Techniek: Assistentiesystemen

In navolging van de systemen die op auto’s al jaren bestaan, krijgen motoren steeds meer geavanceerde rijhulpmiddelen die het leven van de motorrijder veiliger en/of comfortabeler moeten maken. De Yamaha Tracer 9 GT+ bijvoorbeeld, heeft adaptieve cruisecontrol met radar én een quickshifter van de derde generatie. We gaan eens dieper op die systemen in.

 

Tekst: Peter Aansorgh

Foto’s: Producenten

ADAS staat voor Advanced Driver Assistance Systems. Dat is duidelijk een autoterm, motorrijders zijn immers geen ‘drivers’ maar ‘riders’. Maar soit, het beestje moest een naam hebben. ADAS zijn systemen die de rijder ondersteunen bij zijn taken. Rijhulpmiddelen zoals de rembekrachtiging die BMW al jaren geleden toepaste, of het gecombineerd remsysteem dat Moto Guzzi in de jaren ‘70 kende, zou je als een vroege vormen van ADAS kunnen beschouwen. De enorme vooruitgang in de elektronica en computertechniek maken tegenwoordig supersnel reagerende systemen mogelijk en die komen er – veelal in navolging van de systemen die op auto’s al jaren bestaan – nu ook meer en meer op motorfietsen. De Yamaha Tracer 9GT loopt daarin voorop: hij heeft niet alleen radargestuurde adaptieve cruisecontrol, maar ook een radargestuurd Unified Braking System. Daarnaast is de quickshifter op de Tracer inmiddels geëvolueerd naar de derde generatie.

Ride-by-wire

Een van de enablers voor cruisecontrol is ride-by-wire. Daarbij worden de gaskleppen niet meer bediend via een gaskabel. Met het gashendel bedien je een potmeter – een variabele weerstand zoals de volumeknop van je versterker. Met dat signaal en het signaal van andere sensoren berekent het motormanagement hoe ver de gasklep open moet. Het stuurt een stappenmotor aan om de gewenste stand in te stellen. Een stappenmotor is een elektromotortje dat niet gewoon met een bepaald toerental ronddraait, maar waarvan het aantal graden hoekverdraaiing zeer precies kan worden bepaald. Met ride-by-wire kan de motorfiets feitelijk de rijsnelheid bepalen. Daarbij is er nog een multifunctionele schakelaar op het stuur nodig om de snelheid vast te zetten, te verhogen of te verlagen, de cruisecontrol uit te schakelen, of terug te keren naar de gekozen snelheid. En voor de veiligheid nog een ‘remsignaal’ van de schakelaars op de remhendel en het rempedaal, alsmede een signaal van een schakelaar op de koppeling, zodat de cruisecontrol ook wordt uitgeschakeld als je remt of ontkoppelt. De rest is software.

De volledige versie van dit artikel lees je in de nieuwe Motoren & Toerisme die vanaf 13 juli in de winkel ligt.

Motoren & Toerisme juli 2023

 

 

Geschreven op 10 juli 2023
© Motoren & Toerisme