Honda’s DCT-systeem (Dual Clutch Transmission) viert dit jaar z’n 10-jarige bestaan. Honda lanceerde het transmissie-systeem met de dubbele koppeling voor het eerst in 2010 op de VFR1200F sporttoermachine.
Honda’s DCT-systeem (Dual Clutch Transmission) viert dit jaar z’n 10-jarige bestaan. Honda lanceerde het transmissie-systeem met de dubbele koppeling voor het eerst in 2010 op de VFR1200F sporttoermachine.
In de loop der jaren raakte het DCT-systeem meer en meer ingeburgerd. Enerzijds maakte het z’n intrede op meer motorfietsen, anderzijds raakten ook meer en meer klanten overtuigd van het nut van deze semi-automatische versnellingbak. Honda wijdt het groeiende succes van het DCT-systeem aan de constante evolutie van de technologie en het aanpassen van het systeem aan de specifieke karakteristieken en noden van de verschillende motormodellen. Voorbeelden daarvan zijn de off-road specifieke G-knop op de Africa Twin en X-ADV. Op de GL1800 Gold Wing synchroniseerde Honda dan weer het DCT-systeem met de Hill Start Assist-, Walking Mode- en Idling Stop-functies.
In totaal werden er op 10 jaar tijd 140.000 Honda motorfietsen met DCT-systeem verkocht. In 2019 was het systeem terug te vinden op 45% van de verkochte Africa Twins, 52% van de NC750X’en en 65% van de Gold Wings.
Tekst: BJ
Foto’s: Honda News