10 motorfietsen voor 2019: 5. Triumph Scrambler 1200 XE

De tijden dat een neo-retro motorfiets gebruikt alleen aan de vereisten van een gezapige zondagnamiddagrit moest voldoen liggen nu wel achter ons. Bezitters van zo’n ‘modern ouderwets hebbeding’ verwachten nu ook dat zo’n machine multi-inzetbaar is. En zeker als het een zogenaamde scrambler betreft.

Triumph claimt dat z’n nieuwe Scrambler 1200 XE (en XC) de eerste motorfietsen zijn die neo-retro-looks met offroad-capaciteiten combineren. Met andere woorden, met deze Scramblers mag je écht het veld induiken. Een terechte claim of gewoon een sneer naar de concurrentie?

De Triumph Scrambler 1200 XE heeft duidelijk offroad-capaciteiten.

Hoe dan ook met de Scrambler 1200 XE zet Triumph een ouderwets ogende motorfiets met moderne capaciteiten neer. De krachtbron van de Thruxton R werd voor de gelegenheid herwerkt tot offroad-blok. Concreet komt dat neer op een lichtere krukas en balansassen en iets ingetoomder motorkarakter. Zo produceert de 1200 cc paralleltwin nu 90 pk aan 7.400 opm, terwijl het koppel 110 Nm aan 3.950 opm bedraagt.

Maar de high-tech van deze 21e eeuwse Scrambler zit ‘em vooral in de elektronica. Zo heeft de XE-versie van de Scrambler een inertie-meeteenheid (IMU). Deze IMU stuurt de bochten-ABS en –tractiecontrole-systemen aan. Bovenop de 6 rijmodi, die je ook op de XC-versie terug vindt, is de Scrambler 1200 XE nog eens uitgerust met een offroad Pro-modus.

 

Zoals je dat op een premium motorfiets verwacht heeft de Scrambler 1200 XE een LED-koplamp.

Dat het Triumph menens was met de offroad-capaciteiten van de Scrambler 1200 bewijst het feit dat het frame daar speciaal voor ontwikkeld werd. Bovendien is de machine voorzien van een langere aluminium swingarm. Die moet nauw samenwerken met de twee Öhlins schokbrekers achteraan. Met een veerweg van 250 mm (200 mm op de XC-versie) moeten die flinke schokken kunnen verwerken. Ook vooraan is de Showa upside-down voorvork  voorzien van een veerweg van 250 mm. Bovendien is de goudkleurige voorvork van de XE net iets dikker (47 mm tov 45 mm) dan die van de XC-versie.

Het TFT-dashboard is dan wel van de 2e generatie maar het heeft nog steeds een ouderwetse 'kilometriek'.

En dan moet het leukste nog komen! De beide versies van de Triumph Scrambler 1200 zijn namelijk de eerste motorfietsen ooit die standaard voorzien zijn van een geïntegreerd Go Pro-controlesysteem. Dat laat  via Blue Tooth toe om met de bedieningsknoppen op de stuurhelften je Go Pro-camera te bedienen! Overigens zijn de Scrambler 1200’s uitgerust met een TFT-dashboard van de 2e generatie, al krijg je nog steeds wel een ouderwetse snelheidsklok te zien.

Met de Scrambler 1200 XE (en XC) zet Triumph een nieuwe standaard inzake scramblers neer. Geen enkel huidig model van de concurrentie zit op hetzelfde niveau inzake technologie en offroad-capaciteiten. De XE-versie is  daarbij zondermeer hét topmodel onder de , al zal de doorsneeliefhebber eerder genoegen nemen met de XC.

De Triumph Scrambler 1200 XE is in twee kleurstellingen leverbaar: Fusion White/Brooklands Green en Cobalt Blue/Jet Black. Een rij-indruk van de Scrambler 1200 XC lees je hier.

 

Tekst: Bart Jacobs

Foto’s: Triumph Press

 

Geschreven op 22 januari 2019
© Motoren & Toerisme