Vergelijkingstest: Kawasaki Z900RS SE vs. Yamaha XSR900

Het is ondertussen een gekend en geslaagd concept: motorfabrikanten bouwen een bestaand platform om volgens de lijnen van succesvolle stijliconen uit het verleden. Als je weet op welke voorgangers de Kawasaki Z900RS SE en Yamaha XSR900 zijn gebaseerd lijkt een test haast overbodig, maar de verschillen blijken meer uitgesproken dan verwacht.

Tekst & foto’s: Charly de Kinderen

De Kawasaki Z900RS SE grijpt terug op de Z900 SE en de Yamaha XSR900 is natuurlijk gebaseerd op de MT-09. In de basis twee heerlijke nakeds, die al jarenlang het landschap domineren en waar je onmogelijk een miskoop aan doet. Enkel hun uiterlijk is voer voor discussie en verdeelt het doelpubliek in voor- en tegenstanders. Het is dan ook op zijn zachts gezegd opvallend – sommigen gebruiken zelfs de term ‘alienesk’. De dwangmatige drang naar uiterlijke vernieuwing lijkt een manier om de motoren zo modern mogelijk voor de dag te doen komen. Onderhuids vernieuwen is natuurlijk niet verkeerd, maar waarom zou je iets aan het uiterlijk veranderen als je jaren geleden al de perfecte vorm hebt gevonden? Vooral de Kawasaki Z900RS SE lijkt dit te hebben begrepen. Het is weliswaar geen exacte kopie van zijn voorganger, maar die originele Z1 is toch een verdomd goede leidraad geweest om de drukke Z900 een nieuw gelaat te geven

70’s vs. 80’s

Die allereerste Z1 uit 1972 is een iconische motor. Het begin van de Z-reeks met zijn viercilinder, die Kawasaki definitief op de kaart zette. Yamaha gaat minder ver terug in de tijd en baseert zich op de Grand Prix-wegracers uit de jaren tachtig met hun lekker opvallende kleuren met gouden accenten en het – destijds nieuwe – deltaboxframe in plaats van het klassieke buizenframe. Dat frame is tot op vandaag doorontwikkeld en zien we terug bij deze moderne XSR900. Hoewel beide motoren teruggrijpen naar een ver verleden oogt en voelt de Kawasaki oprechter retro aan. Het zit hem in de details: het stuur en de hendels zijn verchroomd net zoals de uitlaat en andere accenten. De XSR900 gebruikt een matzwarte kleurstelling voor zijn accenten en heeft een moderne display, die is overgenomen van de MT-09, net als de bediening. De Z900RS SE heeft klassieke tellers om de snelheid en het toerental aan te geven. Die zijn moeilijker af te lezen maar versterken wel het historisch cachet. Ook opvallend is het verschil in elektronica. De Kawa laat enkel spielerei toe met een tractiecontrole volgens drie standen, waar de XSR900 zonder verpinken alle moderne snufjes toepast. Zo heeft-ie een zuiver werkende quickshifter, cruisecontrol en vier rijmodi. Teruggrijpen naar de eenvoud van het verleden is een mooi streven, maar ik kan niet ontkennen dat deze opties meermaals van pas kwamen tijdens onze driedaagse rit doorheen Zuid- en Oost-België.    

 

De volledige versie van dit artikel lees je in het novembernummer van Motoren & Toerisme dat vanaf 17 november in de winkel ligt. 

Geschreven op 15 november 2022
© Motoren & Toerisme