Tech: 10 jaar Honda's met DCT

Honda’s DCT-systeem (Dual Clutch Transmission) viert dit jaar z’n 10-jarige bestaan. Honda lanceerde het transmissie-systeem met de dubbele koppeling voor het eerst in 2010 op de VFR1200F sporttoermachine.

 

In 2010 was deze VFR1200F de eerste Honda motorfiets met DCT.

In de loop der jaren raakte het DCT-systeem meer en meer ingeburgerd. Enerzijds maakte het z’n intrede op meer motorfietsen, anderzijds raakten ook meer en meer klanten overtuigd van het nut van deze semi-automatische versnellingbak. Honda wijdt het groeiende succes van het DCT-systeem aan de constante evolutie van de technologie en het aanpassen van het systeem aan de specifieke karakteristieken en noden van de verschillende motormodellen. Voorbeelden daarvan zijn de off-road specifieke G-knop op de Africa Twin en X-ADV. Op de GL1800 Gold Wing synchroniseerde Honda dan weer het DCT-systeem met de Hill Start Assist-, Walking Mode- en Idling Stop-functies.

De huidige Honda-modellen met (optioneel) DCT-systeem.

In totaal werden er op 10 jaar tijd 140.000 Honda motorfietsen met DCT-systeem verkocht. In 2019 was het systeem terug te vinden op 45% van de verkochte Africa Twins, 52% van de NC750X’en en 65% van de Gold Wings.

 

 

Tekst: BJ

Foto’s: Honda News

Geschreven op 12 augustus 2020
© Motoren & Toerisme