Radicale breuk met Ducati-traditie
Het meest opmerkelijke aspect van de nieuwe krachtbron zijn niet de compacte afmetingen, maar wel de keuze voor ‘conventionele’ veerbediende kleppen, en dus niet voor Ducati’s eigen, vertrouwde systeem van desmodromische klepbediening. Een keuze die er niet zomaar kwam, maar een weloverwogen beslissing van de Bolognese ingenieurs, waar het nodige onderzoek & ontwikkeling aan voorafging. Uit dat onderzoek bleek dat het Desmo-systeem een grotere belasting op de motorcomponenten uitoefende. Ducati claimt nu, dat de V4 Granturismo met klepveerbediening, een service-interval van 60.000 km zal hebben. Slechts dan zullen de kleppen opnieuw moeten worden ‘gesteld’.
De 'souplesse' van het blok blijkt ook uit het mechanisme dat de achterste cilinderrij automatisch uitschakelt wanneer je voor een kruispunt stopt. Enerzijds wordt daarmee benzine bespaard, anderzijds wordt zo hitte-opbouw belet in de achterste cilinderrij, waardoor het rijden ook in een stadsomgeving comfortabel blijft.
De lange vooropgestelde service-intervallen betekenen niet dat de V4 Gran Turismo een ‘gezapig’ motorblok zou zijn. Volgens Ducati produceert het nieuwe V4-blok een piekvermogen van 125 kW (of 170 pk) aan 10.500 opm. Het maximale koppel zou 125 Nm (aan 8.750 opm) bedragen. Uiteraard voldoet de V4 Granturismo ook aan de in voege zijnde Euro 5-normen.
Tekst: BJ
Foto's: Ducati Media House