The Couch Racer – TT-jaloezie

Het afgelopen weekend vierde men in Assen en omstreken het 100-jarig bestaan van de TT. In 1925 werd er voor het eerst op het Drentse platteland met motorfietsen gekoerst. En dat ging toen nog tussen een aantal boerendorpen. Een jaar later, was Assen al het epicentrum van de wedstrijd en een decennium later was de wedstrijd al onderdeel van het Europees kampioenschap. In het interbellum was dat EK, de verre voorvader van de huidige MotoGP. Een heus internationaal kampioenschap, met fabrieksteams van oa BMW, FN en Husqvarna.

Vanaf 1949, het eerste jaar waarin de FIM het wereldkampioenschap Wegrace zou organiseren, was de TT een vaste afspraak op de WK-kalender. Het massagebeuren in het anders zo rustige Drenthe zou uitgroeien tot het grootste ééndaagse sportevenement van Nederland. Pas de laatste vier jaar moest Assen het afleggen tegen Zandvoort en de immense populariteit van viervoudig wereldkampioen F1, Max Verstappen. Maar de populariteit van de F1 Grand Prix in de Noord-Hollandse badstad is van voorbijgaande aard. Volgend jaar nemen Zandvoort en Nederland afscheid van hun Dutch GP.

Een beeld van de wedstrijd van zondag, met de ongenaakbare Marc Marquez die de kopgroep aanvoert. Foto: Ducati Media House

Bij gebrek aan Belgische Wegrace GP, maken Belgische fans een jaarlijkse bedevaart naar het Hoge Noorden van Nederland. Of tenminste, Vlaamse fans toch. Voor Franstalige MotoGP-fans geldt de GP van Frankrijk op het circuit Bugatti in Le Mans als thuis-GP. Hoe komt het toch dat wij in België, laat staan Vlaanderen niet zo iets hebben. Op de GP van Vlaanderen Motorcross in Lommel na, hebben we eigenlijk geen kroonjuwelen in de motorsport meer. Ligt aan de fans, de Belgische motorsector die jaar na jaar minder van doen heeft met de motorsport, het kluwen van federaties en instanties die elkaar meer in de weg zitten dan wat anders, of de overheden die zeker niet helpen. Tenminste, tot lokale en bovenlokale hoogwaardigheidsbekleders, de bekers op het podium mogen overhandigen, voor de TV-camera’s. En daarna kennen ze de motorsport een jaar lang weer niet, of ze doen alsof ze haar niet kennen…

Foto: Ducati Media House

In Nederland krijgt een ‘grande dame’ als de Dutch TT de nodige appreciatie. Het ondernemende TT-bestuur liet een boek maken, bracht eerder dit jaar ook al een speciaal magazine op de markt en dan was er nog de film over 100 jaar TT die in de grootste Nederlandse cinema’s, euh pardon bioscopen, draaide. Ik ben stikjaloers. Noem het maar TT-jaloezie, want een evenement van die grootorde, met die internationale uitstraling hebben wij hier niet. Laat staan een wedstrijd waarbij 120.000 mensen een circuit omzomen op één van de mooiste dagen van het jaar. Ik denk dat ik me tot Nederlander ga laten naturaliseren, of toch tenminste voor één dag per jaar….

Lees ook: The Couch Racer - De eerste TT-zondag

Geschreven op 2 juli 2025
© Motoren & Toerisme