Sport-interview: Luca De Vleesschauwer

Op de onlangs verreden races op de Nürburgring, toen de Eifel nog geen rampgebied was, stonden drie klassen met elk twee wedstrijden, -met tweecilindermotoren-, aan de start van het Dortmunder Motorsport Club Race Weekend. Ruim honderd rijders streden voor de zege in de drie verschillende tweecilinder-kampioenschappen, de GTT, de BTT en de IDM Twin Cup.

Tekst en foto's: Belgian Twin Trophy/Jan Vermeer

Het racen op tweecilinders is immers één van de budget vriendelijkste klassen in de racerij en heel wat piloten komen hier aan de start. Dit deed de organisatoren tot het idee komen om de snelste twin-rijder met een speciale trofee te belonen, de ‘Twin of the Ring’-trofee was geboren. Sacha Schröder van de Twin Cup uit de IDM, het duo Christian Otto-Bjorn Ritter van de German Twin Trophy en hun Belgische collega’s van de Belgian Twin Trophy, Herman Verboven en Jacques Borremans, ontworpen een meer dan geslaagde en in het oog springende trofee.

Gastrijder Luca De Vleeschauwer op een Aprilia RS660 van Delta Motorcycle, reed in beide wedstrijden naar de overwinning. In de openingsrace was het nog een millimeterspurt met Sander Claessen, maar in de herneming won Luca met een straatlengte voorsprong, ook al omdat Devleeschauwer, ondanks de eerste neerpletsende regendruppels op het asfalt, er de pees bleef opleggen. “Een gewoonte voor mij”, liet Luca weten, “want op elke motor en elke race ga ik ervoor! Trouwens het regende niet echt.” De 19-jarige, die normaal uitkomt in de SSP300 in de IDM en daar voor het podium strijdt, pakte en passant ook nog de snelste rondetijd in de wedstrijd.

Hoe kwam je ertoe om in de Belgian Twin Trophy aan te treden op de Nürburgring?

Luca De Vleeschauwer “Sander (Claessen) van Delta Motorcycle belde me op en vroeg of ik zin had in een deelname op één van zijn geprepareerde Aprilia’s en ik zag dat wel zitten. Vorig jaar reed ik in Zolder tijdens de Benelux Trophy ook al een keer mee bij de SSP600 en won beide races in de SSP600 klasse. Het zal sowieso bij dat ene optreden blijven want de twee resterende wedstrijden zijn op stratencircuits, Chimay en Hengelo, en dat is een absolute 'njet’. Ik zou zelfs van mijn ouders gewoon niet mogen.”

 

Luca De Vleesschauwer (#45) voert het Belgian Twin Trophy-peloton aan op de Nürburgring.

Hoe was de aanpassing aan de tweecilinder?

Luca De Vleesschauwer: “Tja… , het voelt wat aan als een lichtere SSP600, die niet op al zijn cilinders draait. Zeer wendbaar, maar met minder pk’s natuurlijk. Net als bij de SSP300 is het aansnijden en uitkomen van de bochten belangrijk, zeg maar, de snelheid die je meeneemt in het bochtenwerk. De grootste aanpassing waren nog de elektronica instellingen.... Maar na enkele trainingsritten ging het steeds beter en beter.”

Hoe zie je, je toekomst als wegracer?

Luca De Vleesschauwer: “Dit jaar wil ik zo hoog mogelijk eindigen in de SSP300 met het Duitse Kawa Team Füsport. Ik wil alles wel in de nabije toekomst de kans geven, om een professionele motorsportcarrière op te bouwen, liefst vanaf volgend jaar al in de SSP600. Die past het best bij mijn rijstijl en fysiek. Ik weet dat het niet makkelijk zal worden in het noorden van Europa en dat ik misschien andere oorden, -lees zuidelijke-, zal moeten opzoeken.

Geschreven op 23 juli 2021
© Motoren & Toerisme