In een interview met onze correspondent Alan Cathcart bevestigt kersvers MV Agusta-baas Hubert Trunkenpolz dat het merk nadenkt over een terugkeer naar de koningsklasse van de wegracerij, de MotoGP.
In een interview met onze correspondent Alan Cathcart bevestigt kersvers MV Agusta-baas Hubert Trunkenpolz dat het merk nadenkt over een terugkeer naar de koningsklasse van de wegracerij, de MotoGP.
Tekst: Bart Jacobs
Bron: Alan Cathcart-interview met Hubert Trunkenpolz
Foto's: MV Agusta, MV Agusta Reparto Corse
MV Agusta in de MotoGP: het is iets waar de trouwe aanhang van het roemruchte Italiaanse merk al zeker 20 jaar van droomt. Reeds in 2003 werd er in de Italiaanse pers hardop gefantaseerd dat MV Agusta binnen afzienbare tijd z’n debuut zou maken in de MotoGP, én nog wel met Valentino Rossi! Zo ver zou het echter nooit komen. Rossi tekende eind 2003 voor Yamaha en MV Agusta had destijds eenvoudig niet de middelen om op eigen kracht opnieuw in de koningsklasse van de Grands Prix uit te komen.
Nu, ruim 20 jaar later, gloort er evenwel opnieuw hoop voor een comeback van MV Agusta op het hoogste niveau. Volgens Hubert Trunkenpolz, de nieuwe CEO van MV Agusta, “Is het logisch dat we nadenken over deze mogelijkheid. De nieuwe MotoGP-reglementering die er in 2027 aankomt, met een reductie van de cilinderinhoud tot 850cc, betekent dat iedereen met volledig nieuwe motorfietsen aan de start zal komen. Uiteraard zou dat een goed moment zijn voor MV Agusta om een terugkeer naar de GP’s te overwegen.”
Pierer Mobility, de groep die sinds medio maart een meerderheidsaandeel in MV Agusta heeft, komt nu al met twee merken in de MotoGP uit: KTM en GASGAS. Maar in wezen gaat het hier om hetzelfde technische pakket, dat van de KTM RC16. Gaat men diezelfde strategie ook hanteren voor de MotoGP-comeback van MV Agusta? Trunkenpolz beweert alvast dat dit niet het geval zou zijn.
“Het zou geen KTM RC16 met een ander logo zijn waarmee we in de MotoGP stappen”, zegt de Oostenrijkse baas van MV Agusta over de mogelijke toekomstige machine van het merk. “Maar het motorblok zal wel hetzelfde zijn, want je kan maar een optimale MotoGP-krachtbron ontwikkelen, en in de afgelopen zeven jaar hebben we ondervonden hoe moeilijk dat wel is. Maar ik denk dat we nu op het juiste spoor zitten, en dat we stilaan op gelijke hoogte met Aprilia en Ducati komen, die allebei ook heel sterke motoren hebben. De MV Agusta en de KTM zouden dus dezelfde motor delen, dat is 100% zeker. Maar we komen zeker niet met rood en zilveren KTM op de startgrid. De MotoGP-machines van beide merken zullen – op het motorblok na dan – van elkaar verschillen en dat niet alleen qua kleurstelling.”
Afwachten dus of we in 2027 de MV Agusta ook echt op de startgrid zullen zien. Maar dat een comeback in de MotoGP een geweldige marketingtool en tegelijkertijd deeltjesversneller voor MV Agusta zou zijn, staat als een paal boven water.