Special Metal: Ural Red Sparrow

Ural behoorde lang tot de meest rudimentaire constructeurs uit de motorwereld. Maar nu de firma door Amerikanen geleid wordt, is het merk de afgelopen jaren trendy geworden. Ural Motorcycles, dat in de Amerikaanse staat Washington gevestigd is, maakte van de lange grijze winter in de noordwestelijke VS gebruik om een speciale versie te ontwikkelen: de Red Sparrow.

De Red Sparrow is gebaseerd op Urals tweewielaangedreven – naast het achterwiel wordt ook het zijspanwiel aangedreven - Gear Up 2WD. De 750cc metende, luchtgekoelde boxermotor – een neef van BMW’s iconische boxer-blok – werd voorzien van een 2-in-1 uitlaatlijn van het Italiaanse G.P.R. Deze biedt het voordeel dat ze hoger doorloopt dan de standaard uitlaatlijn waardoor er meer grondspeling is en het zijspan ook offroad gebruikt kan worden. Daarnaast kreeg het Russisch-Amerikaans zijspan ook een nieuwe kroonplaat en Red Meteor handvatten van het Taiwanese Koso. Ook de banden werden aangepakt. Zo werden de standaard exemplaren van Duro verruild voor Heidenau K37 offroad-banden.

De smaakvolle afwerking vormt de kers op de taart. De aandrijflijn werd voorzien van een zwarte poedercoating, terwijl de carrosserie in North West Grey werd gespoten. Het gebruik van Cardinal Red, maakt het geheel af. Zo werden alle beugels, alsook de kleppendeksels van de boxermotor, de kickstarter, de lijst van de koplamp én de carterplaat in die opvallende rode kleur gespoten. Vandaar de naam Red Sparrow, of in het Nederlands ‘rode mus’.

Ural plant geen serie van deze Red Sparrow, het zijspan is dan ook een one-off. Zeg maar een project dat moet aantonen wat er mogelijk is, om een oer-Rus als de Ural te personaliseren. Goedkoop was Red Sparrow alvast niet, want Ural stelt dat de machine netto $ 24.249 zou kosten (tov van de $ 17.549 kostende standaard Gear Up 2WD).

 

Tekst: BJ

Foto's: Ural Motorcycles

 

Geschreven op 4 mei 2020
© Motoren & Toerisme