Vergelijkingstest: BMW R 1250 GS vs Triumph Tiger 1200 Rally Pro

Triumph stak het bij de perslancering van de volledig vernieuwde Tiger 1200 niet onder stoelen of banken: koning GS werd pal in het vizier genomen. Wij trokken 2.500 kilometer door Frankrijk met de kemphanen, al moeten we toegeven dat onze vergelijking, door overmacht, niet perfect is. De schuld van Poetin, u raadt het al.

TEKST: Tom Vander Sande

FOTO’S: Tom Vander Sande, Raf De Weerdt

Zoals gekend moeten heel wat mensen door de mondiale situatie langer dan hen lief is wachten op hun nieuwe tweewieler. En daar ontsnappen nu ook de persparken niet meer aan. Zelfs BMW Belux had niet genoeg machines om een ‘gewone’ GS in hun perspark op te nemen. En dealers zijn om begrijpelijke redenen niet happig om in deze drukke periode een testmodel tien dagen uit handen te geven en 3.000 kilometer extra op de teller te zien staan. Gelukkig was er wel een GS Adventure voorhanden. Geen nood dachten we, want daar heeft Triumph ook een goed alternatief voor in huis: de Rally Explorer-uitvoering met eveneens een 30 litertank en wat bredere schouders. Dat is een van de liefst vijf incarnaties waarin de Britse tijger op wereld werd losgelaten. Het is het topmodel dat iets meer offroad-gericht is, met een 21-duims voorwiel en spaakvelgen. Helaas kwam dat model niet tijdig toe, en moesten we vrede nemen met het broertje, de Rally Pro, wat de Britten in dit geval een gewichtsvoordeel van zo’n 19 kilogram oplevert (249 vs. 268 kg rijklaar). We proberen daar in de mate van het mogelijke abstractie van te maken in deze test.

Evidentie

Laten we vooreerst wat evidente zaken scherp stellen zodat we daar vanaf zijn en naar het (reis)gevoel kunnen kijken. De potente boxer van BMW behoeft geen introductie meer. Kort gezegd is hij een indrukwekkende koppelbeer, die altijd aangenaam grommend klaarstaat om eender welke taak aan te vatten, al dan niet met passagier en een berg bagage. Triumph stelt daar een nog sterkere afgeleide driecilinder uit de Speed Triple tegenover, met 150 pk en duidelijk meer top-endvermogen. Kortom, de BMW pikt wat sneller op en de Tiger trekt duidelijk langer door, maar gelijkwaardige piloten zullen elkaar niet zo heel veel ontlopen op de openbare weg, als dat al de bedoeling zou zijn. Feit is wel dat de Tiger wat nerveuzer aanvoelt en iets nadrukkelijker en hoogfrequenter trilt. Af en toe, na een lange dag, begon dat wat te storen, terwijl dit bij de Duitser niet het geval is. Die nervositeit en het hogere topvermogen van de Brit resulteren merkwaardig genoeg niet in een grotere dorst. Over heel de reis klokte de GS af op 6,7 liter gemiddeld, en de Tiger op 6,6, terwijl die nog heel wat minder kilometers op de teller had en dus nog wat kon winnen. Het zegt overigens ook iets over onze sportieve intenties, want in het verleden hebben we al veel soberdere gemiddeldes opgetekend bij testritten met een 1.250 cc boxer. De remmen werden door beide producenten ingeslagen bij Brembo en zijn boven elke verdenking verheven.


Lees de volledige versie van deze vergelijkingstest in Motoren & Toerisme 4-2022 die vanaf 14 juli in de winkel ligt.

Geschreven op 11 juli 2022
© Motoren & Toerisme