Met de RX-versie lanceert Triumph de overtreffende trap van de Speed Triple 1200.
Met de RX-versie lanceert Triumph de overtreffende trap van de Speed Triple 1200.
Twaalfhonderd, en niet één meer: zoveel exemplaren gaat Triumph van de Speed Triple 1200 RX bouwen. De circuitgerichte RX-versie moet nu de absolute topper van de Speed Triple-familie worden. Het sportieve DNA van de Speed Triple 1200 RX komt onder andere tot uiting in de Triumph Performance Yellow-kleurstelling. Die kleur zien we ook terug bij de officiële cross-, enduro- en race-teams van het Britse traditie-merk.
In grote lijnen leunt de Speed Triple 1200 RX, dicht bij de RS-versie aan. Het blok van de 1200 RX heeft dezelfde specificaties als dat van de RS en produceert dus een maximaal vermogen van 183 pk, terwijl het koppel piekt aan 128 Nm. In beide gevallen zijn dat drie eenheden meer dan de standaardversie.
Controle is één van de sleutelwoorden op deze Speed Triple 1200 RX. En dan hebben we het over het instelbare wheeliecontrole-systeem – Triumph heeft het hier over ‘Front Wheel Lift Control – maar ook de mate van motorrem, en het glijden bij het aanremmen zijn controleerbaar op deze machine. Daarnaast beschikt de RX over een volledig instelbaar cruisecontrol-systeem.
Net als de RS komt de RX-versie met Öhlins veerelementen. Vooraan is dat een 43 mm upside-down voorvork, achteraan een monoshock. In beide gevallen bedraagt de veerweg 120 mm en zijn ze elektronisch instelbaar, qua in-en uitgaande demping en dat via het Smart EC3-systeem. Op de RX-versie komt daar een Mechatronic stuurdemper bovenop. Deze elektronische stuurdemper is volgens Triumph naadloos in het Smart EC 3-systeem geïntegreerd en moet voor meer precisie, controle en stabiliteit aan hogere snelheden zorgen.
Remmen gebeurt vooraan via twee 320 mm remschijven, voorzien van Brembo Stylema monobloc remklauwen. De remschijf achteraan is een 220mm-exemplaar.
Rijklaar, dus met een boordevolle 15,5 liter tank, weegt de RX 199 kg. Triumph geeft een gemiddeld verbruik van 5,5 l/100 km op, waardoor de autonomie theoretisch onder de 300 km blijft.
In België gaat de RX voor € 21.995 over de toonbank. In Nederland wordt dat € 24.395. De Speed Triple 1200 RX wordt in juni bij de Triumph-dealers verwacht.
Tekst: BJ
Foto's: Triumph Motorcycles Press
Video: YouTube.com/Triumph Motorcycles Official