Vlaamse motordealers gematigd optimistisch na heropening

Het zat de Vlaamse motordealers niet echt mee in de eerste maanden van het jaar. 2020 was nochtans goed van start gegaan met wat door bijna iedereen als een topsalon werd bestempeld. Maar dan kwam de maand februari waarin het elk weekend stormde en er nauwelijks met een motorfiets gereden kon worden. De eerste week van maart was al niet veel beter en net toen het weer verbeterde sloeg de coronacrisis toe. Op woensdagmiddag 18 maart, om klokslag 12u moesten de motordealers hun winkeldeuren sluiten. Pas op maandag 11 mei konden ze weer heropenen. Hoe gaan de zaken nu? Heeft het mooie weer een positieve invloed op de verkoop en hoe zien ze het verdere verloop van het jaar? Allemaal vragen die we aan vier verschillende Vlaamse motordealers stelden.

 

Tekst: Bart Jacobs

Introfoto: Bigstock

Foto's: motordealers

 

Caset Motors - Lichtervelde

Het is momenteel razend druk”, zegt Johan Caset, zaakvoerder van multimerkendealer Moto’s Caset in Lichtervelde als we hem aan de lijn krijgen. “Er komen veel motorfietsen binnen voor onderhoud. Logisch, want daar hebben we door die zeven weken lockdown een enorme achterstand opgelopen. Maar mensen kunnen nu gelukkig weer rijden. Ik was helemaal niet akkoord met het door de federale regering opgelegde verbod op recreatief motorrijden. Dat was een discriminerende maatregel. Dat er geen treffens, waar honderden motorrijders op afkomen, mochten doorgaan dat begrijp ik nog wel. Maar waarom zou je niet individueel mogen motorrijden. Waarin zit dan het besmettingsgevaar? Ik zie het alvast niet.”

Caset is tevreden over de verkoop na de lockdown. “We waren het jaar  goed begonnen, maar het slechte weer in februari gooide wel roet in het eten. Vlak voor de verkoop weer zou opveren moesten we in lockdown gaan. Gelukkig hebben we nog een aantal motorfietsen online kunnen verkopen, maar dat is niet  te vergelijken met de normale verkoop in de fysieke winkel. Nu zitten we in een supergoede flow, en maken we een inhaalbeweging. Anderzijds, als we het nu niet druk hadden, met zo’n ideale weersomstandigheden, wanneer dan wel? De afgelopen weken hebben we zo’n 75 motorfietsen verkocht. Maar dat zal de zeven gemiste weken, waarin het uitstekend weer was, niet kunnen goedmaken. Een stijging in de verkoop van motorfietsen en scooters voor woon-werkverkeer merken we niet echt op. De verkoop van 125 cc scooters, die het meest gebruikt worden om te pendelen, was al sterk maar we zien die na de lockdown niet verder aantrekken.”

Voor het verdere verloop van de lente en de zomer ben ik optimistisch gestemd. Alleen blijft het bang afwachten of er al dan niet een tweede lockdown komt wanneer in het najaar een tweede virusgolf de kop opsteekt. Voor ons is ook de verkoop in het najaar belangrijk en die zou dan opnieuw helemaal kunnen stilvallen” besluit Caset.

 

Ludwig Motors – Sint-Niklaas

De eerste twee weken na de lockdown hebben we een ware stormloop meegemaaktzegt Ludwig Dauwers, zaakvoerder van Ludwig Motors. “Er werden zowel nieuwe als tweedehandse motorfietsen verkocht. Gedurende de eerste week hebben we ons vooral bezig gehouden met het uitleveren van de reeds bestelde motorfietsen, die tijdens de lockdown in ons magazijn hadden gestaan. Omdat we geen klanten mochten ontvangen, hebben we tijdens maart en april alleen online enkele motorfietsen verkocht. De verkoop van tweedehands motorfietsen liep de afgelopen weken goed, al mag dat ook gezegd worden voor de verkoop van nieuwe. Op twee weken tijd hebben we zowel wat nieuwe als tweedehands motorfietsen en accessoires het volume gehaald dat we anders tijdens een hele maand mei draaien.  Wat onderhoudsbeurten betreft kon de werkplaats amper volgen. Maar dat is logisch want nu is er een inhaalbeweging bezig van mensen die anders in de tweede helft van maart of april op onderhoud waren gekomen."

