10 motorfietsen voor 2022: 1. BMW R18 Transcontinental

Transcontinental, het is een naam die doet denken aan het Amerika van de fifties. Aan passagierstreinen die de East met de West Coast verbonden, aan een ruime Chevrolet of Ford stationwagen of aan een chique luchtvaartmaatschappij. Maar in dat geval is het dus een BMW Motorrad-model en niet zomaar één. Neen, de Transcontinental is het neusje van de zalm van BMW’s R18-familie en tegelijkertijd ook de meest toer-gerichte versie van de luchtgekoelde boxermachine.

Even leek het erop dat de R 18 Transcontinental een alternatief zou bieden voor de K 1600 Grand America, die omwille van de Euro 5-normen gedurende enkele maanden uit het BMW Motorrad-gamma verdween. Tot BMW in de herfst van vorig jaar met 4 vernieuwde K1600’s, waaronder een Grand America-versie, voor de dag kwam.

Veel toerrijders zullen zich dan ook afvragen waarom BMW dan zo nodig een dikke tweecilinder toermachine – we laten de ‘aloude’  RT  even buiten beschouwing – aan de al zeer uitgebreide catalogus moest toevoegen.  Was het om de aanval te openen op Harley-Davidson, en bij uitbreiding ook Indian Motorcycle? Dat gebeurde immers al met de lancering van de R18 an sich.

Oogt de standaard BMW R18 een beetje steampunk, dan mogen we de Transcontinental gerust ook als monumentaal bestempelen In Munchen heeft men zich niet ingehouden tijdens het creëren van deze dikke toermachine. Je kan er immers niet naast kijken, deze machine heeft gewoon présence al was het maar door het volume dat de R18 inneemt op een parkeerplaats. Tegelijkertijd heeft de BMW Motorrad-ontwerpafdeling zich net iets meer tierlantijntjes dan gebruikelijk gegund. Two tone-kleurstelling, pinstriping, retro uitlaten en vooral de luidsprekers van Marshall maken dat deze Transcontinental zich moeiteloos van de overige BMW’s onderscheidt. Voor wie de ‘Trans’ nog niet helemaal op smaak zou zijn is er uiteraard nog een (zéér) uitgebreide catalogus aan aftermarket-onderdelen.

Je kan je dan nog afvragen of het wel genoeg is. Tenminste, of de R18 wel Amerikaans genoeg is voor de Amerikaanse markt. Want laten we wel wezen, daar zal toch het leeuwendeel van de R18 Transcontinentals en R18 B’s moeten verkocht worden. En iets zegt ons dat de gemiddelde Amerikaanse koper van een Harley-Davidson Grand American Tourer (verzamelnaam voor de retro-getinte toermodellen van The Motor Company) of Indian Roadmaster toch vrij patriottistisch denkt. Genre “’Murica! F*ck Yeah!”. Dat hoeft vanuit Europees standpunt niet meteen problematisch te zijn, maar of je dat doelpubliek zal overtuigen om een BMW-dealership binnen te stappen, laat staan "hard earned dough" neer te tellen voor een Europese motorfiets valt nog maar af te wachten.  Maar er zullen ook wel Amerikaanse eigenaars van een RT of K1600 te vinden zijn, die een R18 Transcontinental (of B) ‘bij willen’. Al gokken we dat dit toch een niche van een niche betreft.

In de rest van de wereld krijgen liefhebbers van dikke retro-getinte toermodellen er dus keuze bij. En keuze, en dus meer competitie, is altijd goed voor een segment, zelfs als het een subsegment is. Daarnaast mogen we als motorliefhebbers ook gewoon blij zijn dat men bij BMW Motorrad toch besloot om de R18 Transcontintental op de markt te brengen en dat gewoon omdat hét kon….

 

Tekst: BJ

Foto's: BMW Group Press

Geschreven op 3 januari 2022
© Motoren & Toerisme