kleinere broer van de NX650 Dominator. De NX250 is dan ook een beetje 'de vreemde eend in de bijt', van dit lijstje. Met z'n lage voorspatbord had de NX250, die trouwens ook als Dominator door het leven ging, meer het uiterlijk van een heel vroege straat-supermoto.  De watergekoelde viertakt eencilinder van 246cc produceerde 26 pk (aan 8500 opm) en had een koppel van  24 Nm (aan 7000 opm). Met z'n drooggewicht van 118 kg was de NX250 de lichtste van deze vijf allroads. Ook de Honda NX250 ging destijds voor om en bij de 4.500 Euro over de toonbank.

 

Kawasaki KLR250

Kawasaki KLR250

Net als de Honda was ook de Kawasaki KLR250 van een vloeistofgekoelde motor voorzien. In dit geval een vierkleps eencilinder met een cilinderinhoud van 249cc. Dat resulteerde in een piekvermogen van 28 pk (aan 9000 opm) en een maximaal koppel van 22,5 Nm (aan 7.500 opm). Met z'n drooggewicht van 134 kg was de Kawasaki wel een stuk forser gebouwd dan de Honda. Met een prijs van rond de 3.500 Euro was de Kawasaki wél de goedkoopste van deze vijf.

 

Yamaha XT350

Yamaha XT350

Het concept van de Yamaha XT350 was al iets ouder dan dat van z'n twee Japanse collega's. Daardoor beschikte de 'Yam' niet over vloeistofkoeling, maar wel over een vierkleps cilinderkop.  Uit de 346cc metende eencilinder krachtbron puurde de XT350 een maximaal vermogen van 31 pk (aan 7500 opm), terwijl het koppel 29,4 Nm (aan 7000 opm) bedroeg. Droog woog de Yamaha slechts 120 kg. De prijs van de XT350 lag om en bij de 4.000 Euro.

Geschreven op 8 mei 2018
© Motoren & Toerisme