 

Wat de naderende zomer en het verdere verloop van het jaar betreft blijft Dauwers eerder terughoudend. “Sinds begin deze week merken we echter dat de stormloop vermindert. We zien minder klanten dan tijdens de afgelopen twee weken, wat maakt dat we het beter kunnen bolwerken. Ik betwijfel of de rush van de afgelopen weken blijft duren. Is het consumentvertrouwen er? Sowieso wordt 2020, door de twee verloren maanden, een moeilijk jaar. Dealerbedrijven die geen of onvoldoende financiële buffers hebben, zijn gedoemd te verdwijnen.”

 

VT Motors – Opwijk

Het loopt momenteel behoorlijk goed” zegt Tom Vrijders over de stand van zaken bij VT Motors in Opwijk“Het goede weer helpt daar zeker  bij. Maar Maart en april waren verloren maanden, die we wellicht niet meer inhalen. Nieuwe motorfietsen die dan uitgeleverd moesten worden, zijn in de eerste week na de lockdown de deur uitgegaan."

"Ook qua onderhoud en herstellingen, is het druk. De agenda van onze werkplaats zit voor de komende weken helemaal vol. We halen nu het onderhoud van de maanden maart en april in.. Goed weer helpt wel voor de verkoop van tweedehands motorfietsen, maar nieuwe aan de man brengen blijkt toch een stuk moeilijker. Ik hoop dat de huidige positieve trend aanhoudt maar het blijft toch  vooral afwachten" aldus nog Vrijders.

 

Jarno Motors – Kappellen

Ik ben pas sinds vorig jaar zelfstandig, dus ik was begrijpelijk wat bang aan het begin van de coronacrisis”, zegt Jarno Lien, de zaakvoerder van Jarno Motors in Kappellen over de lockdown. “Niettemin is de lockdown  toch een productieve periode geweest. Ik had een paar projecten gepland, waar ik tijdens de winter niet aan toe was gekomen. Vanaf januari, tot vlak voor de lockdown en de verplichte sluting is het heel druk geweest. Tijdens de lockdown ben ik blijven communiceren met m’n klanten via social media. En ik merk nu bijna dagelijks dat er veel nieuwe klanten bij zijn gekomen. Anders dan veel andere Vlaamse dealers, die zitten te wachten tot er een potentiële klant de winkel binnenstapt, benader ik m’n klanten pro-actief. Sinds vandaag heb ik ook een Rieju in de zaak staan, daar bereik ik dan  wellicht weer een iets ander publiek mee

Lien ziet ook een goede kant aan de coronacrisis. “Als die hele ‘coronamiserie’,  misschien wel een positief effect heeft is het wel dat motorfietsen nu een uitstekend alternatief vormen. Met een motorfiets doe je immers aan individueel woon-werkverkeer waardoor je geen kans op besmetting loopt. Bovendien zat in en rond Antwerpen pendelen met een motorfiets reeds in de lift. Met de zeer lange lente van vorig jaar heb ik daar als starter al van kunnen ‘profiteren’ . Als het weer zo ‘Italiaans’ blijft zal dat een blijvende positieve invloed hebben. Ik zie het vervolg van het jaar dan  ook optimistisch in, en zal wellicht een personeelslid moeten aanwerven om alle het werk rond te krijgen.”

 

De drukte bij de motordealers wordt statistisch bevestigd door de inschrijvingscijfers van nieuwe motorfietsen in de maand mei, daarin zijn de eerste tekenen van herstel te zien.

 

 

Geschreven op 30 mei 2020
© Motoren & Toerisme