Getest: Klim Carlsbad jas en broek

Ik heb zelden met een motorpak zoveel complimenten gekregen als met deze Klim Carlsbad in de erg originele kleurstelling Petrol-Strike Orange. Zeker voor de foto was dat erg meegenomen, maar als rijder zijn het draagcomfort en de veiligheid natuurlijk het allerbelangrijkste. Als is het natuurlijk fijn dat het oog ook wat krijgt.

Klim is de voorbije jaren ook in onze contreien uitgegroeid tot een topmerk dat voor veelrijders als referentie geldt. De prijzen van hun pakken zijn stevig, maar de kwaliteit, service en garantie zijn navenant. Het van oorsprong Amerikaanse merk, met roots in de wereld van de snowmobiles, heeft de sprong naar Europa en zelfs de woestijn dus succesvol gemaakt en ik spot hun kledij steeds vaker in het straatbeeld.

Onze vorige, zeer aangename ervaring met Klim betrof de Lattitude, uit het Toergamma, en daarom kozen we nu voor een sterkhouder uit de Adventure-lijn. In die lijn geldt de Badlands Pro (A3) als het absolute topmodel, met als eerste textiel pak ooit een AAA-veiligheidsrating. Net onder dat pak, voor een democratischere prijs, nestelt zich de Carlsbad in het assortiment. Hij neemt een aantal zaken over van de topper, maar is wat lichter en flexibeler. Het voornaamste verschil zit hem in de gebruikte stoffen, die bij de Badlands nog net iets meer exotische materialen bevatten. Maar het lijstje ingrediënten van de Carlsbad oogt ook al stevig.

Klim Latitude

Comfortabele cocon

Het is een gelamineerde constructie met Gore-Tex Performance Shell, aangevuld met het erg stevige 630D Cordura en FPL400 als chassis (identiek aan de Badlands). Daarnaast vinden we ook nog Scotchlite C790 Carbon reflecterende panelen en natuurlijk D30 level 2 protectoren ter hoogte van de ellebogen, schouders en rug. Bij de broek zitten die aan de knieën en heupen. De broek krijgt ook nog wat extra geitenleer aan de binnenzijde van de knieën voor extra grip en bescherming. Binnenin de beide kledingstukken is een mesh liner voorzien met vochtafdrijvende en anti-bacteriële werking, dat beperkt ook de vorming van hinderlijke geurtjes.

Op papier is dat dus een heel veilige en comfortabele cocon, en dat blijkt het ook in de realiteit zo te zijn. Ik heb deze combinatie een jaar lang en in de meest uiteenlopende omstandigheden kunnen testen, en ze viel nooit door de mand. Veel andere pakken kunnen wel een stevige plensbui aan, maar na verloop van tijd voel je toch wat water binnensijpelen. Dat is bij de Carlsbad niet zo. Je blijft zoals beloofd echt honderd procent droog. De erg goede ademende kwaliteiten zorgen er ook voor dat zweet perfect wordt afgevoerd. Het voordeel van een constructie met twee lagen is dat het geheel toch heel soepel blijft aanvoelen, drie lagen zorgt voor een stuk stijvere kledij. En die souplesse is een belangrijk fundament voor het draagcomfort. Je kan met het bovenlichaam nog erg makkelijk bewegen en ook naast de motorfiets, bijvoorbeeld bij een korte wandeling, blijft het voldoende licht aanvoelen. De verschillende protectoren vielen voor mijn lichaamsbouw ook prima op hun plek, en je kan ze bovendien ook wat aanpassen indien nodig.

Het bereiken van die uitstekende waterdichtheid is vereist wel een stevige barrière, en omdat je geen laag kan wegnemen moet de ventilatie goed doordacht worden. In de jas zijn daarom op de borst drie grote ventilatieritsen voorzien, en ook aan de onderarmen zijn er lange ritsen, op de rug zijn er twee openingen beschikbaar. Bij de broek zijn dat er twee vooraan en twee achter. Als je ze opent, merk je duidelijk een verkoelende luchtstroom, maar een echte wervelwind wordt dat nooit. Het is natuurlijk een beetje afhankelijk van het type motorfiets en het kuipwerk, maar op heel warme dagen had ik toch nog wat meer koeling kunnen gebruiken. Als extra kan je wel de centrale rits openen, en met handige rekkers de kraagstukken vastzetten, maar dat geeft niet altijd het veiligste gevoel. Een botsing met een stevig insect of opgeworpen kiezel kan net op die plek ook hard aankomen. Bij rustige ritten binnendoor deed ik het toch, en dat helpt.   

16 zakken

Qua functionaliteit staat de Carlsbad ook op een erg hoog niveau. In de jas zitten immers 8 externe zakken en 6 interne, met zelfs een verborgen zakje achter de rugprotector voor spullen die je echt wil verbergen. Vooral het kleine opbergvak aan de linker onderarm is erg handig, bijvoorbeeld voor snelle betalingen aan de péage of voor een parkeerbadge. Je mag dan wel niet vergeten je creditcard er terug uit te halen na de rit, zoals ik een keer ’s avonds op restaurant moest ontdekken. De broek voegt daar nog eens twee erg ruime dijzakken aan toe. Een mogelijke aanvulling die sommige andere jassen wel hebben, is een groot opbergvak ter hoogte van de onderrug om bijvoorbeeld een flesje water mee te nemen. Zo’n vak heeft echter ook nadelen. Het maakt de constructie kwetsbaarder, en bij valpartijen kan het net zorgen voor extra verwondingen. Waarschijnlijk kiest Klim er daarom voor dat niet te doen, want geen enkele jas in hun assortiment heeft dat.

Conclusie

De Carlsbad is een toppak voor de veelrijder die in alle seizoenen op pad gaat. In het putje van de winter moet je wel extra thermische onderkledij voorzien omdat er geen echte isolatie aanwezig is, maar daar zijn oplossingen voor. Op de erg warme dagen is de ventilatie wat beperkt, en kan dit niet tippen aan een echt doorwaaivestje, maar dat kan niet anders. In alle andere omstandigheden behoort de Carlsbad tot de best mogelijke opties op de motormarkt. Dat dat niet gratis kan, spreekt voor zich. De adviesprijs voor de jas bedraagt € 860,00 en voor de broek € 700,00. De maten lopen erg uiteen, met korte en lange versies, dus iedereen zou de juiste pasvorm moeten kunnen vinden. De jas is er ook in vier soberdere kleurstellingen, en de broek kan ook in grijs of zwart, maar mijn kleurrijke variant is een aanrader, ook qua zichtbaarheid op de weg.

Meer info: www.atrsuperstore.com

Tekst: Tom Vander Sande

Geschreven op 5 juli 2023
© Motoren & Toerisme