Special Metal: Praga ZS 800

De Tsjechische republiek heeft een rijke traditie als het op de constructie van auto’s en motorfietsen aankomt. Skoda is natuurlijk het bekendste Tsjechische automerk. Wat motorfietsen betreft is dat Jawa, en in mindere mate misschien ook CZ.  En dan is er ook nog Praga. Het merk ontstond in 1907 en bouwde in eerste instantie auto’s, maar vanaf de late jaren twintig kwamen daar ook nog eens motorfietsen bij.

Nadat een groot gedeelte van de Praga-infrastructuur beschadigd raakte in Wereldoorlog II richtte het merk zich daarna op bussen en vrachtwagens, dat paste immers zo in de planeconomie van het toenmalige communistisch regime. Pas na het vallen van het ijzeren gordijn kon er voorzichtig terug aan motorfietsen gedacht worden. Dat resulteerde in de bescheiden productie van enkele twee- en viertakt enduro’s. Modellen die vandaag zeldzamer zijn dan witte raven.

Supercar

Op vier wielen verging het Praga tot nog toe een stuk beter. Het merk richtte zich vooral op lichte prototypes voor circuitgebruik, die ook in deze contreien af en toe opdoken in de Belcar of de Dutch Supercar Challenge. Met de Nissan V6-aangedreven Bohema supercar lanceerde Praga vorig jaar overigens voor het eerst sinds in 75 jaar weer een straatauto.

Voorbeeld uit de jaren ‘20

En nu wil Praga dat huzarenstukje nog eens dunnetjes overdoen met de ZS 800. Deze motorfiets is gebaseerd op de BD 500 uit 1928. Het is dan ook een neo-retro ‘pur sang’. De motorfiets ziet er heel ‘roaring twenties’ uit, en dan bedoelen we niet dit decennium maar wel degelijk dat van een eeuw geleden.

 

Het chroommolybdeen frame, waarvan de 11,5 liter benzinetank integraal deel van uit maakt wordt volledig met de hand gebouwd. Verder, een  parallelogram voorvork maar met een volledig instelbare Öhlins schokbreker als verend element en een ogenschijnlijke hardtail vering, die gekoppeld is aan een luchtgeveerde Öhlins TTX ‘schokker’. Het zijn maar enkele componenten die in het oog springen op de ZS 800.

En dan hebben we het nog niet over de remmen gehad. Ook hier koos Praga voor de klassieke weg met hydraulische trommelremmen. De spakenwielen ogen archaïsch maar zijn dat in feite niet. Zowel de velg, als de spaken zelf zijn uit koolstofvezel vervaardigd. Praga stelt verder dat elke moer, bout en as op de ZS 800 van titanium is.

Kawasaki-hart

De ZS 800 mag dan een moderne herinterpretatie van een klassieke Praga zijn, toch gingen de Tsjechen niet zover om zelf een nieuwe krachtbron te ontwikkelen. De luchtgekoelde paralleltwin van 773cc is eigenlijk het blok van de Kawasaki W800.

De Praga ZS 800 is een gloednieuwe en exclusief ogende klassieker maar kan dat ook z’n stevige prijs van € 86.000 (BTW niet inbegrepen) verantwoorden? Afwachten maar…

 

Tekst: BJ

Foto's: Praga

Video: YouTube.com/Praga - Karting, Racing

Geschreven op 13 februari 2023
© Motoren & Toerisme