10 motorfietsen voor 2022: 10. Honda NT1100

Honda lanceert niet ieder jaar een nieuw sport/toer-model en dus is de komst van een nieuwe toerlustige machine van ’s werelds grootste fabrikant wel een beetje een ‘evenement’. De typeaanduiding NT, wat staat voor ‘New Touring’ kennen we al een tijdje bij Honda. Reeds in de jaren ’80 en ’90 waren er toergerichte naked bikes met het voorzetsel NT in hun naam. Allen waar het tweecilinders. De tot nog toe bekendste NT-telg was de Deauville, die van 1998 tot en met 2011 te koop zou zijn.

 

De NT1100 is niet te vergelijken met de Deauville. Ten eerste is de 1100 geen V-twin, want hij wordt aangedreven door de paralleltwin van 1.084 cc die we ook kennen uit de Africa Twin en de CMX 1100 Rebel. Ten tweede heeft de NT 1100 ook geen cardanas zoals de Deauville. Maar het belangrijkste verschil zit ‘m natuurlijk in de leeftijd en het feit dat de NT1100 een sport/toermachine van de modernste generatie is.

 

Zo heeft de NT1100 vijf rijmodi, tractiecontrole en wheeliecontrole in z’n elektronicapakket zitten. Standaard komt de machine met een geschakelde zesbak, maar Honda’s populaire semi-automatische DCT-bak staat natuurlijk op de optielijst. Wie toch voor een MT (manuele transmissie) opteert, kan ook een quickshifter laten installeren. Het hoge windscherm moet het leven op de NT1100  ook in natte en koude omstandigheden draaglijk maken. Ook de brede tank fungeert als windbreker. Verder comfort komt van verwarmde handvatten en cruisecontrol. De zijkoffers behoren tot de standaarduitrusting. Wie nog meer wil meenemen vindt een topkoffer van 50 liter op de optielijst en het lijdt geen twijfel dat aftermarket-specialisten ook nog met koffers voor de NT1100 zullen uitpakken.

En dan is er natuurlijk ook nog het TFT-dashboard van 6.5 duim met touchscreen-bediening. Daarnaast is er connectiviteit met de Android Auto-, Apple Car Play-systemen en uiteraard BlueTooth.

Rij-indruk: Honda NT1100

Eind november testten we de Honda NT1100 als eerste medium in typische Belgische omstandigheden. 

De Honda NT1100 mogen we nu al als een sterke nieuwkomer in het sporttoer-segment bestempelen. Moesten we van gokken houden dan zouden we er nu al blindelings van uitgaan dat de NT1100 eind dit jaar in de top-10 van de bestverkochte modellen gaat eindigen.

 

Honda NT1100
Motor: vloeistofgekoelde tweecilinder lijnmotor viertakt
CI: 1,084 cc
Rijklaar gewicht: 238kg
Vanaf: € 13.990,00
Honda NT1100 DCT
Motor: vloeistofgekoelde tweecilinder lijnmotor viertakt
CI: 1,084 cc
Rijklaar gewicht: 248kg
Vanaf: € 15.199,00

Tekst: BJ

Foto's: Honda News, Archief M&T/Bob Van Mol

 

Geschreven op 28 januari 2022
© Motoren & Toerisme