Tech: Ducati stelt Granturismo V4 motorblok voor

Op de complete Multistrada V4 is het nog wachten tot 4 november, dan pas zal Ducati z’n nieuwe vlaggenschip op toergebied voorstellen. Toch licht het met de presentatie van het compleet nieuwe V4 Granturismo motorblok méér dan een tipje van de sluier op.

Gewichtsoptimalistie

Ducati omschrijft de nieuwe V4 Granturismo als, “een uiterst compact, licht, krachtig en koppelrijk motorblok”. Het blok is volgens hen ook ontworpen voor avontuurlijk gebruik en dat, zonder daarbij de “emotie en sportiviteit” te vergeten. De V4 Granturismo van 1158 cc, is een stuk compacter dan z’n voorganger, de 1262 cc metende V-twin Testastretta. Zo is de V4 Granturismo 85 mm korter, 95 mm lager en slechts 20 mm breder dan de Testastretta. De compactere bouw maakt dat de V4 Granturismo een positief effect op het zwaartepunt van de nieuwe Multistrada V4 zal hebben. Bovendien is de V4 Granturismo-motor met een gewicht van 66,7 kg ook een stuk (1,2 kg) lichter dan z’n voorganger. Een fraai staaltje van gewichtsoptimalisatie dus...

De componenten van de nieuwe V4 Granturismo 'tentoon' gespreid, let op de aanwezigheid van de klepveren die het Desmo-systeem vervangen.

Radicale breuk met Ducati-traditie

Het meest opmerkelijke aspect van de nieuwe krachtbron zijn niet de compacte afmetingen, maar wel de keuze voor ‘conventionele’ veerbediende kleppen, en dus niet voor Ducati’s eigen, vertrouwde systeem van desmodromische klepbediening. Een keuze die er niet zomaar kwam, maar een weloverwogen beslissing van de Bolognese ingenieurs, waar het nodige onderzoek & ontwikkeling aan voorafging. Uit dat onderzoek bleek dat het Desmo-systeem een grotere belasting op de motorcomponenten uitoefende. Ducati claimt nu, dat de V4 Granturismo met klepveerbediening, een service-interval van 60.000 km zal hebben. Slechts dan zullen de kleppen opnieuw moeten worden ‘gesteld’.

De 'souplesse' van het blok blijkt ook uit het mechanisme dat de achterste cilinderrij automatisch uitschakelt wanneer je voor een kruispunt stopt. Enerzijds wordt daarmee benzine bespaard, anderzijds wordt zo hitte-opbouw belet in de achterste cilinderrij, waardoor het rijden ook in een stadsomgeving comfortabel blijft. 

De lange vooropgestelde service-intervallen betekenen niet dat de V4 Gran Turismo een ‘gezapig’ motorblok zou zijn. Volgens Ducati produceert het nieuwe V4-blok een piekvermogen van 125 kW  (of 170 pk) aan 10.500 opm. Het maximale koppel zou 125 Nm (aan 8.750 opm) bedragen. Uiteraard voldoet de V4 Granturismo ook aan de in voege zijnde Euro 5-normen.

 

Tekst: BJ

Foto's: Ducati Media House

 

Geschreven op 19 oktober 2020
© Motoren & Toerisme