Timo Resch over MY20 bij BMW

Interview Timo Resch, Global Sales Director BMW Motorrad . EICMA 2019

Ik sprak Timo Resch, Global Sales Director van BMW Motorrad een eerste keer in januari op het salon in Brussel. Op de EICMA een klein jaar later zetten we onze conversatie na de presentatie van MY20 van BMW verder.

BMW heeft in het verleden met beperkt succes de cruisermarkt al eens proberen veroveren met de R 1200 C, ondertussen om de fouten redenen uitgegroeid tot een cultbike. Waarom zetten jullie nu met de R 18 de aanval opnieuw in?

Om te beginnen is het veroveren van nieuwe segmenten iets wat BMW in het verleden zo succesvol heeft gemaakt. Tien, vijftien jaar geleden had BMW een heel specifiek imago. Dat hebben we afgeschud met de lancering van de heel sportieve S 1000 RR. Daarna zijn we met onze scooters ook sterker aanwezig geworden in de Urban Mobility en zo hebben we onze portefeuille verbreed. En als we dan nu naar de wereldwijde markt kijken, is het grootse segment bij motoren boven 500 cc het cruisersegment. Dus lijkt het ons zeer logisch om net daar de grenzen van ons merk verder te verleggen. We doen het ook niet om iemand te bekampen, maar omdat we denken dat we daar zelf een heel authentieke meerwaarde kunnen bieden. De eerste reacties op de R 18 Concept geven ons daar ook vertrouwen voor.

Je wil niemand bekampen, maar zeker met het tweede concept de R 18/2 lijkt het duidelijk dat jullie Harley-Davidson rijders willen bekoren en de VS markt willen veroveren.

Het is inderdaad zo dat belangrijkste markt voor de cruisers in de VS ligt, maar de positieve reacties die we krijgen komen zeker ook uit Europa en Azië. Daaruit blijkt ook dat het een geloofwaardig product is dat het BMW DNA trouw blijft. Dat is natuurlijk te danken aan de echte boxermotor, de open cardanas en de doordachte styling die geheel eigen is. Mensen willen een authentiek product met een ziel, geen generische machine op twee wielen.

2020_BMW_R18/2
BMW concept R 18/2

Het is zonder twijfel een prachtige motorfiets, maar hebben jullie geen schrik dat er nog een groot verschil is tussen positief reageren op een prototype en een werkelijke koopintentie?

In een aantal landen in Europa hebben we de voorinschrijvingen al geopend en mensen kunnen er met een voorschot hun exemplaar al reserveren. Zelfs zonder een officiële verkoopprijs en zonder dat ze het definitieve model, dat heel dicht ligt bij dit concept, gezien hebben, krijgen we al heel wat reservaties binnen. Dat bewijst dat het een succes zal zijn en dat onze ambitie om de grootse producent van plus 500cc motoren ter wereld te worden niet uit de lucht gegrepen is.

Jullie grootste concurrent in Europa is KTM geworden. Zij hebben een filosofie waarbij ze dicht blijven bij hun basis, met offroad- en reismotorfietsen. Ook Husqvarna past in dat plaatje. Ik zie KTM geen cruiser maken, hoe verklaar je dat verschil in aanpak?

Wij verwelkomen altijd concurrenten, en zeker diegene die trouw aan hun DNA mooie producten maken. Want zij helpen een boeiende motorwereld te bouwen. En ik denk net dat BMW een uniek DNA heeft waarbij we zowel op geloofwaardige manier een GS kunnen maken, als een roadster, een (elektrische)scooter, een RR en nu een cruiser. We doen dat allemaal binnen één merk, dat is eigen aan ons. 

Hoe doen jullie dat? Ook voor dealers bijvoorbeeld moet dat uitdagend zijn.

Ik denk dat iedereen in onze organisatie wil groeien en vooruitgaan, en wij slagen erin om door een brede aanpak die groei mogelijk te maken. Al onze stakeholders zijn ervan overtuigd dat dat kan en daarom staan ze open voor nieuwe zaken, die voor anderen een uitdaging zouden kunnen zijn. Ook bij de presentatie van de R 18 waren de meeste dealers enthousiast. Natuurlijk zullen ze zaken moeten aanpassen in hun showroom bijvoorbeeld, maar ze zien dat als een opportuniteit om een ruimer publiek aan te spreken.

De R 18 weekte dus ook positieve reacties los in Azië. Is dat voor BMW Motorrad ook een duidelijke groeimarkt zoals bij de wagens?

Als we de marktevoluties analyseren, zien we daar inderdaad een grote potentiële groei. Zeker in China, waar we nu al marktleider zijn in de zwaardere klasse. We mogen zelfs zeggen dat we een belangrijke rol spelen in het vestigen van een motorcultuur in China. Die was tot voor kort heel beperkt, maar ze begint duidelijk te groeien. Het is dan ook de verantwoordelijkheid van alle producenten om die groei met geloofwaardige producten die aan de specifieke wensen beantwoorden te ondersteunen. Door de ban in sommige steden is dat niet altijd eenvoudig, maar ik denkt dat het waarschijnlijk is dat de Chinese markt in de toekomst andere zal overvleugelen.

BMW R 18 concept
2020_BMW_S1000XR
2020 BMW S 1000 XR

De S 1000 XR was voor sportieve rijders al een mooi huwelijk tussen comfort en adrenaline, hoe hebben jullie dat nog verbeterd?

De nieuwe XR is geen kleine update, maar eigenlijk een volledig nieuwe motorfiets. Natuurlijk zijn we opnieuw vertrokken van de gekende viercilinder uit de RR, maar met een specifieke tuning en 5 kg lichter dan in de vorige XR. Dat blok levert opnieuw 165 pk en dat is ruim voldoende, zeker in combinatie met de 10 kilogram gewichtsbesparing van de hele machine. Daarnaast krijgt hij heel wat nieuwe elektronica en snufjes die hem nog comfortabeler en breder inzetbaar maken.

Welke rijder willen jullie bereiken met de 900 versie van de XR, de jongere rijders of de bezadigde toerist die 105 pk voldoende vindt.

Met de 900 willen we natuurlijk ook een ruimer publiek aanboren. Rijders die houden van de kracht van de viercilinder zullen niet snel overstappen, maar jongere rijders of rijders die hun capaciteiten wat lager inschatten, kunnen met de 900 toch genieten van alle positieve aspecten van de XR zonder meteen te moeten kiezen voor de extreme power die met de 1000 gepaard gaat. Het is gewoon een veel toegankelijker pakket dat toch beroep doet op een gelijkaardig DNA. Het is een mooie instapper in de XR-familie. Dat geldt ook voor de R-versie die een goede introductie is in het BMW roadster gamma.

2020_BMW_F900XR
F 900 XR
Geschreven op 14 november 2019
© Motoren & Toerisme