Waarom de R 1300 RT de beste reismotor ooit is

Na de BMW R 1300 GS is de RT met hetzelfde blok ongetwijfeld de motor waar reislustige motorrijders het meest naar uitkeken. Aan de gecombineerde verkoopcijfers van zijn neef op hoge poten kan deze toerbuffel niet tippen, maar hij is met stip de tweede in lijn van de Duitsers. Dat komt omdat hij in zijn klasse simpelweg geen concurrentie duldt, en daar zal weinig verandering in komen met de 1300. Wat maakt hem zo goed?

  • Comfort

Een eerste fijne vaststelling is dat ik al de bagage voor twee voor een vijfdaagse trip moeiteloos weggestouwd krijg in de ruime koffers. Ik hoef zelfs de handige feature waarbij je met een draaiknop snel wat ruimte bij kan maken in de koffers niet te gebruiken. Ik doe dat liever ook niet, want als de koffers op de breedste stand staan komen ze een heel stuk voorbij de spiegels en dan wordt het opletten in de file. De koffers zijn stevig, sluiten vlot, beschikken zelfs over een USB-laadpoort en blijken ook na drie uur stromende regen perfect waterdicht. Prima!

Ik geniet zo mogelijk nog meer van de adaptieve cruisecontrol. Ik weet dat het een duur speeltje is dat je niet echt nodig hebt, maar de mentale rust die het systeem biedt is toch een echte troef.

Ik word zo mogelijk nog lyrischer van de wind- en weerbescherming. Met het scherm in de hoogste stand zit ik echt perfect uit de wind. De bovenlijn van het scherm zit niet in mijn zicht en toch heb ik geen last van turbulenties. Met de ‘zijflappen’ in de hoogste stand blijven mijn benen zelfs relatief droog. De cocon werkt zo perfect dat ik de muziek uit de boxen zelfs aan snelwegsnelheden goed kan horen. Ik ben meestal geen fan van een muziekinstallatie, maar nu geniet ik toch van het vertier tijdens de lange snelwegrit. Ik geniet zo mogelijk nog meer van de adaptieve cruisecontrol. Ik weet dat het een duur speeltje is dat je niet echt nodig hebt, maar de mentale rust die het systeem biedt is toch een echte troef. In de meest dynamische stand blijkt de RT net af te remmen en te versnellen zoals ik dat zelf ook zou doen. En omdat de technologie mooi voor jou beslist, ga je niet hitsig zitten versnellen of al te laat remmen.

  • Technologie

Dat laatste is al een mooi voorbeeld van de modernste technologie, maar de RT gaat nog heel wat stappen verder. Het grote scherm en het handige scrollwheel voelen ondertussen erg vertrouwd aan en zijn qua gebruiksgemak nog altijd boven de concurrentie verheven. Het feit dat BMW op al z’n modellen kiest voor dat systeem, wil zeggen dat ze het bij de lancering in 2014 (op de R 1200 RT) eigenlijk dadelijk juist hadden met hun ontwerp. Andere merken veranderen voortdurend van bediening, maar de Duitsers oogsten nu het succes van hun first-time-right aanpak op dat gebied. De Connected-app verdient ook lof, want hij onderscheidt zich eveneens positief van de concurrentie. Al wil dat niet zeggen dat die echt perfect is. Zo hoor ik klachten van Apple-gebruikers over de werking – zelf heb ik Android. De opstarttijd en ook de wifi-connectie die je moet opbouwen is soms wel wat tijdrovend. Bovendien heeft de app ook de vervelende neiging om ongevraagd en bij de minste afwijking van de geplande GPX-route te gaan herberekenen. Dan moet je even stoppen en de route terug laden. Maar voor het overige werkt alles prima en krijg je de kaart heerlijk zichtbaar in het dashboard te zien. De smartphone laadt nu ook perfect op in het gekoelde vakje op de tank, terwijl dat vroeger met meerdere apps tegelijk ingeschakeld vaak kantje boord was tijdens een lange dagtocht.

Andere merken veranderen voortdurend van bediening, maar de Duitsers oogsten nu het succes van hun first-time-right aanpak op dat gebied.

