Getest: AGV Sport Modular

AGV is het helmenmerk met een van de meest sportieve imago’s. Met dank aan Valentino Rossi die al sinds mensenheugenis met kleurrijke AGV’s op z’n krullenbol sportsuccessen aaneen rijgt. Wij waren dan ook aangenaam verrast toen dit kwaliteitslabel ook eens aan de sportieve toeristen onder ons dacht, en hun technologie ten dienste stelde van een lichte, hoogwaardige systeemhelm. Circuit technologie voor de weg, aldus AGV.

Na een klein jaar met de Sport Modular tricolore te hebben rond getoerd, kunnen we stellen dat AGV prima werk heeft geleverd. Het begon al bij het zogenaamde ‘unboxen’. Normaal gezien hebben mijn huisgenoten nog weinig interesse in motormateriaal dat uitgepakt wordt, en is het al snel van ‘wanneer ga je die helm in de garage leggen?’, maar deze keer was het anders. Oprechte bewondering werd uitgesproken voor de fraaie carbonlook en de subtiele driekleurige lijnvoering. Overal waar ik daarna met de helm kwam vielen de looks steevast in goede aarde. Over stijl en design kan je de Italianen natuurlijk weinig leren.

Lichtgewicht

En gelukkig geldt dat bij AGV ook over comfort, veiligheid en gebruiksgemak. De Sport Modular blinkt onder de systeemhelmen immers uit als een echt lichtgewicht helm. Dankzij de opbouw in 100% carbonvezel bedraagt het totale gewicht maar 1.295 gram, en dat voel je dadelijk. AGV claimt dat er geen enkele concurrent in de buurt komt, en wij vonden tot op heden geen bewijzen van het tegendeel. Dat lage gewicht laat zich ook echt voelen. Als je de helm optilt, maar zeker als je hem draagt. Eens het kinstuk dichtgeklapt is, merk je aan het gewicht zeker niet dat je met een systeemhelm onderweg bent. En als je op een toermotor met het kinstuk open rondrijdt heb je amper last van het topzware gewicht dat sommige andere systeemhelmen wel kenmerkt. 

Koude en warme kant

Ook de binnenafwerking is zonder meer van een hoog niveau. De bekleding is gemaakt van het zeer zachte, hypoallergene 2DRY textiel. Dat voelt zijdezacht en ronduit luxueus aan. De kaakstukken zijn goed gevuld en aanvankelijk gaven ze veel druk op de kin, maar na enkele dagen ‘zetten’ was dat probleem opgelost. Indien nodig, is het zelfs mogelijk om door de kleine openingen aan de buitenzijde van die stukken wat vulling te verwijderen. De kers op de taart van de binnenafwerking is het kruinstuk dat uit twee verschillende zijden bestaat, met een koele Ritmo kant en een warme Shalimar afwerking. Je kan het stuk eenvoudig omdraaien om de helm aan de weersomstandigheden aan te passen.

Windtunnel

De aerodynamica van de helm is piekfijn en zelfs aan hoge snelheden heb je nooit vervelende lift. Als onderdeel van die aerodynamica kreeg de Sport Modular onderaan in de nek een soort spoiler die wind en vooral vocht van de nek moet wegblazen, dat werkt ook, want ik had nooit last van insijpelend water. De doordachte en in de windtunnel uitvoerig geteste aerodynamica zorgt er ook voor dat het geluidsniveau van de Sport Modular heel aanvaardbaar is. Een systeemhelm is nooit muisstil, en dat kan ook niet. De enkele keren dat ik mijn oordopjes vergat, merkte ik zeker op de snelweg dat het stevig bulderde, maar niet anders dan bij  andere systeemhelmen. Met oordopjes in, heb je sowieso weinig last van dat geluid. De verluchting van de helm verdient ook een pluim, want als je de roosters opent, voel je een duidelijke, verkoelende luchtstroom langs de kin en vooral over je kruin glijden. Wil je nog wat meer verluchting dan kan je ook het vizier op een kiertje zetten. Het openen van het kinstuk vergt wel wat vingerkracht, maar door de grote knop lukt dat zelfs met stevige

Ruim Zicht

Het vizier zelf biedt veel frontaal en zijdelings zicht, en dat is een belangrijk pluspunt. Een helm die als een claustrofobische dwangbuis voelt is een onding. De kwaliteit van de kunststof van het vizier staat ook buiten kijf. Het zicht is kraakhelder, en zelfs na een jaar intensief gebruik zijn er amper krasjes en al zeker geen vale plekken. Het zonnevizier doet ook prima waar het voor bedoeld is. Het verduistert mooi en de het schuifmechanisme zit logischerwijze aan de linkerzijde, om je gashand vrij te houden. Soms is het met dikkere handschoenen wel wat zoeken omdat het redelijk ver naar achteren zit. Je moet ook aardig wat kracht zetten om het vizier op en neer te krijgen.

Conclusie

Maar dat is haast het enige punt van kritiek op de Sport Modular. Het is een helm die sport, veiligheid en toerisme perfect combineert in een geheel met geweldige looks. AGV claimt ook dat hij even veilig is als de helmen waarmee Rossi op pad gaat. Dat hebben we tot op heden nog niet moeten testen, maar ik ben geneigd ze te geloven. Hij maakt immers ook alle andere claims en beloftes waar. Dat daar een aardig prijskaartje tegenover staat, is dan ook niet meer dan begrijpelijk. Onze Tricolore versie kost in de AGV webshop € 799,95. Dat is een aardige duit, maar daarvoor krijg je wel de lichtste systeemhelm op de markt en rij je rond met dezelfde veiligheidstechnologie als een negenvoudig wereldkampioen.        

Specificaties:

  • Maten: XXS tot XXXL
  • 3 schaalmaten
  • Gewicht: 1.295 gram
  • Pinlock inbegrepen
  • Titanium Dubbele-D sluiting
  • Klaar voor communicatiesysteem
  • Uitneembare voering
  • Uitneembare neusbescherming
  • Kleuren: Carbon – Carbon/wit – Carbon/rood – Carbon/HiVis geel – Carbon/wit/rood
Geschreven op 12 december 2018
© Motoren & Toerisme