Vergelijkingstest: H-D Pan America 1250 Special – BMW R 1250 GS – KTM 1290 Super Adventure S

Zoals gezegd is het topsegment van de trails het belangrijkste motorstrijdperk van het moment. Voor hun paradepaardjes halen alle merken echt het onderste uit de kan, zowel motorisch als elektronisch. Dit jaar zagen we een nieuwe KTM, radicaal gewijzigde Ducati en een update van BMW en Kawasaki. Maar de grootste knuppel in het hoenderhoek kwam natuurlijk uit Amerika.

 

Tekst: Tom Vander Sande

Foto’s: Mike Van Cleven

In het bovenstaande lijstje blijven Suzuki, Honda en Yamaha de opvallendste afwezigen. Zij missen stilaan de aansluiting met de echte toppers en ook Triumph mag zo langzamerhand een versnelling inzetten om de rest terug bij te benen, maar ongetwijfeld broeden ze allemaal op een waardige uitdager. De constructeur wiens ei wel al is uitgekomen, is de verrassendste van allemaal: Harley-Davidson. Ze houden ons ondertussen al geruime tijd warm met previews, maar wie pakweg vijf jaar geleden voorspeld had dat de Amerikanen zich in dit strijdperk zouden komen mengen, zou enkel hoongelach ten deel zijn gevallen. Nu hadden we de knuppel dus wel op tijd zien aankomen, maar dat hij zo goed gemikt en groot zou zijn, was nog steeds een verrassing. Bij de introductie op het einde van de paasvakantie was de verzamelde motorpers unisono enthousiast over de Pan America. Het uiterlijk was nog steeds voer voor discussie, maar het blok en het rijwielgedeelte kregen overal lof toegezwaaid, ook door ondergetekende. Maar de echte test zit natuurlijk in een rechtstreekse vergelijking met de stevige concurrentie.

Wij kozen daarvoor de GS en Super Adventure omdat ze een vergelijkbare insteek hebben. Dat duo richt zijn pijlen ook zowel op als naast het asfalt en ze liggen qua prijs het dichtst in de buurt. De Versys 1000 heeft geen oog voor het onverhard en de Multistrada is ondertussen een viercilinder die in vergelijkbare trim toch wat prijziger is. Als we een extra kemphaan zouden toevoegen zou het wel de Italiaan zijn, maar de plaatsjes waren beperkt.

De volledige versie van deze vergelijkingstest lees je in het juni-nummer van Motoren & Toerisme dat vanaf donderdag 3 juni in de winkel of in je brievenbus ligt. Nog geen abonnement op Motoren & Toerisme? Abonneer je dan nu via : https://www.motoren-toerisme.be/abonnement

Geschreven op 2 juni 2021
© Motoren & Toerisme