  • Relatiebehoudend

Ik ben de relatie met mijn passagier twintig jaar geleden gestart aan boord van onze toenmalige langeduurtest R 1200 RT, en die test doen we nu exact twintig jaar later nog eens over. De oude RT had twintig jaar geleden al geen roet in onze ontluikende relatie gegooid, en nu doet de nieuwe dat nog minder in ons gevestigd samenzijn. De ruimte die het duozadel biedt is ronduit indrukwekkend. Met haar bijna 1.80 meter biedt de beenhoek toch voldoende ruimte om de benen alle comfort te gunnen. Met de rug tegen de verwarmde steun aan de topcase voel ik als piloot zelfs geen contact en na een tijd vergeet je haast dat je een passagier bij je hebt. De verwarmde rugsteun en zadel, die je als passagier zelf kan bedienen met handige schakelaars, worden ook gretig gebruikt, want zelfs bij 20 graden heeft mijn dame het graag warm. Met het scherm in de hoogste stand merk ik iets meer windgedruis dan als ik alleen in het zadel zit, maar het verschil is subtiel. De duo zit naar verluidt ook prima uit de wind, en de zijpanelen geven achteraan blijkbaar nog meer verschil dan je als rijder gewaarwordt. De muziek blijkt wel minder goed hoorbaar achteraan, en stoort daardoor eerder dan ze plezier verschaft. Het eindoordeel is dat dit de meest comfortabele rit ooit is, en dat we zo nog wel een aantal jaren verder kunnen.

Vlek op het blazoen

Naast het gepimpte blok, het dynamische rijwielgedeelte en de strakke styling, is de grootste nieuwigheid op deze RT ongetwijfeld de automaat. De Automated Shift Assistant (ASA) van BMW is een systeem dat werkt met twee elektromechanische actuatoren die het koppelen en schakelen automatiseren. In de Rain- en Road-modus gaat het schakelen wat te traag, maar in Dynamic verloop het echt prima. In vijfennegentig procent van de omstandigheden is het ASA dan ook een echte aanwinst die het rijplezier verhoogt. Enkel bij meer technische stukken en manoeuvreren mis ik het koppelingshendel danig. Zo kom ik bij de eerste echte stijgende 180° hairpin-binnenbocht veel te wijd uit. Het is normaal dat je bij erg trage, extreme bochten de koppeling gebruikt om de motor op toeren te houden, maar niet te snel te gaan. Dat kan nu natuurlijk niet. Met een machine van 280 kilogram, twee personen en bagage aan boord, moet je wel aandachtig zijn en goed doseren. De automaat blijkt ook niet altijd een meerwaarde tijdens manoeuvres. Voor de foto’s moeten wij meer dan gewoonlijk keren in een smalle straat, en ook dat blijkt moeilijker dan op een RT met koppeling.

Na een fotosessie met intens draaien en keren, en een vertrek vanuit het grind bergop, ruik ik die typische verbrande geur van oververhitte koppelingsplaten. Ik kan verder rijden, maar bij het volgende stoplicht blijft de koppeling plakken en kan ik niet stil blijven staan.

Tot overmaat van ramp blijkt ook de koppeling zelf dat soort rijgedrag niet helemaal te appreciëren. Na een fotosessie met intens draaien en keren, en een vertrek vanuit het grind bergop, ruik ik die typische verbrande geur van oververhitte koppelingsplaten. Ik kan verder rijden, maar bij het volgende stoplicht blijft de koppeling plakken en kan ik niet stil blijven staan. Op het scherm verschijnt een waarschuwing dat de koppeling stuk is, dat ik voorzichtig moet stoppen en een dealer contacteren. Natuurlijk luister ik braaf, maar helaas merk ik na wat speurwerk dat er geen dealer in de buurt is. Na wat afkoeling start ik de RT terug en lijkt alles normaal. Ik rij voorzichtig naar het hotel en na overleg met BMW beslissen we voorzichtig, manueel schakelend, de reis verder te zetten. Nadien krijg ik nog een keer een gelijkaardige waarschuwing, maar ik geraak wel vanuit het zuidelijkste punt van mijn reis terug in Brussel. (*)

De uitgebreide reistest met de BMW R 1300 RT en het bijhorende reisverhaal over de Jura-streek lees je in Motoren en Toerisme vanaf 11 september 2025.

 

Tekst en foto's: Tom Vander Sande 

* n.v.d.r. 

Na terugkeer werd de betreffende R 1300 RT gecontroleerd door BMW. Zij wijzen voorlopig 'een hydraulisch onderdeel' aan als de mogelijke schuldige van het probleem met de koppeling. De komende weken zal een nieuwe koppeling geïnstalleerd worden om een meer precieze diagnose te stellen. Van zodra onze redactie een update ontvangt, lees jij het in deze voetnoot.

Geschreven op 13 augustus 2025
© Motoren & Toerisme